REVIEW ARTICLE
Methodology of research on older consumers - a systematic literature review
 
More details
Hide details
1
Instytut Handlu Zagranicznego, Uniwersytet Gdański, Polska
CORRESPONDING AUTHOR
Katarzyna Bałandynowicz-Panfil   

Instytut Handlu Zagranicznego, Uniwersytet Gdański, Armii Krajowej 119/121, 81-824, Sopot, Polska
Publication date: 2020-02-29
Submission date: 2019-08-02
Final revision date: 2019-11-12
Acceptance date: 2019-11-13
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2019;13(4):70–82
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: The aging process of society changes social relations. Dynamic demographic changes lead to a significant increase in researchers' interest in particular areas of seniors' lives, including the consumption of older people. The aim of the study is to systematize current researches on older consumers. Material and methods: The method used is a systematic review of literature. The subject were scientific articles concerning older consumers. In order to select the object of research, the Google Scholar database was used. In addition, a comparison with “the snowball method” was completed. Finally, 94 scientific publications were accepted from the database with 1,900 views. Results: Areas of investigation: applied research methods and research problems, allowed to verify the hypotheses: interdisciplinary approach to the issue of older consumers; preferring specific research directions; no repeatability of studies. Conclusions: Scientific publications on older consumers in Poland are on the early development of research stage, in particular, their insufficient cumulativeness, repeatability and comparability.
 
REFERENCES (20)
1.
American Economic Association (2018). Pobrane z: www.aeaweb.org/jel/guide/jel.p....
 
2.
Badowska, S., Rogala, A. (2016). Nabywanie i użytkowanie produktów technologicznych przez konsumentów 50+ na przykładzie telefonów komórkowych − wyniki badań w Polsce. Handel wewnętrzny, nr 2(361), s. 17-30.
 
3.
Bałandynowicz-Panfil, K. (2016). Interdyscyplinarne dylematy granicy starszego wieku – wstęp do rozważań nad wiekiem granicznym starszych konsumentów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(321), s. 21-33.
 
4.
Boote, D.N., Beile, P. (2005). Scholars Before Researchers: On the Centrality of the Dissertation Literature Review in Research Preparation. Educational Researcher, Vol. 34, No. 6, s. 3-15.
 
5.
Bukowska, E., Kołasiński, A. (2010). Systematyczny przegląd literatury – szczegółowy opis realizacji. Pobrane z: www.madeyski.e-informatyka.pl.
 
6.
Bylok, F. (2013). Zachowania konsumpcyjne seniorów na rynku dóbr i usług. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 291, s. 139-151.
 
7.
Cisek, R. (2010). Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku. Przegląd Biblioteczny, t. 78, z. 3, s. 273-284.
 
8.
Czakon, W. (2011). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Przegląd organizacji, nr 3, s. 57-61.
 
9.
Czekanowski, P. (2012). Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce: perspektywa socjologii starości. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
10.
Gunter, B. (1998). Understanding the Older Consumer: The Grey Market. New York: Routledge.
 
11.
Hart, Ch. (1998). Doing a Literature Review. Releasing the Social Science Research Imagination. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
 
12.
Kohlbacher, F., Herstatt, C. (red.). (2011). The Silver Market Phenomenon. Marketing and Innovation in the Aging Society. Berlin: Springer.
 
13.
Komisja Europejska (2015). Growing the European Silver Economy. Background Paper, 23 lutego 2015 r.
 
14.
Kowaleski, J.T. (2008). Struktura demograficzna starszego odłamu ludności (rozważania metodologiczne i elementy obrazu sytuacji w województwach i powiatach na przełomie stuleci). W: J.T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną (s. 11-25). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
15.
Matera, J., Czapska, J. (2014). Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
16.
Meiners, N. (2014). Economics of Ageing: Research Area and Perspectives. Indian Journal of Gerontology, Vol. 28, No. 1, s. 139-68.
 
17.
Sane, S. (2017). Older consumers and their need recognition. International Journal of Business Quantitative Economics and Applied Management Research, Vol. 3, Issue 12, s. 76-81.
 
18.
Stroud, D., Walker, K. (2013). Marketing to the Ageing Consumer. The Secrets to Building and Age Friendly Business. New York: Palgrave Macmillan.
 
19.
Szmigin, I., Carrigan, M. (2001). Learning to love the older consumer. Journal of Consumer Behaviour, Vol. 1, 1, s. 22-34.
 
20.
Yoon, C., Cole, C.A., Lee, M.P. (2009). Consumer decision making and aging: Current knowledge and future directions. Journal of Consumer Psychology, 19 (2009), s. 2-16.
 
eISSN:2657-9332
ISSN:2081-6081