Abstract: Mediation is considered to be an effective method of conflict resolution. For this reason, it's more and more often transferred to the educational field.
The aim of the article is to check the awareness of young people from secondary schools in Biała Podlaska, regarding mediation as a method of conflict resolution at school. Material and methods: The research was conducted by the method of diagnostic survey with the use of
a proprietary questionnaire, among 111 secondary school students in Biała Podlaska. Results: More than half of respondents know mediation as method of conflict resolution. It's less known than negotiations. Most of the respondents have not participated in resolving the conflict through mediation so far. A small percentage know how mediation can be used in many types of disputes. Conclusions: The awareness of young people about mediation and its effectiveness is insufficient. It's advisable to educate and promote this method.
REFERENCES(27)
1.
Bobrowicz, M. (2008). Mediacja – jestem za. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.
Czwartosz, E. (2003). Negocjacje i mediacje konfliktów w edukacji: Psychologiczna analiza rozwiązywania konfliktów. W: A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 90-103). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.
Duda, A. K. (2019a). Mediacja rówieśnicza jako element kultury szkoły, W: A.K. Duda, W. Skrzypek, P. Koperna, K. Sobieszczyńska, E. Zawisza – Wilk, Masz prawo do mediacji w szkole. Mediacje rówieśnicze w praktyce szkolnej. Implikacje i rekomendacje (s. 13-20). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, https://doi.org/10.7366/978836....
Duda, A. K. (2019b). Masz prawo do mediacji w szkole. W drodze do porozumienia. Materiały do nauki mediacji dla nauczycieli i trenerów mediacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, https://doi.org/10.7366/978836....
Duda, A. K. (2019c). Masz prawo do mediacji w szkole. Zarys pracy mediatora szkolnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, https://doi.org/10.7366/978836....
Sewastianowicz, M., Rojek-Socha, P. (2021). Mediacje lekiem na konflikty uczniowskie - ale szkoły się ich boją, albo nie znają. (dostęp: 30.11.2021) https://www.prawo.pl/oswiata/m....
Urbańska, M. (2019). Mediacje jako narzędzie rozwiązywania konfliktów szkolnych i rodzinnych z perspektywy młodzieży studenckiej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 20, s. 157-164, https://doi.org/10.5604/01.300....
Waluk, J. (2006). Mediacja i sprawiedliwość naprawcza w Polsce. Doświadczenia Polskiego Centrum Mediacji. W: S.L. Stadniczeńko (red.), Prawno-psychologiczne uwarunkowania mediacji i negocjacji (s. 71–81). Opole: Wyd. UO.
Wojtanowicz, K. (2016). Mediacje rówieśnicze jako metoda wychowawcza. Studia Socialia Cracoviensia, 8(2), s. 145-155, http://dx.doi.org/10.15633/ssc....
Zajączkowska, M. (2006). Przygotowanie nauczycieli do negocjacji i mediacji szkolnych, W: T. Gumuła, T. Dyrda (red.), Kształcenie kandydatów na nauczycieli. Teoria – praktyka. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.