Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki badań empirycznych poświęconych
czynnikom wypalenia zawodowego nauczycieli akademickich Akademii Bialskiej im. Jana
Pawła II. Przedstawiono istotę wypalenia zawodowego, przyczyny wypalenia zawodowego
nauczycieli akademickich oraz wyniki badań wlanych przeprowadzonych w uczelni poświęcone wypaleniu zawodowemu zatrudnionych w niej nauczycieli akademickich. Materiał i metody: Badaniem objęto 96, tj. blisko połowę nauczycieli akademickich zatrudnionych
w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II. Do zebrania danych wykorzystano
metodę sondażową oraz kwestionariusz ankiety. Wyniki: Analiza odpowiedzi badanych nauczycieli akademickich na temat kwestii związanych
z ich wypalaniem zawodowym pozwoliła na określenie czynników wypalenia zawodowego
zarówno w ujęciu ogólnym jak i z uwzględnieniem zmiennych metryczkowych
charakteryzujących badanych, takich jak: płeć, stopień naukowy, forma zatrudnienia czy
obciążenie dydaktyczne. Wnioski: Badania przyczyniły się do podniesienie stanu wiedzy na temat zjawiska wypalenia
zawodowego nauczycieli akademickich Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II oraz
wskazały, że problematyka wiąże się z dużym zainteresowaniem zatrudnionych w niej
pracowników.
REFERENCJE(16)
1.
Bianchi, R., Schonfeld, I. S. (2023). Examining the evidence base for burnout. Bulletin of the World Health Organization, 101(11), 743-745. http://dx.doi.org/10.2471/BLT.....
Garbacik, Ż. (2023). Radzenie sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym przez nauczycieli akademickich. Studium psychopedagogiczne. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. M. Piorunek. Poznań: UAM w Poznaniu.
Gaweł-Luty, E. (2020). Nauczyciele akademiccy wobec problemu wypalenia zawodowego. Colloquium Pedagogika – Nauki o Polityce i Administracji, 1, 23-40. doi: 10.34813/02coll2020.
Kamiński J. (2020a). Nauczanie studentów zawsze powinno być połączone z pracą naukową. Rozmowa z dr hab. Jackiem Kamińskim, profesorem Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej, Bialski Przegląd Akademicki, 38, 22-24. https://hdl.handle.net/20.500.....
Kamiński J. (2020b). Nauczanie studentów zawsze powinno być połączone z pracą naukową. Rozmowa z dr hab. Jackiem Kamińskim, profesorem Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej, Bialski Przegląd Akademicki, 39, 19-21. https://hdl.handle.net/20.500.....
Leiter, M. P., Maslach, C. (2024). Job burnout. W: L. E. Tetrick, G. G. Fisher, M. T. Ford, J. C. Quick (red.), Handbook of occupational health psychology (s. 291-307). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/000033....
Maslach C., Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour. 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.40....
Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P. (1997). Maslach Burnout Inventory: Third edition. W: C. P. Zalaquett, R. J. Wood (red.), Evaluating stress: A book of resources (s. 191-218). Scarecrow Education.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2025). Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy – wg stanu na dzień 1 stycznia 2025 r. Pobrane z: https://psz.praca.gov.pl/rynek....
Springer, A., Oleksa-Marewska, K., Basińska-Zych, A., Werner, I., Białowąs, S. (2023). Occupational burnout and chronic fatigue in the work of academic teachers–moderating role of selected health behaviours. PLoS ONE, 18(1), 1-19. https://doi.org/10.1371/journa....
Walczyna, A., Arent, A. Droździel, P. (2017). Wypalenie zawodowe w ocenie nauczycieli akademickich Politechniki Lubelskiej. Edukacja-Technika-Informatyka, 1(19), 106-113. http://repozytorium.ur.edu.pl/....
Werner I., Springer, A. (2021). Relationships between work-related hazards and occupational burnout among academics: are active coping strategies important? International Journal of Management in Education, 15(1), 23-40. https://dx.doi.org/10.1504/IJM....
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.