IMPACT OF SOCIAL COMMUNICATION ON THE FORMATION OF PUBLIC OPINION
1 1 | Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej |
CORRESPONDING AUTHOR
Dorota Karwacka
Dorota Karwacka, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: dorota.karwacka@op.pl
Dorota Karwacka, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: dorota.karwacka@op.pl
Publication date: 2019-07-24
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2013;7(2):137–153
KEYWORDS
social communicationpublic opinioninformation passing processfactors forming information process of public opinionpublic relations
ABSTRACT
Efficient, planned communication may have a significant impact on the changes of social behaviors of people,
attitude towards a company. Moreover, it has an impact on formation of the image, which, in the consequence, may reflect in a
specific economic dimension. We may come across an opinion more and more frequently that the information is more valuable
than the capital. It seems though that one may gain a lot more through having access to the right information at the right time
than through having a large capital at ones disposal accompanied by a lack of adequate data. Thus, the target of this work is to
present a diagnosis of factors influencing the process of social communication and in the consequence - the formation of public
opinion. The public opinion is in fact the effect of a dialogue maintained between the organization/the company etc. and its environment resulting from the process of information passing. The knowledge of factors influencing the mutual comprehension,
and using them efficiently may appear as the force and power of successes of companies, institutions and people.
REFERENCES (36)
1.
Bakalarski K.(2004), Public relations a kształtowanie wizerunku menedżera. Scientific Publishing Group, Gdańsk.
2.
Bień F.(2007), Zarządzanie cyklem życia informacji. Boston IT Security Review, nr 3.
3.
Brinkley R.C. (1928), The Concept of Public Opinion in the Social Sciences. Social Forces, Vol. 6.
4.
Dobek-Ostrowska B. (2007), Podstawy komunikowania społecznego. Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław.
6.
Filipiak M. (2004), Homo Comunicans – wprowadzenie do teorii masowego komunikowania. UMCS, Lublin.
7.
Goban-Klas T. , Sienkiewicz P. (1999), Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków.
9.
Goban-Klas T.(2005), Media i komunikowanie masowe, Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. PWN, Warszawa.
10.
Golka M. (2008), Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez) informacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
11.
Iłowiecki M. (1999), Media, władza, świadomość społeczna, Pomorskie Towarzystwo Edukacyjne FAMA, Bydgoszcz.
12.
Lasswell H.D. (1948), The Structure and function of communication in society, [w:] The Communication of Ideas, (red.) L. Bryson, New York.
13.
Lewiński P. (2008), Retoryka reklamy. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
16.
Noelle-Neumann E. (2004), Spirala milczenia – opinia publiczna nasza skóra Społeczna. Zysk i Ska, Poznań.
17.
Roskin M.G., R.L. Cord, J.A. Medeiros, W.S. Jones (2001), Wprowadzenie do nauk politycznych. Zysk i S-ka, Poznań.
18.
Sieczkowski W. (2003), Fenomeny społeczne: opinia publiczna i public relations. „Promenada”, Wyższa Szkoła Promocji.
19.
Stafiej i Partnerzy( 2007), Krakowski Program Dialogu Społecznego KPDS 2007 – 2010. Koncept i moduł realizacyjny, Kraków.
21.
Tołstołucka- Heydrych J. (2007), Kształtowanie opinii publicznej – materiały dydaktyczne. Poznań.
23.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001 nr 112. poz. 1198).
29.
Agnieszczak R., W przyszłości prasa drukowana stanie się dobrem luksusowym, http://www.polskatimes.pl/arty...,(dostęp 18.11.2013 r.).
31.
Tomicki Ł., Rola publicystyki wojennej w kształtowaniu opinii społecznej i międzynarodowej, http://www.racjonalista.pl/kk...., (dostęp: 18.11.2013).
32.
Babik W., Informacja i jej zagrożenia w społeczeństwie informacyjnym, treść wykładu wygłoszona w dniu 9.11.2002, http://www.tuo.agh.edu.pl/wb-i... , (dostęp: 29.12.2012).
33.
Kubicek H., Möglichkeiten und Gefahren der “Informationsgesellschaft”, źródło: http://www.fgtk.informatik.uni... ( dostęp 29.10.2012 r.), za J. Nowak.
34.
Nowak J., Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje, http://www.silesia.org.pl/uplo... (dostęp 29.10.2012 r.).
35.
Wszołek K.R. , Czym jest kształtowanie opinii publicznej?, http://www.krytykapolityczna.p... ( dostęp 21.10.2012).
36.
Górak M., Internet to medium masowe jak telewizja, http://www.internetstandard.pl..., (dostęp: 26.06.2011 r.).