Zakład Socjologii Polityki i Bezpieczeństwa, Instytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
Data nadesłania: 26-05-2020
Data ostatniej rewizji: 09-02-2021
Data akceptacji: 09-02-2021
Data publikacji: 31-05-2021
Autor do korespondencji
Ewa Dąbrowska-Prokopowska
Zakład Socjologii Polityki i Bezpieczeństwa, Instytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstoku, Plac NZS 1, 15-420, Białystok, Polska
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań analizy treści przekazów medialnych na profilu „Greenpeace Polska” na Facebooku. Uwaga badawcza została skupiona na analizie stosowanych przez redaktorów strategii ukierunkowanych na zaangażowanie jego użytkowników. Materiał i metody: Wykonane badanie jakościowe opierało się na metodzie analizy treści przekazu medialnego wybranego profilu na portalu społecznościowym Facebook. Zastosowano również strategię studium przypadku, wymagającej pogłębionej i całościowej analizy określonego do badania profilu wraz z szerszym kontekstem jego funkcjonowania. Analiza treści dotyczyła w sumie 83 wpisów zamieszczonych na badanym profilu w przedziale dwóch miesięcy: września i listopada 2018 roku. Wyniki: Uzyskane wyniki badań zostały powiązane z szerszym kontekstem kształtowania się w społeczeństwie polskim świadomości ekologicznej, stosunku Polaków do ruchów ekologicznych oraz rozwojem social media. Wnioski: Na podstawie analizy wyników badań można wywnioskować, iż strategie medialne prezentowane na badanym profilu są ukierunkowane głównie na budowanie wizji funkcjonowania użytkowników w wirtualnej wspólnocie ludzi dbających o środowisko naturalne w sytuacji permanentnego zagrożenia ekologicznego.
REFERENCJE(61)
1.
Adams, P. C., Gynnild, A. (2013). Environmental Messages in Online Media: The Role of Place Special Issue: The Symbolic Transformation of Space, Environmental Communication A Journal of Nature and Culture, nr 7 (1), s. 113-130. https://doi.org/10.1080/175240....
Ansarin, M., Ozuem, W. (2014). Social media and online brand communities. W: G. Bowen, W. Ozuem (red.), Computer-Mediated Marketing Strategies: Social Media and Online Brand (s. 1-27). Hershey: IGI Global.
Batorski, D., Olcoń-Kubicka, M. (2006). Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne. Studia Socjologiczne, nr 3, s. 99-132.
Biswas, A., Roy, M. (2014). Impact of Social Medium on Green Choice Behavior, Journal of Marketing Management, nr 2 (2), s. 95-111. https://doi.org/10.12720/joams....
Blanchard, A. (2007). Developing a sense of virtual community measure, Cyber Psychology & Behavior, nr 10 (6), s. 827-830. https://doi.org/10.1089/cpb.20....
Boulianne, S., Theocharis, Y. (2018). Young People, Digital Media, and Engagement: A Meta-Analysis of Research, Social Science Computer Review, nr 38 (2), s. 111-127. https://doi.org/10.1177%2F0894....
Boyd, D., Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, nr13 (1), s. 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083....
Brennan, L., Binney, W. (2010). Fear, guilt, and shame appeals in social marketing. Journal of business Research, nr 63 (2), s. 140-146. https://doi.org/10.1016/j.jbus....
Ciszek, M. (2010). Ekoterroryzm zagrożeniem dla polityki zrównoważonego rozwoju: aspekt ideologiczny i praktyczny. Studia Ecologiae et Bioethicae, nr 8 (2), s. 107-119.
De Luca, K. M. (2009). Greenpeace International Media Analyst Reflects on Communicating Climate Change. Environmental Communication, nr 3 (2), s. 263-269. https://doi.org/10.1080/175240....
Deneulin, S., Townsend, N. (2007). Public Goods, Global Public Goods and the Common Good. International Journal of Social Economics, nr 34 (1/2), s. 19–36.
