SHORT COMMUNICATION
CHOCHOLI DANCE, OR HOW THE SCHOOL LOSES THE FIGHT WITH TRUANCY AND A SHOPPING GALLERY
1 1 | Wydział Nauk Pedagogicznych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wydział Nauk Pedagogicznych, Polska |
CORRESPONDING AUTHOR
Mirosław Jan Mielczarek
Wydział Nauk Pedagogicznych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wydział Nauk Pedagogicznych, Strzegomska 55, 53-611, Wrocław, Polska
Wydział Nauk Pedagogicznych, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wydział Nauk Pedagogicznych, Strzegomska 55, 53-611, Wrocław, Polska
Submission date: 2020-02-13
Final revision date: 2020-04-23
Acceptance date: 2020-05-04
Publication date: 2020-10-16
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2020;14(2):72–85
KEYWORDS
schoolschool truancystreet pedagogystreetworkingyouth at risk of social Exclusionresocialization in an open environment
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: The presented material includes a look at the problem of school truancy from the perspective of the work of a street educator. The actions taken were of social rehabilitation nature in an open
environment. Material and methods: The purpose of street work was to diagnose the phenomenon of school truancy. The aim was to
provide an answer to the question of completeness: can the school truant phenomenon be observed
in the selected area among children and adolescents, and if so, what is it characterized by?
Ethnographic observation and interview were used for the needs of field work. Results: The hypothesis that the phenomenon of school truant in the selected area exists and the shopping mall is a favorite place for truants to spend their youth confirmed. Conclusions: The shopping mall is a favorite place to hang out for truancy students because it satisfies the basic needs of Maslow's pyramid.
REFERENCES (18)
1.
Antczak, B. (2015). Niska frekwencja uczniów jako jedna z przyczyn niepowodzeń szkolnych. Journal of Modern Science, t. 2(25), s. 297-311.
2.
Bujak, E. (2020). Wagary i zagrożenia z nimi związane. Pobrane z: http://www.zsrz.lublin.pl/zsrz....
4.
Heyne, D., Rollings, S. (2004). Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7.
Marynowicz-Hetka, E (1987). Dziecko w rodzinie problemowej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
8.
Marzec, H. (2013). Zjawisko wagarowania występujące wśród uczniów. Nauczyciel i Szkoła, nr 1(53), s. 103-120.
10.
Okoń, W. (2017). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademic-kie „Żak”.
11.
Oleszkiewicz, A., Bąk, O., Cieślik, A. (2010). Sposób na wagary. Jak radzić sobie z absencją uczniów?. Warszawa: Difin.
13.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
14.
Sałasiński, M., Badziukiewicz, B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego. Warsza-wa: WSiP.
15.
Stojecka-Zuber, R. (2007). W sprawie wagarów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 3, s. 18-28.
17.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, Dz. U. 1997 nr 123, poz. 779.
RELATED ARTICLE