PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
STRATEGICZNA SAMOREGULACJA W NAUCE JĘZYKA DRUGIEGO/OBCEGO. CZĘŚĆ III. WYBÓR STRATEGII PRZEZ UCZNIA A SUKCES W NAUCE
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych, Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych, Zakład Neofilologii
 
 
Data publikacji: 19-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Małgorzata Dąbrowska   

Małgorzata Dąbrowska, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: malda@vp.pl, tel. 508 159 617
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2018;12(1):29-39
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wstęp: Niniejszy cykl trzech artykułów poświęcony jest zagadnieniu tzw. ‘dobrego’ ucznia języka obcego, związkom pomiędzy wybranymi czynnikami indywidualnymi a sukcesem w nauce oraz próbie odpowiedzi na pytanie, czego możemy nauczyć się od uczących się języków obcych, którzy odnoszą sukces. W Części I. autorka dokonuje przeglądu badań cech, strategii i zachowań ‘dobrego’ ucznia oraz przedstawia charakterystykę uczniów o wysokich i niższych poziomach osiągnięć. Część II. poświęcona jest roli wybranych czynników indywidualnych oraz omówieniu badań wskazujących na to, w jaki sposób mogą one wpływać na przebieg i wyniki nauki języka obcego oraz jakich zachowań i strategii ‘dobrych’ uczniów można nauczać i nauczyć się w klasie szkolnej. W Części III. autorka prezentuje wyniki własnych badań empirycznych mających na celu identyfikację cech i strategii uczących się o zróż- nicowanych poziomach osiągnięć w nauce języka angielskiego jako obcego w warunkach szkolnych. Materiał i metody: W badaniach wykorzystano narzędzia do diagnozy wybranych cech osobowości, stylów poznawczych oraz indywidualnych preferencji i wzorców aktywacji strategii uczenia się. Wyniki: Wyniki badań wskazują na istnienie różnic w stosowaniu strategii przez ‘dobrych’ i mniej skutecznych uczniów. Wnioski: Implikacje pedagogiczne zagadnień omawianych w tej serii artykułów powiązane są z ideą instrukcji strategicznej w edukacji językowej, samoregulacji i autonomii w nauce oraz umiejętnościom niezbędnym do kontynuacji uczenia się przez całe życie.
 
REFERENCJE (34)
1.
Abraham, R., Vann, R. (1987). Strategies of two language learners: a case study. In: A. Wenden, Rubin, J. (eds.), Learner Strategies in Language Learning (pp. 85-102). Cambridge: Prentice Hall.
 
2.
Brown, H. D. (1994). Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Prentice Hall Regents.
 
3.
Chamot, A. U. (2004). Issues in Language Learning Strategy Research and Teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 1(1), 14-26. Accessed at: http://www.google.pl/webhp?nor....
 
4.
Chamot, A. U., Barnhardt, S., El-Dinary, P. B., Robbins J. (1999). The Learning Strategies Handbook. White Plains, NY: Addison Wesley Longman.
 
5.
Cohen, A. D. (1998). Strategiesin Learning and Using a Second Language. New York: Addison Wesley Longman.
 
6.
Cohen, A. D. (2010). Focus on the Language Learner: Styles, Strategies and Motivation. In: N. Schmitt (ed.), An Introduction to Applied Linguistics (2nd ed.) (pp. 161-178). London: Hodder Education.
 
7.
Cohen, A. D., Macaro, E. (eds.). (2007). Language Learner Strategies: Thirty Years of Research and Practice. Oxford: Oxford University Press.
 
8.
Dąbrowska, M. (2008). Strategies of Foreign Language Learning and Use: the Educational Value of Strategy Training in Teaching English to Adult Learners. Unpublished Ph.D. dissertation written under the supervision of Professor Hanna Komorowska. Warsaw: Warsaw University, The Institute of English Studies.
 
9.
Dąbrowska, M. (2011). Cel kształcenia językowego – nauczyć się, jak się uczyć. In: H. Komorowska (ed.), Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Podręcznik akademicki (pp. 78-103). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
 
10.
Droździał-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategiesin the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznań: MOTIVEX.
 
11.
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1989). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. The Modern Language Journal, 73(1), 1-13. https://doi.org/10.1111/j.1540....
 
12.
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1990a). Adult language learning styles and strategies in an intensive training setting. Modern Language Journal 74(3), 311-327. https://doi.org/10.1111/j.1540....
 
13.
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1990b). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adults’ language learning strategies. The Modern Language Journal 73(1), 1-13. https://doi.org/10.1111/j.1540....
 
14.
Ehrman, M., Oxford, R. L. (1995). Cognition plus: Correlates of adult language proficiency. Modern Language Journal 79, 67-89. https://doi.org/10.1111/j.1540....
 
15.
Ehrman, M., Leaver, B. L, Oxford, R. L. (2003). A brief overview of individual differences in second language learning. System, 31(3), 313-330. https://doi.org/10.1016/S0346-....
 
16.
Ellis, G., Sinclair, B. (1989). Learning to Learn English: A course in Learner Training. Cambridge: Cambridge University Press.
 
17.
Janowska, I. (2003). Nauczmy uczniów się uczyć – o autonomii. Języki Obce w Szkole, 3, 30-38.
 
18.
Naiman, N., Frohlich, M., Stern, H. H., Todesco, A. (1978, 1996). The Good Language Learner. The Ontario Institute For Studies in Education Modern Languages in Practice: 4. Multilingual Matters.
 
19.
O’Malley, J. M., Chamot, A. U. (1990). Learning Strategiesin Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
 
20.
Oxford, R. L. (1989). Use of language learning strategies: a synthesis of studies with implications for strategy training. System, 17(2), 235-247. https://doi.org/10.1016/0346-2....
 
21.
Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle and Heinle Publishers.
 
22.
Oxford, R. L. (2002). Language Learning Strategies in a Nutshell: Update and ESL Suggestions. In: J. C. Richards, W. A. Renandya (eds.), Methodology in Language Teaching (pp. 124-132). Cambridge: Cambridge University Press.
 
23.
Oxford, R. L. (2011). Teaching and Researching Language Learning Strategies. Harlow: Pearson Education.
 
24.
Oxford, R. L., Ehrman, M. (1995). Adults’ Language Learning Strategies in an Intensive Foreign Language Programme in the United States. System23(3), 359-386. https://doi.org/10.1016/0346-2....
 
25.
Reid, J. (1995). Learning Styles in the ESL/EFL Classroom. Boston: Newbury House.
 
26.
Rubin, J. (1975). What ‘the good language learner’ can teach us. TESOL Quarterly, 9(1), 41-51. https://doi.org/10.2307/358601....
 
27.
Rubin, J. (1987). Learner strategies: Theoretical assumptions, research, history, and typology. In: A. L. Wenden, J. Rubin (eds.), Learner Strategiesin Language Learning (pp. 15-30). Cambridge: Prentice Hall.
 
28.
Rubin, J., Thompson, I. (1982). How to Be a More Successful Language Learner. Boston: Heinle & Heinle.
 
29.
Stern, H. H. (1975). What can we learn from the good language learner? Canadian Modern Language Review 31(2), 304-318.
 
30.
Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
 
31.
Tanner, R., Green, C. (1998). Tasks for Teacher Education. Harlow: Longman.
 
32.
Wenden, A. L. (1991). Learner Strategies for Learner Autonomy. Cambridge: Prentice Hall.
 
33.
Wenden, A. L., Rubin J. (eds.). (1987). Learner Strategies in Language Learning. Cambridge: Prentice Hall.
 
34.
Wilczyńska, W. (ed.). (2002). Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top