PL EN
ORIGINAL ARTICLE
Burnout factors among academic teachers at the John Paul II University in Biała Podlaska
 
 
More details
Hide details
1
Zakład Zarządzania, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
 
These authors had equal contribution to this work
 
 
Submission date: 2025-07-15
 
 
Acceptance date: 2025-09-01
 
 
Publication date: 2025-09-24
 
 
Corresponding author
Jacek Kamiński   

Zakład Zarządzania, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):220-243
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: The article presents the results of empirical research on the factors contributing to burnout among academic teachers at the John Paul II University in Biała Podlaska. It discusses the nature of burnout, the causes of burnout among academic teachers, and the results of internal research conducted at the university on burnout among its academic teachers. Material and methods: The study covered 96 people, i.e. nearly half of the academic teachers employed at the John Paul II University in Biała Podlaska. Data was collected using a survey method and a questionnaire. Results: Analysis of the responses of the academic teachers surveyed on issues related to their professional burnout made it possible to identify the factors of professional burnout both in general terms and taking into account the demographic variables characterizing the respondents, such as gender, academic degree, form of employment, and teaching load. Conclusions: The study contributed to increasing knowledge about the phenomenon of burnout among academic teachers at the John Paul II University in Biała Podlaska and indicated that the issue is of great interest to the employees working there.
REFERENCES (16)
1.
Bianchi, R., Schonfeld, I. S. (2023). Examining the evidence base for burnout. Bulletin of the World Health Organization, 101(11), 743-745. http://dx.doi.org/10.2471/BLT.....
 
2.
Freudenberger, H. (1974). Staff Burn-Out. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165. https://doi.org/10.1111/j.1540....
 
3.
Garbacik, Ż. (2023). Radzenie sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym przez nauczycieli akademickich. Studium psychopedagogiczne. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. M. Piorunek. Poznań: UAM w Poznaniu.
 
4.
Gaweł-Luty, E. (2020). Nauczyciele akademiccy wobec problemu wypalenia zawodowego. Colloquium Pedagogika – Nauki o Polityce i Administracji, 1, 23-40. doi: 10.34813/02coll2020.
 
5.
Kamiński J. (2020a). Nauczanie studentów zawsze powinno być połączone z pracą naukową. Rozmowa z dr hab. Jackiem Kamińskim, profesorem Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej, Bialski Przegląd Akademicki, 38, 22-24. https://hdl.handle.net/20.500.....
 
6.
Kamiński J. (2020b). Nauczanie studentów zawsze powinno być połączone z pracą naukową. Rozmowa z dr hab. Jackiem Kamińskim, profesorem Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej, Bialski Przegląd Akademicki, 39, 19-21. https://hdl.handle.net/20.500.....
 
7.
Leiter, M. P., Maslach, C. (2024). Job burnout. W: L. E. Tetrick, G. G. Fisher, M. T. Ford, J. C. Quick (red.), Handbook of occupational health psychology (s. 291-307). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/000033....
 
8.
Maslach, C. (1976). Burned-out. Human Behavior: The Newsmagazine of the Social Science, 5(9), 16-22.
 
9.
Maslach C., Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour. 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.40....
 
10.
Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P. (1997). Maslach Burnout Inventory: Third edition. W: C. P. Zalaquett, R. J. Wood (red.), Evaluating stress: A book of resources (s. 191-218). Scarecrow Education.
 
11.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2025). Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy – wg stanu na dzień 1 stycznia 2025 r. Pobrane z: https://psz.praca.gov.pl/rynek....
 
12.
Springer, A., Oleksa-Marewska, K., Basińska-Zych, A., Werner, I., Białowąs, S. (2023). Occupational burnout and chronic fatigue in the work of academic teachers–moderating role of selected health behaviours. PLoS ONE, 18(1), 1-19. https://doi.org/10.1371/journa....
 
13.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2024.1571 t.j.).
 
14.
Walczyna, A., Arent, A. Droździel, P. (2017). Wypalenie zawodowe w ocenie nauczycieli akademickich Politechniki Lubelskiej. Edukacja-Technika-Informatyka, 1(19), 106-113. http://repozytorium.ur.edu.pl/....
 
15.
Werner I., Springer, A. (2021). Relationships between work-related hazards and occupational burnout among academics: are active coping strategies important? International Journal of Management in Education, 15(1), 23-40. https://dx.doi.org/10.1504/IJM....
 
16.
WHO. (2019). Burn-out an “occupational phenomenon”: International Classification of Diseases. Pobrane z: https://www.who.int/news/item/....
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top