Filipek, K. (2011). Od Web 1.0 do Web 3.0. Społeczna ewolucja Internetu. W: S. Partycki (red.), Społeczeństwo sieci – gospodarka sieciowa w Europie ́Środkowej i Wschodniej. (s. 226-237). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gonciarski, W. (2017). Koncepcja zarządzania 2.0 jako konsekwencja rewolucji cyfrowej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 338, s. 38-53.
Górska-Rożej, K. (2013). Bezpieczeństwo ekologiczne w ogólnym systemie bezpieczeństwa państwa. Obronność –Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, nr 4 (8), s. 85-100.
Harlow, S., Harp, D. (2011). Collective action on the Web: A cross-cultural study of social networking sites and online and offline activism in the United States and Latin America. Information, Communication & Society, nr 15 (2), s. 196-216. https://doi.org/10.1080/136911....
Johnson, E., Tversky, A. (1983). Affect, generalization and the perception of risk. Journal of Personality and Social Psychology, nr 45 (1), s. 20–31. https://doi.apa.org/doi/10.103....
Klepek, M. (2017). Systematic Analysis of the Current Academic Research on Social Media Marketing. Scientific Annals of Economics and Business, nr 64, s. 15-27. http://dx.doi.org/10.1515/saeb....
Krzysztofek, K., Szczepański, M. (2005). Zrozumieć rozwój-od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych: podręcznik socjologii rozwoju społecznego dla studentów socjologii, nauk politycznych i ekonomii. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Macnamara, J. (2005). Media Content Analysis: Its Uses, Benefits and Best Practice Methodology, Asia-Pacific Public Relations Journal, nr 6 (1), s. 1–34. http://hdl.handle.net/10453/10....
Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska. (2015). Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Badania trackingowe. Pobrane z :http://www.3xsrodowisko.pl/upl.... [dostęp 1 kwietnia 2019].
Rosiek, K. (2015). Bezpieczeństwo ekologiczne w Polsce na przykładzie gospodarowania wodami. Gospodarka w Praktyce i Teorii, nr 1 (38), s. 63-76. http://dx.doi.org//10.18778/14....
Sarowski, Ł. (2017). Od Internetu WEB 0.1 do Internetu WEB 0.4-ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci. Rozprawy Społeczne, nr 1 (11), s. 32-39. https://doi.org/10.29316/rs.20....
Stoddart, M.C.J., MacDonald, L. (2011). Keep it Wild, Keep it Local: Comparing News Media and the Internet as Sites for Environmental Movement Activism for Jumbo Pass, British Columbia. The Canadian Journal of Sociology, nr 36 (4), s. 313-335.
Strumińska-Kutra, M., Koładkiewicz, I. (2012). Studium przypadku, W: D. Jemilaniak (red.), Metody Jakościowe. Metody i narzędzia (s. 1-37). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sullivan, J., Xie, L. (2009). Environmental activism, social networks and the internet. The China Quarterly, nr 198 (1), s. 422-432. https://doi.org/10.1017/S03057....
Szostek, M. (2012). Świadomość ekologiczna polskiego społeczeństwa, W: A. Jasińska-Kania (red.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie (s. 243-261). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Tannenbaum, M. B., Hepler, J., Zimmerman, R. S., Saul, L., Jacobs, S., Wilson, K., Albarracin, D. (2015). Appealing to fear: A meta-analysis of fear appeal effectiveness and theories. Psychological Bulletin, nr 141 (6), s. 1178–1204. http://doi.org/10.1037/a003972....
Turban, E., King, D., Lee, K., Liang, T. P., Turban, D. (2015). Electronic Commerce: A Managerial and Social Networks Perspective. London: Springer Texts in Business and Economics.
Williams, K. C., Page, R. A., Petrosky, A. R. (2014). Green Sustainability and New Social Media, Journal of Strategic Innovation & Sustainability, nr 9 (1/2), s. 11-33.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.