Zakład Socjologii Polityki i Bezpieczeństwa, Instytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
Submission date: 2020-05-26
Final revision date: 2021-02-09
Acceptance date: 2021-02-09
Publication date: 2021-05-31
Corresponding author
Ewa Dąbrowska-Prokopowska
Zakład Socjologii Polityki i Bezpieczeństwa, Instytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstoku, Plac NZS 1, 15-420, Białystok, Polska
Abstract: The purpose of the article is to present the results of research on the analysis of media content on the "Greenpeace Polska" profile. Material and methods: The qualitative research carried out is based on the method of analyzing the content of the media message of a selected profile on Facebook. The content analysis concerned a total of 83 entries posted on the studied profile in the two month 2018. Results: The obtained research results were associated with the broader context of the shaping of ecological awareness in Polish society, the attitude of Poles towards ecological movements and the development of social media. Conclusions: Based on the analysis of research results, it can be concluded that the media strategies presented on the studied profile are primarily focused on building a vision of the functioning of users in the virtual community of people caring for the natural environment in a situation of permanent ecological threat.
REFERENCES(61)
1.
Adams, P. C., Gynnild, A. (2013). Environmental Messages in Online Media: The Role of Place Special Issue: The Symbolic Transformation of Space, Environmental Communication A Journal of Nature and Culture, nr 7 (1), s. 113-130. https://doi.org/10.1080/175240....
Ansarin, M., Ozuem, W. (2014). Social media and online brand communities. W: G. Bowen, W. Ozuem (red.), Computer-Mediated Marketing Strategies: Social Media and Online Brand (s. 1-27). Hershey: IGI Global.
Batorski, D., Olcoń-Kubicka, M. (2006). Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne. Studia Socjologiczne, nr 3, s. 99-132.
Biswas, A., Roy, M. (2014). Impact of Social Medium on Green Choice Behavior, Journal of Marketing Management, nr 2 (2), s. 95-111. https://doi.org/10.12720/joams....
Blanchard, A. (2007). Developing a sense of virtual community measure, Cyber Psychology & Behavior, nr 10 (6), s. 827-830. https://doi.org/10.1089/cpb.20....
Boulianne, S., Theocharis, Y. (2018). Young People, Digital Media, and Engagement: A Meta-Analysis of Research, Social Science Computer Review, nr 38 (2), s. 111-127. https://doi.org/10.1177%2F0894....
Boyd, D., Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, nr13 (1), s. 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083....
Brennan, L., Binney, W. (2010). Fear, guilt, and shame appeals in social marketing. Journal of business Research, nr 63 (2), s. 140-146. https://doi.org/10.1016/j.jbus....
Ciszek, M. (2010). Ekoterroryzm zagrożeniem dla polityki zrównoważonego rozwoju: aspekt ideologiczny i praktyczny. Studia Ecologiae et Bioethicae, nr 8 (2), s. 107-119.
De Luca, K. M. (2009). Greenpeace International Media Analyst Reflects on Communicating Climate Change. Environmental Communication, nr 3 (2), s. 263-269. https://doi.org/10.1080/175240....
Deneulin, S., Townsend, N. (2007). Public Goods, Global Public Goods and the Common Good. International Journal of Social Economics, nr 34 (1/2), s. 19–36.
Filipek, K. (2011). Od Web 1.0 do Web 3.0. Społeczna ewolucja Internetu. W: S. Partycki (red.), Społeczeństwo sieci – gospodarka sieciowa w Europie ́Środkowej i Wschodniej. (s. 226-237). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gonciarski, W. (2017). Koncepcja zarządzania 2.0 jako konsekwencja rewolucji cyfrowej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 338, s. 38-53.
Górska-Rożej, K. (2013). Bezpieczeństwo ekologiczne w ogólnym systemie bezpieczeństwa państwa. Obronność –Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, nr 4 (8), s. 85-100.
Harlow, S., Harp, D. (2011). Collective action on the Web: A cross-cultural study of social networking sites and online and offline activism in the United States and Latin America. Information, Communication & Society, nr 15 (2), s. 196-216. https://doi.org/10.1080/136911....
Johnson, E., Tversky, A. (1983). Affect, generalization and the perception of risk. Journal of Personality and Social Psychology, nr 45 (1), s. 20–31. https://doi.apa.org/doi/10.103....
Klepek, M. (2017). Systematic Analysis of the Current Academic Research on Social Media Marketing. Scientific Annals of Economics and Business, nr 64, s. 15-27. http://dx.doi.org/10.1515/saeb....
Krzysztofek, K., Szczepański, M. (2005). Zrozumieć rozwój-od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych: podręcznik socjologii rozwoju społecznego dla studentów socjologii, nauk politycznych i ekonomii. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Macnamara, J. (2005). Media Content Analysis: Its Uses, Benefits and Best Practice Methodology, Asia-Pacific Public Relations Journal, nr 6 (1), s. 1–34. http://hdl.handle.net/10453/10....
Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska. (2015). Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Badania trackingowe. Pobrane z :http://www.3xsrodowisko.pl/upl.... [dostęp 1 kwietnia 2019].
Rosiek, K. (2015). Bezpieczeństwo ekologiczne w Polsce na przykładzie gospodarowania wodami. Gospodarka w Praktyce i Teorii, nr 1 (38), s. 63-76. http://dx.doi.org//10.18778/14....
Sarowski, Ł. (2017). Od Internetu WEB 0.1 do Internetu WEB 0.4-ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci. Rozprawy Społeczne, nr 1 (11), s. 32-39. https://doi.org/10.29316/rs.20....
Stoddart, M.C.J., MacDonald, L. (2011). Keep it Wild, Keep it Local: Comparing News Media and the Internet as Sites for Environmental Movement Activism for Jumbo Pass, British Columbia. The Canadian Journal of Sociology, nr 36 (4), s. 313-335.
Strumińska-Kutra, M., Koładkiewicz, I. (2012). Studium przypadku, W: D. Jemilaniak (red.), Metody Jakościowe. Metody i narzędzia (s. 1-37). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sullivan, J., Xie, L. (2009). Environmental activism, social networks and the internet. The China Quarterly, nr 198 (1), s. 422-432. https://doi.org/10.1017/S03057....
Szostek, M. (2012). Świadomość ekologiczna polskiego społeczeństwa, W: A. Jasińska-Kania (red.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie (s. 243-261). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Tannenbaum, M. B., Hepler, J., Zimmerman, R. S., Saul, L., Jacobs, S., Wilson, K., Albarracin, D. (2015). Appealing to fear: A meta-analysis of fear appeal effectiveness and theories. Psychological Bulletin, nr 141 (6), s. 1178–1204. http://doi.org/10.1037/a003972....
Turban, E., King, D., Lee, K., Liang, T. P., Turban, D. (2015). Electronic Commerce: A Managerial and Social Networks Perspective. London: Springer Texts in Business and Economics.
Williams, K. C., Page, R. A., Petrosky, A. R. (2014). Green Sustainability and New Social Media, Journal of Strategic Innovation & Sustainability, nr 9 (1/2), s. 11-33.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.