PL EN
ORIGINAL ARTICLE
Academic Career Counseling 5.0
 
 
More details
Hide details
1
Instytut Przyrodniczo-Techniczny, Akademia Nauk Stosowanych Angeliusa Silesiusa w Wałbrzychu, Polska
 
 
Submission date: 2025-02-11
 
 
Acceptance date: 2025-10-14
 
 
Publication date: 2025-11-24
 
 
Corresponding author
Joanna Nowicka   

Instytut Przyrodniczo-Techniczny, Akademia Nauk Stosowanych Angeliusa Silesiusa w Wałbrzychu, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):244-260
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: This article discusses the application of the concept of Society 5.0 in academic career counselling. Material and methods: A literature review, a survey conducted among students (04- 12.2024), also used strategic management tools BCG and strategic group matrices. Results: The article defines career counselling 5.0 in the context of student well-being in the new economic model. Students use basic career counselling services 4.0. They do not take a strategic approach to their first career decisions, acting as ‘technological pragmatists’ who use technology in a basic way, and their well-being is limited to finding a secure job and correctly preparing application documents. Conclusions: A holistic 5.0 approach aimed at maintaining psychophysical balance and quality of life allows us to understand and respond to dynamic changes in the labour market (new work models, advanced AI tools). The transition to a higher level requires building awareness of the role and importance of well-being in the professional life of students.
REFERENCES (47)
1.
Carayannis, E. D., Morawska-Jancelewicz, J. (2022). The Futures of Europe: Society 5.0 and Industry 5.0 as Driving Forces of Future Universities. Journal of the Knowledge Economy, 13, 3445-3471. https://doi.org/10.1007/s13132....
 
2.
du Vall, M. (2019). Super inteligentne społeczeństwo skoncentrowane na ludzi, czyli o idei społeczeństwa 5.0 słów kilka. Państwo i Społeczeństwo, 2, 11-31. https://doi.org/10.34697/2451-....
 
3.
Feely, J. A. (b.d.). The rise of skills-based hiring. Pobrane: z: https://www.weareams.com/stori...# (dostęp: 11.08.2024).
 
4.
Franzino M., Guaurino A., Laucher J. M. (b.d.). The $8.5 Trillion Talent Shortage. Pobrane z: https://www.kornferry.com/insi... (data dostępu: 11.08.2024).
 
5.
Fundacja Digital Poland. (2019). Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0? Raport. Pobrane z: https://digitalpoland.org/publ... (data dostępu: 11.08.2024).
 
6.
Georgieva, K. (2024). AI Will Transform the Global Economy. Let’s Make Sure It Benefits Humanity. Pobrane z: https://www.imf.org/en/Blogs/A... (data dostępu: 11.08.2024).
 
7.
Gorzelany-Dziadkowiec, M. (2021). Kompetencje w czasie rewolucji 4.0 i 5.0. Pobrane z: https://rev4.uek.krakow.pl/blo... (data dostępu: 11.08.2024).
 
8.
Harayama, Y. (2017). Society 5.0: Aiming for a New Human-Centered Society 0. Hitachi Review, 66(6), 8-13.
 
9.
Hazan, A., Madgavkar, A., Chui, M., Smit, S., Maor, D. (2024). A new future of work: The race to deploy AI and raise skills in Europe and beyon. Pobrane z: https://www.mckinsey.com/mgi/o... (data dostępu: 11.08.2024).
 
10.
Kamińska, S. (2024). MFW: sztuczna inteligencja wpłynie na prawie 40% miejsc pracy na świecie. Pobrane z: https://www.mycompanypolska.pl... (data dostępu: 11.08.2024).
 
11.
Kundu, S., Banerjee, J. S., De, D., Sarigiannidis, P., Chakraborty, A., Mahmud, M., Bhattacharyya, S.. (2025). Society 5.0: Scope, Opportunities, and Challenges in Achieving Super Smart Society. W: S. Bhattacharyya, J. S. Banerjee, D. De, M. Mahmud (red.), Intelligent Human Centered Computing (s. 635-648). Springer. https://doi.org/10.1007/978-98....
 
12.
Li, H. (2025). Students’ wellbeing in positive higher education: conceptual frameworks and influencing factors. Frontiers in Education, 10. https://doi.org/10.3389/feduc.....
 
13.
Lubis, A. S., Lubis, A. R. (2024). Proposed Human Resource Competency for Society 5.0. Mimar Ilmu, 29(1), 46-55. https://doi.org/10.23887/mi.v2....
 
