Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Zakład Pedagogiki
Publication date: 2019-07-22
Corresponding author
Marzena Ruszkowska
Marzena Ruszkowska, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Zakład Pedagogiki, ul. Sidorska 102, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: r-ska.marzena@wp.pl, tel.: 83 344 99 11
The family is a kind of educational environment, consisting of a number of elements, in
which the most important are the interactions between different members of the family as
they have a huge impact on the formation of children and adolescents’ personalities. The
combination of different types of failure on the part of parents, lack of basic educational
and upbringing skills - will often cause build-up problems in raising children. Therefore, the
issue of the difficulties in education and upbringing of children from multi- problem families
seems important. The research included in the publication was carried out in 28 families
living in rural areas of Biała Podlaska administrative district. The analysis concerns school
and educational situations of 13 boys and 15 girls aged 7-18 years. The article finishes with a
discussion of the results of the survey conducted in the autumn of 2014.
REFERENCES(17)
1.
Bogdanowicz M. (1996), Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja, miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych. Psychologia Wychowawcza, nr 1, s. 13-23.
Cudak S. (2005), Trudności wychowawcze, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. t. VI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 818-822.
Dąbrowska-Jabłońska I. (2005), Trudności w uczeniu się, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. t. VI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 816-818.
Smolińska-Theiss B. (2006), Rodzina dysfunkcyjna, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom V, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 330-332.
Winiarski M.(1999), Rodzina – ujęcie genetyczno-funkcjonalne, W: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 240-242.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.