ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
Metodyka badań nad starszymi konsumentami – systematyczny przegląd literatury
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Instytut Handlu Zagranicznego, Uniwersytet Gdański, Polska
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 02-08-2019
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 12-11-2019
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 13-11-2019
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 29-02-2020
			 
		 			
		 
	
					
		
	 
		
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2019;13(4):70-82
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Proces starzenia się społeczeństwa odmienia relacje społeczne. Dynamiczne zmiany demograficzne prowadzą do istotnego wzrostu zainteresowania badaczy poszczególnymi obszarami życia seniorów, w tym konsumpcji osób starszych. Celem opracowania jest usystematyzowanie dotychczasowych badań dotyczących starszych konsumentów. Materiał i metody: Zastosowaną metodą jest systematyczny przegląd literatury. Przedmiotem badań były artykuły naukowe, dotyczące starszych konsumentów, opublikowane przez polskich autorów. W celu doboru przedmiotu badań wykorzystano bazę Google Scholar. Dodatkowo, uzupełniono zestawienie z zastosowaniem metody kuli śnieżnej. Ostatecznie do badania przyjęto 94 publikacje naukowe z bazy 1900 wyświetleń. Wyniki: Analiza frekwencyjności w dwóch obszarach: stosowanych metod badawczych oraz problemów badawczych, pozwoliła na weryfikację postawionych hipotez, które dotyczą w szczególności: interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia starszych konsumentów; preferowania określonych kierunków badań – opieka zdrowotna, teleopieka, farmakologia, turystyka; braku powtarzalności badań. Wnioski: Publikacje naukowe dotyczące starszych konsumentów w Polsce noszą znamiona wczesnego rozwoju badań, w szczególności dotyczy to niewystarczającej ich kumulatywności, powtarzalności i możliwości porównywania.
		
	
		
REFERENCJE (20)
			
	1.
	
		American Economic Association (2018). Pobrane z: www.aeaweb.org/jel/guide/jel.php.
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Badowska, S., Rogala, A. (2016). Nabywanie i użytkowanie produktów technologicznych przez konsumentów 50+ na przykładzie telefonów komórkowych − wyniki badań w Polsce. Handel wewnętrzny, nr 2(361), s. 17-30.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Bałandynowicz-Panfil, K. (2016). Interdyscyplinarne dylematy granicy starszego wieku – wstęp do rozważań nad wiekiem granicznym starszych konsumentów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(321), s. 21-33.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Boote, D.N., Beile, P. (2005). Scholars Before Researchers: On the Centrality of the Dissertation Literature Review in Research Preparation. Educational Researcher, Vol. 34, No. 6, s. 3-15.
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Bukowska, E., Kołasiński, A. (2010). Systematyczny przegląd literatury – szczegółowy opis realizacji. Pobrane z: www.madeyski.e-informatyka.pl.
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Bylok, F. (2013). Zachowania konsumpcyjne seniorów na rynku dóbr i usług. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 291, s. 139-151.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Cisek, R. (2010). Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku. Przegląd Biblioteczny, t. 78, z. 3, s. 273-284.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Czakon, W. (2011). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Przegląd organizacji, nr 3, s. 57-61.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Czekanowski, P. (2012). Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce: perspektywa socjologii starości. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Gunter, B. (1998). Understanding the Older Consumer: The Grey Market. New York: Routledge.
		
	 
	 
 			
	11.
	
		Hart, Ch. (1998). Doing a Literature Review. Releasing the Social Science Research Imagination. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
		
	 
	 
 			
	12.
	
		Kohlbacher, F., Herstatt, C. (red.). (2011). The Silver Market Phenomenon. Marketing and Innovation in the Aging Society. Berlin: Springer.
		
	 
	 
 			
	13.
	
		Komisja Europejska (2015). Growing the European Silver Economy. Background Paper, 23 lutego 2015 r.
		
	 
	 
 			
	14.
	
		Kowaleski, J.T. (2008). Struktura demograficzna starszego odłamu ludności (rozważania metodologiczne i elementy obrazu sytuacji w województwach i powiatach na przełomie stuleci). W: J.T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną (s. 11-25). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
		
	 
	 
 			
	15.
	
		Matera, J., Czapska, J. (2014). Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
		
	 
	 
 			
	16.
	
		Meiners, N. (2014). Economics of Ageing: Research Area and Perspectives. Indian Journal of Gerontology, Vol. 28, No. 1, s. 139-68.
		
	 
	 
 			
	17.
	
		Sane, S. (2017). Older consumers and their need recognition. International Journal of Business Quantitative Economics and Applied Management Research, Vol. 3, Issue 12, s. 76-81.
		
	 
	 
 			
	18.
	
		Stroud, D., Walker, K. (2013). Marketing to the Ageing Consumer. The Secrets to Building and Age Friendly Business. New York: Palgrave Macmillan.
		
	 
	 
 			
	19.
	
		Szmigin, I., Carrigan, M. (2001). Learning to love the older consumer. Journal of Consumer Behaviour, Vol. 1, 1, s. 22-34.
		
	 
	 
 			
	20.
	
		Yoon, C., Cole, C.A., Lee, M.P. (2009). Consumer decision making and aging: Current knowledge and future directions. Journal of Consumer Psychology, 19 (2009), s. 2-16.