14.
McCarthy, J. (2007). What is Artificial Intelligence? Standford University. Pobrane z: https://www-formal.stanford.ed... (data dostępu: 11.08.2024).
 
15.
McKinsey. (2023). The state of AI in 2023: Generative AI’s breakout year. Pobrane z: https://www.mckinsey.com/capab... (data dostępu: 11.08.2024).
 
16.
Marozva, R. P., Pelser, A. M. (2025). Social employee well-being challenges of academics in the hybrid work environment. Frontiers in Psychology, 16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.....
 
17.
Montero, A. (2024). Leveraging AI to Support Student mental health and well-being, Higher Education Today. Pobrane z: https://www.higheredtoday.org/.... (data dostępu: 11.08.2024).
 
18.
Oakford, P., Bivens, J., McNicholas, C. (2024). An evaluation of existing proposals and a road map forward. Pobrane z: https://www.epi.org/publicatio... (data dostępu: 11.08.2024).
 
19.
Pickhart, M., Al-Obaydi, L.H. (2025). Reporting the potential risk of using AI in higher Education: Subjective perspectives of educators. Computers in Human Behavior Reports, 18, 100693. https://doi.org/10.1016/j.chbr....
 
20.
Rath, T., Harter, J. (2010). The five Essential Elements of Well-being, Workplace, Gallup. Pobrane z: https://www.gallup.com/workpla... (data dostępu: 11.08.2024).
 
21.
Robertson, P. J. (2013). The well-being outcomes of career guidance. British Journal of Guidance & Counselling, 41(3), 254-266. https://doi.org/10.1080/030698....
 
22.
Rosalska, M. (2010). Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne w doradztwie zawodowym w systemie edukacyjnym. W: J. Bielecki, A. Dziedzic, M. Łuczak (red.), Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne (s. 5-16). Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
 
23.
Rudnicka, A., Kaczorowska-Spychalska, D., Kulik, M., Reichel, J. (2020). Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii. I ogólnopolski Raport. Uniwersytet Łódzki.
 
24.
Shahidi Hamedani, S., Aslam, S., Mundher Oraibi, B.A., Wah, Y. B. (2024). Transitioning towards Tomorrow’s Workforce: Education 5.0 in the Landscape of Society 5.0 A Systematic Literature Review. Education Sciences, 14(10), 1041. https://doi.org/10.3390/educsc....
 
25.
Smuts, S., Smuts, H. (2022). Society 5.0 and the future of work skills for software engineers and developers. EPiC Series in Computing, 84, 169-182. https://doi.org/10.29007/9kzd.
 
26.
Stańczyk, I. (2019). Nowe trendy w doradztwie personalnym i zawodowym. Difin.
 
27.
The Economist. (2017). Worldwide Educcating for the Future, A benchmark for the skills of tomorrow. Pobrane z: https://global-uploads.webflow... (data dostępu: 11.08.2024).
 
28.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571).
 
29.
Walterson, L., Loton, D. (2019). Meta-Framework and Review of the Field of Positive Education. International Journal of Applied Positive Psychology, 4, 1-46. https://doi.org/10.1007/s41042....
 
30.
Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie. (2019). Akademickie Biura Karier. Pobrane z: https://wupwarszawa.praca.gov.... (data dostępu: 11.08.2024).
 
31.
https://career.io/ (dostęp: 11.08.2025).
 
32.
 
33.
https://fuel50.com// (dostęp: 11.08.2024).
 
34.
https://gloat.com// (dostęp: 11.08.2024).
 
35.
https://interviewstream.com/ (dostęp: 11.08.2024).
 
36.
https://www.coursera.org// (dostęp: 11.08.2024).
 
37.
https://disprz.ai/ (dostęp: 11.08.2025).
 
38.
https://www.hirevue.com// (dostęp: 11.08.2024).
 
39.
https://www.knack.com// (dostęp: 11.08.2024).
 
40.
 
41.
https://www.pymetrics.ai// (dostęp: 11.08.2024).
 
42.
 
43.
https://www.udacity.com/ (dostęp: 11.08.2024).
 
44.
https://www.vmock.com/ (dostęp: 11.08.2025).
 
45.
https://virtualspeech.com/ (dostęp: 11.08.2025).
 
46.
https://x0pa.com/ (dostęp: 11.08.2024).
 
47.
https://www.wysa.com/ (dostęp: 11.08.2025).
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top