PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
ZADANIA NAUCZYCIELA W SZKOLE XXI WIEKU
 
 
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
 
 
Data publikacji: 23-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Mariusz Sztaba   

Mariusz Sztaba, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, ul. Droga Męczenników Majdanka 70, 20-325 Lublin, e-mail: sztabowy@gmail.com, tel. 81 445 41 01
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(3):12-20
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Świat na początku XXI wieku ,,stanął” wobec wielu złożonych wyzwań cywilizacyjno-kulturowych, które generują różnorakie problemy społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne, naukowe, oświatowe. Sytuacja ta domaga się koniecznych zmian we wszystkich sferach życia, również w edukacji. W artykule podjęto próbę analizy problematyki zadań nauczyciela/wychowawcy w szkole XXI wieku w świetle wybranej literatury. Na początku zaprezentowano współczesne, główne czynniki przemian edukacyjnych. W dalszej kolejności analizie poddano priorytety oświatowe Unii Europejskiej, które wpływają na kształt nauczania i wychowania w szkole XXI wieku, oraz wyznaczają nowe zadania nauczycielom i wychowawcom. Na końcu zostały przedstawione wnioski i postulaty.
 
REFERENCJE (47)
1.
Banach Cz. (1999), Polska szkoła i system edukacji. Przemiany i perspektywy. Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
 
2.
Baraniak B. (2010), Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji pracy i badań. Wyd. UKSW, Warszawa.
 
3.
Brezinka W. (2007), Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki, tłum. H. Machoń. Wyd. WAM, Kraków.
 
4.
de Lubac H. (2005), Dramat humanizmu ateistycznego, tłum. A. Ziernicki. Wyd. WAM, Kraków.
 
5.
Denek K. (2012), Czego pilnie potrzebuje nasza edukacja? Nowa Szkoła, nr 6, s. 15-23.
 
6.
Denek K. (2005), Kwalifikacje nauczycieli w społeczeństwie opartym na wiedzy, W: H. Moroza (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela. Wyd. „Impuls”, Kraków, s. 101-117.
 
7.
Dróżdż K. (2001), Humanistyczna wizja współczesnej szkoły i nauczyciela. W: M. Ochmański, T. Sokołowska-Dzioba, A. Pielecki (red.), Edukacja w perspektywie integracji Europy. Wyd. WSP TWP, Warszawa, s. 109-115.
 
8.
Gajda J. (2000), O nowy humanizm w edukacji. Wyd. „Impuls”, Kraków.
 
9.
Globan-Klas T., P. Sienkiewicz (1999), Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Wyd. FPT, Kraków.
 
10.
Gnitecki J. (2003), Globalistyka, globalizacja. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom II. Wyd. „Żak”, Warszawa, s. 47-53.
 
11.
Gnitecki J. (2005), Kompetencje nauczyciela w cywilizacji informacyjnej, W: H. Moroza (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela. Wyd. „Impuls”, Kraków, s. 119-137.
 
12.
Gołębiowski A., A. M. M. Bosak (red.) (2013), Tradycja i współczesność edukacji i wychowania w Polsce. Wyd. Ruthenus, Radom - Krosno.
 
13.
Hiszpańska B. (2010), Prawda u podstaw samowychowania. TN KUL, Lublin.
 
14.
Kameduła E. (2006), Kompetencje nauczycieli wobec wymagań reformy systemu edukacji, W: J. Szempruch (red.), Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Strategie rozwoju. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 339-345.
 
15.
Kamińska-Juckiewicz M. (2011), Przyszłość edukacji, koncepcje, strategie, idee. Nowa Szkoła, nr 9, s. 3-15.
 
16.
Kamińska-Juckiewicz M. (2001), Uczenie się jako priorytet edukacyjny? Nowa Szkoła, nr 3, s. 3-13.
 
17.
Kasperski M. (1999), Motywy podnoszenia kwalifikacji przez nauczycieli (komunikat z badań, W: B. Sitarska (red.), Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w nowej rzeczywistości edukacyjne. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej Siedlce 25-26 października 1999 roku. Wyd. AP, Siedlce, s. 164-176.
 
18.
Kuligowski R. (2004), Humanizm w myśli Jana Pawła II. Studium teologiczno moralne. Wyd. „Jedność”, Kielce.
 
19.
Kuźma J. (2013), Teorie i wizje przyszłej szkoły. Rocznik Pedagogiczny, nr 2, s. 15-49.
 
20.
Kusztelak A. (2003), Ideały i wartości w szkolnym systemie wychowawczym ery globalizacji, W: K. Pająk, A. Zduniak (red.), Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku. Wyd. Elipsa, Warszaw-Poznań, s. 24-34.
 
