PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
NAUCZYCIELE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO O EDUKACJI FIZYCZNEJ DZIEWCZĄT
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
2
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
 
 
Data publikacji: 23-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Barbara Bergier   

Barbara Bergier, Państwowa Szkoła Wyższa im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, tel.: 83 344 69 15, e-mail: b.bergier@dydaktyka.pswbp.pl
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(1):50-56
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego na temat realizacji procesu edukacji fizycznej dziewcząt oraz wprowadzonych reform programowych (1999, 2009). W badaniach uczestniczyło 51 nauczycieli bialskich szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a narzędziem badawczym był kwestionariusz wywiadu. Większość nauczycieli systematycznie przygotowywała się do lekcji i motywowała uczennice do ich współtworzenia. Realizację działu „Rytm-Muzyka-Taniec” najczęściej deklarowali nauczyciele szkół gimnazjalnych. Niechęć do ich prowadzenia wynikała z niedostatecznej wiedzy i braku umiejętności niektórych nauczycieli. Większość nauczycieli preferowała pracę zgodnie z założeniami reformy z 1999 roku. Pozytywnie odnieśli się też do zmian z 2009 roku, dotyczących podziału treści programowych na obligatoryjne oraz do wyboru.
 
REFERENCJE (14)
1.
Bergier B., Flisiak A., Flisiak M. (2012), Lekcje wychowania fizycznego z dziewczętami bialskichszkół. Polish Journal of Sport and Tourism Sport i Turystyka. Vol. 19 No.2, 141-150.
 
2.
Bergier B., Kapusta K. (2010), Dancing as a form of recreation and health promotion of high school students. W: B. Bergier (red.), Physical activity in disease prevention and health promotion. Pope John II University in Biała Podlaska Institute of Health, Biała Podlaska s. 45-59.
 
3.
Frołowicz T. (2010), Reforma wychowania fizycznego i zdrowotnego-szanse i zagrożenia. W: T. Lisicki (red.), Zdrowie-Kultura Zdrowotna-Edukacja Perspektywa społeczna i humanistyczna. AWFiS, Gdańsk, s. 89-93.
 
4.
Grabowski H. (1997), Teoria fizycznej edukacji. WSiP (wyd.1), Warszawa.
 
5.
Kosiba G., Szalewski J. (2010), Intelektualizacja procesu wychowania fizycznego-elementy przygotowania uczniów do uczestnictwa w kulturze fizycznej. W: B. Zawadzka (red.), Uczestnictwo w kulturze fizycznej wyzwaniem naszych czasów. Wszechnica Świętokrzyska, Kielce, s. 277-283.
 
6.
Lech P. (1998), Żal czwartej godziny. Lider 3, 19.
 
7.
Maszczak T. (2007), Edukacja fizyczna w nowej szkole. Wydawnictwo AWF , Warszawa.
 
8.
Osiński W. (2011), Teoria wychowania fizycznego. AWF, Poznań.
 
9.
Pławińska L. (2004), Przyczyny niechęci do uczestnictwa w lekcji wychowania fizycznego w opinii uczennic Zespołu Szkół Ogrodniczych w Szczecinie. W: W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha-Szajek (red.), Hotelarstwo, gastronomia, turystyka i rekreacja w procesie integracji europejskiej. Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii. Poznań, s. 197-208.
 
10.
Sajda Z. (2001), Wpływ czynności nauczyciela na kształtowanie osobowości dziewcząt w wieku dorastania poprzez taniec na lekcjach wychowania fizycznego. Lider 3, s. 22-26.
 
11.
Siwka K., Napierała, M., Muszkieta R. (2013), Taniec jako jedna z form realizacji nowej podstawy programowej z wychowania fizycznego w Zespole Szkół Gastronomicznych w Bydgoszczy. W: R. Muszkieta, M. Cieślicka, M. Napierała, W. Żukow (red.), Physical education in new system education. Wychowanie fizyczne w nowoczesnym systemie edukacji. PTNKF, Bydgoszcz-Poznań, s. 214-258.
 
12.
Szeklicki R., Biernacki J. (2000), Stosunek do lekcji wychowania fizycznego a aktywność fizyczna w czasie wolnym u dzieci i młodzieży w Polsce. W: W. Osiński, R. Muszkieta (red.), Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. AWF Poznań, s. 325-33.
 
13.
Tumiłowicz-Lesiuk D., Napierała M. (2013), Zajęcia fakultatywne w wychowaniu fizycznym wprowadzone w ramach reformy programowej w 2009 roku w ocenie uczniów i nauczycieli wybranych gimnazjów. W: R. Muszkieta, M. Cieślicka, M. Napierała, W: Żukow (red.), Physical education in new system education Wychowanie fizyczne w nowoczesnym systemie edukacji. PTNKF, Bydgoszcz-Poznań, s. 148-179.
 
14.
Zuchora K. (2009), Nauczyciel i wartości z filozofii kultury fizycznej i pedagogiki sportu. AWF Józefa Piłsudskiego, Spółka Wydawnicza Heliodor, Warszawa.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top