Social support and aggressive behaviour of upper-secondary youth with regard to their place
of residence and the type of school the examined youth attended
Abstract: Wsparcie społeczne ma miejsce wtedy, gdy człowiek może liczyć na pomoc i wsparcie wynikające z zachowań prospołecznych osoby lub grupy osób wspierających. Jest zawsze aktualne i najprawdopodobniej każdy będzie go kiedyś potrzebował. Agresja jest celowym wyrządzaniem krzywdy innej osobie, bojącej się i chcącej uniknąć bólu i cierpienia. Może być sposobem na szybką realizację doraźnego celu, ale niszczy przez to stosunki z ludźmi. Material and methods: Badania przeprowadzono wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych z powiatu bialskiego, województwa lubelskiego. Badania realizowano techniką ankiety audytoryjnej nadzorowanej przez autorkę pracy. Results: Uzyskane wyniki badań ukazały potrzebę wsparcia społecznego wśród młodzieży Conclusions: 1. Agresja młodzieży wiejskiej była związana ze wsparciem społecznym określanym ogółem.
2. Na agresję młodzieży miejskiej istotny wpływ miało wsparcie społeczne ogółem.
3. Na agresję ogólną uczniów zasadniczych szkół zawodowych oddziaływało wsparcie poczucia wartości oraz wsparcie społeczne ogółem.
4. Wynik ogólny agresji licealistów nie wiązał się w sposób istotny z żadnym z badanych składników wsparcia społecznego.
REFERENCES(21)
1.
Biel, K. (2011). Rozwój agresji u dzieci w kierunku niedostosowania społecznego. W: Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe. Kraków: Wydawnictwo WAM,75-101.
Gabryś, K. (2009). Środowiska wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej. (red.) Gajdzica, Z . K raków: O ficyna w ydawnicza „ Impuls”,125-132 Grotowska-Leder, J. (2008). Wsparcie społeczne w perspektywie teorii socjologicznych- kontekst więzi społecznych, sieci wymiany. W: Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej.
Hunter, S. C., James, M.E. Boyle, J. M. E., Warden, D. (2004). Help seeking amongst child and adolescent victims of peer-aggression and bullying: The influence of school-stage, gender, victimisation, appraisal, and emotion. British Journal of Educational Psychology, 74, 375-390.
Kawula, S. (2012). „Spirala życzliwości” jako cel i forma skutecznej pracy środowiskowej. W: Pedagogika Społeczna. Dzisiaj i jutro. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 153-160.
Kirenko, J. (2002). Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i Zatrudnienia Urzędu Marszałkowskiego, Lublin.
Ławnik, A., Marcinowicz, L., Szepeluk, A. (2018). Wsparcie społeczne a zachowania agresywne młodzieży ponadginazjalnej z uwzględnieniem płci oraz wieku badanej grupy. Rozprawy Społeczne, Tom 12, Nr 3, 47-54.
Ławnik, A., Marcinowicz, L., Szepeluk, A. (2014). Zachowania agresywne młodzieży ponadgimnazjalnej na przykładzie wybranych szkół z powiatu bialskiego. Developmental Period Medicine, XVIII(3): 343-348.
Makara-Studzińska, M., Trela, J., Jankowska-Nowak, R., Grzywa-Celińska, A. (2009). Poziom agresji i złości u młodzieży nadużywającej substancji psychoaktywnych. Zdrowie Publiczne 119(1): 29-32.
Małkowska, A., Woynarowska, B. (2004). Postrzeganie przez uczniów gimnazjów wsparcia społecznego a występowanie zachowań ryzykownych. Edukacja 3: 36-47.
Talarowska, M., Florkowski, A., Gałecki, P. (2011). (red.) Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów medycyny i kierunków medycznych. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Zarzycka, D. Polska adaptacja i walidacja Interpersonalnej Skali Wsparcia Społecznego, wersja dla studentów (ISEL-48v.Coll.: Interpersonal Support Evaluation List, College Version). Praca naukowa zrealizowana ze środków na naukę w latach 2008-2010 jako projekt badawczy, 1-11. Manuskrypt niepublikowany.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.