ARTYKUŁ ORYGINALNY
BEZLUDNA WYSPA: WSPÓLNE MIĘDZYPOKOLENIOWE PRZEŻYCIE
OCZAMI MŁODYCH DOROSŁYCH
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Data publikacji: 23-07-2019
Autor do korespondencji
Ewa Witczyńska
Ewa Witczyńska, ul. Czerwonych Maków 13, 37-400 Nisko, tel. 606 731 911, e-mail: witczynska@gmail.com
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(1):64-69
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku kultura popularna stawia wyraźne granice pomiędzy grupami wiekowymi
w społeczeństwie. Dominacja młodości, rozpowszechniana przez środki masowego przekazu, na dobre zagnieździła się
w zachodniej kulturze, częstokroć marginalizując osoby w podeszłym wieku. W rezultacie, w opinii wielu badaczy, porozumienie
między młodymi a starymi ulega ograniczeniu i przybiera coraz bardziej negatywnie nacechowane formy.
Niniejszy artykuł próbuje stwierdzić, do jakiego stopnia wspomniane wyżej zjawiska odciskają się na świadomości polskich
młodych dorosłych, oraz w jaki sposób opisują oni relacje z pokoleniem swych dziadków. Aby spróbować odpowiedzieć na te
pytania, grupa słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Sandomierzu, w wieku 20 – 23 lata, została poproszona
o napisanie wypracowania w języku angielskim, opisującego wyobrażoną sytuację, w której uczestniczyli młodzi i starzy
ludzie. Wypracowania zostały przeanalizowane pod kątem obecności stereotypów związanych z wiekiem, przedstawienia ról
społecznych oraz sposobów porozumiewania się pomiędzy pokoleniami.
REFERENCJE (13)
1.
Calasanti T., Sorensen A., King N. (2012), Antiageing Advertisements and Perceptions of Ageing, In: V. Ylanne ed., Representing Ageing. Images and Identities pp. 19-35, New York, Palgrave Macmillan.
2.
Chechelski D. (2007), Starość w niewoli stereotypu, MEDI 3, wwwdps.pl, accessed 2.09.2013.
3.
Giarrusso R., Silverstein M., Gans D., BengstonV. L. (2005), Ageing Parents and Adult Children: New Perspectives on Intergenerational Relationships, In: M. L. Johnson, Ed., Age and Ageing, pp. 413-421, Cambridge, Cambridge University Press.
4.
Harper S. (2005), Grandparenthood, In: M.L. Johnson, ed., Age and Ageing, pp. 422-428, Cambridge, Cambridge University Press.
5.
Hartman J. (2012), Rynek senioralny – kraina łagodności. Marketing w Praktyce, 1:.
6.
Hurd Clarke Laura, (2011), Facing Age, Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth, UK, Rowman and Littlefield Publishers.
7.
Krupa B. (2012), Starość w percepcji młodzieży – perspektywa pedagogiczna. Nowiny Lekarskie, 81:1, pp. 36-43.
8.
Nelson T. (2011), Ageism: The Strange Case of Prejudice Against the Older You. In: R.L.Wiener, S.L. Willboard, (eds.), Disability and Ageing Discrimination. Springer Science and Business, Media, LLC.
9.
Papiernik J. (2007), Wizerunek osób starszych w mediach – stereotypy niezgodne z rzeczywistością. www.senior.pl, accessed 6.09.2013.
10.
Power B. (1987), Attitudes of young people to ageing and the elderly. National Council Of the Elderly, report no. 16, Dublin.
11.
Ray S., Robinson N. (2011) eds., Ageism in Europe. European Social Survey, Age UK.
12.
Schmidt F. (2011), The Senior Citizen Times. www.the-senior-citizen-times.com, accessed 15.09.2013.
13.
Walker J. (2010), Elder stereotypes in media and popular culture. www.agingwatch.com, Aging Watch, accessed 6.09.2013.