PL EN
ETYKA BIZNESU I JEJ HISTORYCZNO-SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA: CZY OGRANICZAĆ „CHCIWOŚĆ”?
 
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
 
Data publikacji: 25-07-2019
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2012;6(2):31-38
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Etyka biznesu opiera się na ograniczeniach. W przypadku działalności gospodarczej tym ograniczeniem, na które wskazuje zarówno Arystoteles jaki i Adam Smith, jest moralność i jej kontrolna funkcja w odniesieniu do kategorii „zysku”. Oznacza to, że zysk musi stać się środkiem a nie celem. Ten typ myślenia o biznesie jest silnie zakorzeniony w chrześcijaństwie, szczególnie w protestantyzmie, gdzie celem jest ograniczenie konsumpcji, a praca staje się ascezą (Weber). Należy też rozważyć postulat zmiany punku odniesienia etyki biznesu. Obecnie, jak również przez większość swojej historii, koncentruje się on na chciwości biznesmenów. Jednak powinniśmy uwzględniać kategorię „wspólnego ryzyka” wszystkich uczestników rynku, włączając w to konsumentów i pracobiorców. Poszerzy to współodpowiedzialność za rynek, co też uczyni etykę biznesu „bardziej wrażliwą”.
 
REFERENCJE (14)
1.
Arystoteles, Ekonomika, [w:] Arystoteles, Działa wszystkie, tłum. L. Piotrowicz, t. 6.
 
2.
Arystoteles, Polityka, [w:] Arystoteles, Działa wszystkie, tłum. L. Piotrowicz, t. 6.
 
3.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Warszawa 2002.
 
4.
Hare R.M., Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody i istota, tłum. J. Margański, Warszawa 2001.
 
5.
Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
 
6.
Jarco J., Kalita Z., Semp M., Etyka. Świat wartości moralnych, Warszawa-Wrocław 1994.
 
7.
MacIntyre A., Krótka historia etyki. Filozofia moralności od czasów Homera do XX wieku, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 2002.
 
8.
Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, tłum. W.J. Bober i inni, Warszawa 2002.
 
9.
Rau Z., Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX wieku, Warszawa 2000.
 
10.
Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, tłum. O. Einfeld i S. Wolff, Z. Sadowski, t. 1 i 2., Warszawa 2007.
 
11.
Smith A., Teoria uczuć moralnych, tłum. D. Petach, Warszawa 1989.
 
12.
Weber M., Szkice z socjologii religii, Warszawa 1995.
 
13.
Tocqueville A. de, O demokracji w Ameryce, tłum. B. Janicka i M. Król, Warszawa 2005.
 
14.
Sedláček T., Ekonomia dobra i zła. W poszukiwaniu istoty ekonomii od Gilgamesza do Wall Street, tłum. D. Bakalarz, Warszawa 2012.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top