PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
WSPARCIE SPOŁECZNE A ZACHOWANIA AGRESYWNE MŁODZIEŻY PONADGIMNAZJALNEJ Z UWZGLĘDNIENIEM PŁCI ORAZ WIEKU BADANEJ GRUPY
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Zakład Pielęgniarstwa
 
2
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej
 
3
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Centrum Badań nad Innowacjami
 
 
Data publikacji: 19-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Anna Ławnik   

Anna Ławnik, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: lawnikania@gmail.com, tel.: 83 344 99 18
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2018;12(3):47-54
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wstęp: Wsparcie społeczne to proces, w którym osoba próbuje zaspokoić potrzeby innej, dzięki takiemu działaniu wspierana jednostka czuje się lubiana, kochana, szanowana i ceniona. Zachowania agresywne mają na celu wyrządzenie krzywdy i doprowadzenie do utraty cenionych społecznie wartości, zadanie bólu fizycznego lub moralnego innemu człowiekowi. Materiał i metody: Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych z powiatu bialskiego, województwa lubelskiego. Badania realizowano techniką ankiety audytoryjnej nadzorowanej przez autorkę pracy. Wyniki: Ogólna agresja kobiet wiązała się istotnie statystycznie ze wsparciem oceny. Na poziom ogólny agresji wśród mężczyzn istotny wpływ miało wsparcie poczucia wartości oraz ogólne wsparcie społeczne. Nie wykazano różnicy pomiędzy wsparciem społecznym a agresją ogólną wśród badanych w wieku 19-21 lat. Ogólna agresja młodzieży w wieku 18 lat wiązała się z poziomem wsparcia materialnego oraz ogólnego wsparcia społecznego. Wnioski: Poczucie wsparcia społecznego różnicuje młodzież ponadgimnazjalną o różnym poziomie wsparcia społecznego w zakresie zachowań agresywnych, silniej przy podziale ze względu na płeć niż na wiek.
 
REFERENCJE (19)
1.
Archer, J. (2004). Sex differences in aggression in real-world setting: A meta-analytic review. Review of General Psychology, 8, 291-322. https://doi.org/10.1037/1089-2....
 
2.
Buss, A.H., Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(3), 452-459. https://doi.org/10.1037/0022-3....
 
3.
Cobb, S. (1976). Social support as moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38(5), 300–314. https://doi.org/10.1097/000068....
 
4.
Frączek, A. (1979). Studia nad psychologicznymi mechanizmami czynności agresywnych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
5.
Grotowska-Leder, J. (2008). Wsparcie społeczne w perspektywie teorii socjologicznych- kontekst więzi społecznych, sieci wymiany. W: Grotowska - Leder J. (red.), Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej (s.9-27). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
6.
Hunter, S. C., James, M.E. Boyle, J. M. E., Warden, D. (2004). Help seeking amongst child and adolescent victims of peer-aggression and bullying: The influence of school-stage, gender, victimisation, appraisal, and emotion. British Journal of Educational Psychology, 74, 375-390. https://doi.org/10.1348/000709....
 
7.
Jędryszek-Geisler, A. (2011). Agresywna młodzież. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 51(3), 30-34.
 
8.
Karriker-Jaffe, K.J., Foshee, V.A., Ennett, S.T., Suchindran, Ch. (2008). The development of aggression during adolescence: Sex differences in trajectories of physical and social aggression among youth in rural areas. Journal of Abnormal Child Psychology, 36(8), 1227-1236. https://doi.org/10.1007/s10802....
 
9.
Libiszowska-Żółtkowska, M., Ostrowska, K. (2008). Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
 
10.
Ławnik, A., Marcinowicz, L., Szepeluk, A. (2014). Zachowania agresywne młodzieży ponadgimnazjalnej na przykładzie wybranych szkół z powiatu bialskiego. Developmental Period Medicine, XVIII(3), 343-348.
 
11.
Makara-Studzińska, M., Trela J., Jankowska-Nowak, R., Grzywa-Celińska, A. (2009). Poziom agresji i złości u młodzieży nadużywającej substancji psychoaktywnych. Zdrowie Publiczne, 119(1), 29-32.
 
12.
Małkowska, A., Woynarowska, B. (2004). Postrzeganie przez uczniów gimnazjów wsparcia społecznego a występowanie zachowań ryzykownych. Edukacja, 3, 36-47.
 
13.
Moffitt, T.E., Caspi, A., Rutter, M., Silva, P.A. (2001). Sex differences in antisocial behavior: Conduct disorder, delinquency, and violence in the Dunedin Longitudinal Study. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO978....
 
14.
Ostrowska, K. (2007). Wsparcie społeczne ważnym elementem klimatu społecznego. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia, 12, 24-28.
 
15.
Segiet, K. (2005). Wsparcie społeczne jako sens wychowania we współczesnym świecie. Axilium Socjale, 3-4, 70-79.
 
16.
Sęk, H., Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne - sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 11-28.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
17.
Sitnik-Warchulska, K., Stachowiak, E., Wieczorkowski, P., Lukas, W. (2010). “Growing up in a family system”. Family factors associated with self-aggression and aggression among adolescents. Problemy Medycyny Rodzinnej, 4(33), 29-34.
 
18.
Teusz, G. (2005). Znaczenie wsparcia społecznego w doświadczaniu przez młodzież krytycznych wydarzeń życiowych. Axilium Socjale, 3-4, 170-185.
 
19.
Williams, S.T., Conger, K.J., A. Blozis, S.A. (2007). The Development of Interpersonal Aggression During Adolescence: The Importance of Parents, Siblings, and Family Economics. Child Development, 78(5), 1526-1542. https://doi.org/10.1111/j.1467....
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top