PL EN
RELACJE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ I WYNIKÓW W NAUCE SZKOLNEJ UCZNIÓW ZE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W BIAŁEJ PODLASKIEJ
 
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
 
Data publikacji: 25-07-2019
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2012;6(1):146-173
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem badań było poznanie związków sprawności fizycznej i wyników w nauce szkolnej uczniów klas IV - VI ze szkół podstawowych w Białej Podlaskiej. Badania przeprowadzono w roku szkolnym 2008/2009 metodą sondażu diagnostycznego oraz Międzynarodowym Testem Sprawności Fizycznej. Badaniami objęto 740 uczniów z 26 oddziałów klas IV, V i VI. Wyniki badań wykazały, że badani uczniowie w większości posiadali średni poziom sprawności fizycznej. Wraz z wiekiem zmniejszał się procent uczennic z wysoką sprawnością fizyczną, a rósł tych z niską sprawnością. Wśród chłopców odsetek uczniów z wysokim poziomem sprawności fizycznej zwiększał się wprost proporcjonalnie do ich wieku. Badani uczniowie uzyskali w większości średnie i wysokie wyniki w nauce szkolnej. Procent chłopców z wysokimi wynikami w nauce zmniejszał się w klasach starszych, a wśród dziewcząt odwrotnie. Odsetek uczniów z niskimi wynikami w nauce szkolnej zwiększył się w klasach VI. Dziewczęta z wysoką sprawnością fizyczną uzyskały wyższą ogólną średnią ocen za naukę szkolną, niż chłopcy z wysoką sprawnością fizyczną. Uczennice z niskim poziomem sprawności fizycznej, także osiągnęły wyższą ogólną średnią ocen za naukę, niż chłopcy.
 
REFERENCJE (17)
1.
Bielski J. (2005), Wartości, cele, kompetencje ucznia, podstawy programowe (w wychowaniu fizycznym). „Lider”, 12.
 
2.
Czechowski M. (2009), Związek sprawności fizycznej uczniów z ich wynikami w nauce szkolnej. W: J. Nowocień (red.). Społeczno-edukacyjne oblicza współczesnego sportu i olimpizmu. Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży. Tom I. AWF Warszawa, PAOL, Fundacja „Centrum Edukacji Olimpijskiej”, Warszawa.
 
3.
Dąbrowska M. (1978), Z badań nad przyczynami rezygnacji młodzieży z treningu sportowego. „Kultura Fizyczna”, 3.
 
4.
Grabowski H. (2004), Uwagi krytyczne o wychowaniu fizycznym i kształceniu nauczycieli. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
 
5.
Guszkowska M. (1997), Wyniki w nauce a poziom intelektualny uczniów Szkoły Mistrzostwa Sportowego, „Psychologia Wychowawcza”, 4.
 
6.
Kosińska E. (2000), Ocenianie w szkole. Rubikon, Kraków.
 
7.
Łobocki M. (2003), Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
 
8.
Maszorek A. (1994), Współzależność między wynikami w nauce i sporcie. „Lider”,10.
 
9.
Niemierko B. (1999), Pomiar wyników kształcenia. WSiP, Warszawa.
 
10.
Nowocień J. (2005), Współzależność między sprawnością fizyczną i sprawnością umysłową uczniów w wieku 11-13 lat. W: A. Klim-Klimaszewska (red.), Pedagog jednej czy wielu dróg? Cz.2, Akademia Podlaska, Siedlce.
 
11.
Olejniczak T. (1975), Organizacja klas sportowych na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 13 w Poznaniu. Zeszyty Naukowe nr 19, AWF, Wrocław.
 
12.
Pilicz S. (1997), Pomiar ogólnej sprawności fizycznej. Studia i Monografie, nr 65, AWF, Warszawa.
 
13.
Pilicz S., Przewęda R., Dobosz J., Nowacka-Dobosz S. (2004), Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej. Studia i Monografie nr 86, AWF, Warszawa.
 
14.
Przewęda R. (1977), Klasy sportowe w polskich szkołach. Cz.I, „Kultura Fizyczna”, 12.
 
15.
Trześniowski R. (1990), Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna młodzieży szkolnej w Polsce. Z Warsztatów Badawczych. AWF, Warszawa.
 
16.
Wlazło E. (1993), Wpływ zwiększonej liczby godzin wychowania fizycznego i sportu szkolnego na sprawność umysłową uczniów z klas sportowych. Zeszyty Naukowe nr 55, AWF, Wrocław.
 
17.
Żak S. (1996), Somatyczne i rozwojowe uwarunkowania sprawności motorycznej – aspekty teoretyczne i implikacje praktyczne. W: J. Szopa, E. Mleczko (red.). Podstawy Antropomotoryki. AWF, Kraków.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top