Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Zakład Pedagogiki
Data publikacji: 22-07-2019
Autor do korespondencji
Marzena Ruszkowska
Marzena Ruszkowska, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Zakład Pedagogiki, ul. Sidorska 102, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: r-ska.marzena@wp.pl, tel.: 83 344 99 11
Rodzina jest swoistym środowiskiem wychowawczym, składającym się z szeregu elementów,
w którym najważniejszym są: interakcje zachodzące między poszczególnymi członkami
rodziny, co ma ogromny wpływ na formowanie osobowości dzieci i młodzieży. Połączenie
różnego rodzaju niewydolności ze strony rodziców, brak podstawowych umiejętności
opiekuńczo – wychowawczych powoduje niejednokrotnie nawarstwianie się problemów
związanych z wychowaniem potomstwa. Istotna wydaje się więc kwestia pojawiających się
trudności dydaktycznych i wychowawczych u dzieci z rodzin wieloproblemowych. Badania
dla potrzeb publikacji przeprowadzono w 28 rodzinach zamieszkujących tereny wiejskie
powiatu bialskiego. Analizą objęto sytuację szkolną i wychowawczą 13 chłopców i 15
dziewcząt w wieku 7-18 lat. Artykuł zawiera omówienie wyników badań przeprowadzonych
jesienią 2014 roku.
REFERENCJE(17)
1.
Bogdanowicz M. (1996), Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja, miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych. Psychologia Wychowawcza, nr 1, s. 13-23.
Cudak S. (2005), Trudności wychowawcze, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. t. VI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 818-822.
Dąbrowska-Jabłońska I. (2005), Trudności w uczeniu się, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. t. VI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 816-818.
Smolińska-Theiss B. (2006), Rodzina dysfunkcyjna, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom V, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 330-332.
Winiarski M.(1999), Rodzina – ujęcie genetyczno-funkcjonalne, W: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 240-242.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.