PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
AUTOPORTRET WSPÓŁCZESNEGO NASTOLATKA JAKO KIERUNKOWSKAZ DLA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
 
 
Data publikacji: 23-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Izabela Gątarek   

Izabela Gątarek, 05-816 Michałowice, ul. Spacerowa 35, tel.: 660-351-630, e-mail: izagatarek@wp.pl
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(1):57-63
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Punktem wyjścia projektowanych analiz było przekonanie i wychodzące z niego założenie, że zdroworozsądkowa wiedza badanej młodzieży dotycząca postrzegania siebie i identyfikowania zagadnień związanych z zagadnieniem tego jakim pragną stać się człowiekiem ma charakter funkcjonalny, bezsprzecznie związany z płaszczyzną, na której młody człowiek opiera proces budowania własnej tożsamości. Kanwę prezentowanego procesu badawczego stanowiła swobodna wypowiedź pisemna o charakterze informacyjno-refleksyjnym. Badani rozwijali temat i wyjaśniali go przedstawiając swoje poglądy. Zamierzeniem było pokazanie sposobu, w jaki młody człowiek postrzega własną przyszłość, a tym samym ukazanie perspektywy jednego z aspektów jego tożsamości.
 
REFERENCJE (23)
1.
Bagrowicz J. (2005), Godność osoby fundamentem wychowania, W: Adamski F. (red.), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów. Wydawnictwo WAM, Kraków.
 
2.
Bardziejewska M. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznawać potencjał nastolatków, W: Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
3.
Bielska E. (2001), Konteksty społeczeństwa globalnego a perspektywy tożsamości, Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne. Trans Humana, Białystok.
 
4.
Bokszański Z. (2006), Tożsamości zbiorowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
5.
Brzezińska A. (2004), Tożsamość jako podstawowy obszar i cel rozwoju, www.psychologia.amu.edu.pl, data dostępu: 23.06.2005.
 
6.
Cialdini R.B., Kenrick D.T., Neuberg S.L. (2006), Psychologia społeczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
7.
Danilewicz W. (2008), Przestrzenie życia współczesnego dziecka, W: Muchacka B. Kraszewski K. (red.), Dziecko w świecie współczesnym. Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków.
 
8.
Dolata E.M. (2002), Wychowanie ku wartościom w dobie kryzysu kultury, w: Kojs W. (red.), Wartości-Edukacja-Globalizacja, Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Cieszyn.
 
9.
Filipczuk H. (19870, Rodzice i dzieci dorastające. Nasza Księgarnia, Warszawa.
 
10.
Folkierska A. (1998), Wychowanie i pedagogika w perspektywie hermeneutycznej, W: Wołoszyn S. (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T III, ks. II, Dom Wydawniczy STRZELEC, Kielce.
 
11.
Frączek Z. (2006), Inwestować w człowieka – w poszukiwaniu wartościowej edukacji, W: Frączek Z., Szluz B. (red.), Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
 
12.
Grzybowski P. (2001), Tożsamość globalna, W: Bajkowski T. (red.), Tożsamość osobowa a tożsamości społeczne, Trans Humana, Białystok.
 
13.
Ilg F.L., Betes-Ames L., Baker S.M. (1998), Rozwój psychiczny dziecka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
14.
Jaworski R. (2000), Problemy człowieka w świetle psychologii. Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.
 
15.
Jusiak J. (2008), Samowychowanie w kulturze chrześcijańskiej, W: Wawro F.W. (red.), Młodzież a kultura życia w kontekstach społecznych. Wydawnictwo KUL, Lublin.
 
16.
Kupisiewicz C.(2000) (red.), Myśliciele – o wychowaniu. Oficyna Wydawnicza Graf Punkt, Warszawa.
 
17.
Łaciak B. (1998), Świat społeczny dziecka. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
 
18.
Nikitorowicz J. (2005), Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
19.
Nikitorowicz J. (2005), Mikroświat dziecka w ustawicznym procesie kreowania tożsamości. Problemy Wczesnej Edukacji, 2005, Nr 2 (2), s. 8-9.
 
20.
Nowy Słownik Języka Polskiego (2003), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
21.
Toffler A. (1998), Szok przyszłości. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
 
22.
Obuchowska I. (1996), Drogi dorastania. Psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
 
23.
Postman N. (1995), Technopol. Triumf techniki nad kulturą, PIW, Warszawa.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top