21.
Kwiatkowski S. M. (2006) (red.), Edukacja polska w jednoczącej się Europie. Wyd. ITE-PIB, Radom-Warszawa.
 
22.
Lenart J. (2012), Potrzeby współczesnego rynku pracy wyznacznikiem zadań edukacyjnych, W: K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska (red.), Szkoła wobec wyzwań XXI wieku. W poszukiwaniu humanistycznego (antropologicznego) wymiaru myśli pedagogicznej. Tom 1. Wyd. URz, Rzeszów, s. 157-169.
 
23.
Marek L. (2003), Od informacji do mądrości – uwag kilka o przemianach współczesnej edukacji, W: K. Pająk, A. Zduniak (red.), Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku. Wyd. Elipsa, Warszaw-Poznań, s. 304-309.
 
24.
Mastalski J. (2007), Samotność globalnego nastolatka. Wyd. PAT, Kraków.
 
25.
Mazińska M. (2004), Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Wyd. WSiP, Warszawa.
 
26.
Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Wyd. WAiP, Warszawa.
 
27.
Nowak M. (1997), Personalistyczna koncepcja szkoły i dydaktyki. Roczniki Nauk Społecznych, nr 2, s. 5-24.
 
28.
Nowak M. (2003), Personalistyczne wychowanie, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom IV. Wyd. „Żak”, Warszawa, s. 353-358.
 
29.
Pachociński R. (1999), Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń. Wyd. IBE, Warszawa.
 
30.
Potulicka E, J. Rutkowiak (2010) (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji. Wyd. „Impuls”, Kraków.
 
31.
Przyborowska E. (2013), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Wyd. UMK, Toruń.
 
32.
Przygodzka E. (red.) (2010), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje. Wyd. Adam Marszałek, Toruń,.
 
33.
Sarad-Deć K. (2012), Polski system kształcenia nauczycieli przyrody wobec Europejskich standardów edukacyjnych. Wyd. KUL, Lublin.
 
34.
Smoczyńska A. (red.) (2001), Kluczowe dane o edukacji w Europie. Wyd. FRSE, Warszawa.
 
35.
Solarczyk-Ambrozik E. (2004), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Wyd. UAM, Poznań.
 
36.
Sommer H. (2012), Przemiany współczesnego świata – globalne wyzwanie edukacyjne, W: K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska (red.), Szkoła wobec wyzwań XXI wieku. W poszukiwaniu humanistycznego (antropologicznego) wymiaru myśli pedagogicznej. tom 1. Wyd. URz, Rzeszów, s. 107-123.
 
37.
Sosnowski L. (red.) (2014), Dyktatura gender. Wyd. „Biały Kruk”, Kraków.
 
38.
Strykowski W. (2004), Kształcenie wspomagane mediami a edukacja medialna, W: T. Lewowicki,B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna. Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 37-47.
 
39.
Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Wyd. „Impuls”, Kraków.
 
40.
Szempruch J. (2006), Strategie rozwoju szkoły w społeczeństwie wiedzy, W: Taż (red.), Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Strategie rozwoju. Wyd. URz, Rzeszów, s. 93-103.
 
41.
Sztaba M. (2012a), Podmiotowość jednostki ludzkiej w procesie edukacji jako problem interdyscyplinarny. Refleksja w perspektywie personalizmu chrześcijańskiego - część II. Katecheta, nr 5, s. 3-10.
 
42.
Sztaba M. (2011), Troska bł. Jana Pawła II o etyczno-moralne podstawy życia społecznego. Wyd. Benedyktynów, Kraków.
 
43.
Sztaba M. (2014), Troska o personalistyczny wymiar procesu europeizacji. Refleksja pedagoga społecznego w świetle nauki społecznej Kościoła, W: S. Bębas, E. Kielska (red.), Tradycja i współczesne nurty w opiece, wychowaniu i resocjalizacji w Europie. Wyd. WSH, Radom, s. 335-353.
 
44.
Sztaba M., (2012b), Wychowanie społeczne w świetle nauczania Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Wyd. TN KUL Lublin.
 
45.
Szwarlik K. (1997), Idealny wychowawca. Biblioteka „Niedzieli”, Częstochowa.
 
46.
Zając A. (2012), Proces rozwijania zdolności poznawczych uczniów, W: K. Szmyd, E. Dolata, A. Śniegulska (red.), Szkoła wobec wyzwań XXI wieku. W poszukiwaniu humanistycznego (antropologicznego) wymiaru myśli pedagogicznej. Tom 1. Wyd. URz, Rzeszów, s. 132-156.
 
47.
Żytyniec D., P. Kisiel. (2008), E-learning a nauczanie klasyczne. Podobieństwa, różnice i perspektywy, W: I. K. Hejduk (red.), E-learning wyzwaniem przyszłości. Wyd. „ORGMASZ”, Warszawa, s. 149-160.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top