PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Czynniki wypalenia zawodowego nauczycieli akademickich Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II
 
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład Zarządzania, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
 
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
 
 
Data nadesłania: 15-07-2025
 
 
Data akceptacji: 01-09-2025
 
 
Data publikacji: 24-09-2025
 
 
Autor do korespondencji
Jacek Kamiński   

Zakład Zarządzania, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):220-243
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki badań empirycznych poświęconych czynnikom wypalenia zawodowego nauczycieli akademickich Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II. Przedstawiono istotę wypalenia zawodowego, przyczyny wypalenia zawodowego nauczycieli akademickich oraz wyniki badań wlanych przeprowadzonych w uczelni poświęcone wypaleniu zawodowemu zatrudnionych w niej nauczycieli akademickich. Materiał i metody: Badaniem objęto 96, tj. blisko połowę nauczycieli akademickich zatrudnionych w Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II. Do zebrania danych wykorzystano metodę sondażową oraz kwestionariusz ankiety. Wyniki: Analiza odpowiedzi badanych nauczycieli akademickich na temat kwestii związanych z ich wypalaniem zawodowym pozwoliła na określenie czynników wypalenia zawodowego zarówno w ujęciu ogólnym jak i z uwzględnieniem zmiennych metryczkowych charakteryzujących badanych, takich jak: płeć, stopień naukowy, forma zatrudnienia czy obciążenie dydaktyczne. Wnioski: Badania przyczyniły się do podniesienie stanu wiedzy na temat zjawiska wypalenia zawodowego nauczycieli akademickich Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II oraz wskazały, że problematyka wiąże się z dużym zainteresowaniem zatrudnionych w niej pracowników.
REFERENCJE (16)
1.
Bianchi, R., Schonfeld, I. S. (2023). Examining the evidence base for burnout. Bulletin of the World Health Organization, 101(11), 743-745. http://dx.doi.org/10.2471/BLT.....
 
2.
Freudenberger, H. (1974). Staff Burn-Out. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165. https://doi.org/10.1111/j.1540....
 
3.
Garbacik, Ż. (2023). Radzenie sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym przez nauczycieli akademickich. Studium psychopedagogiczne. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dr hab. M. Piorunek. Poznań: UAM w Poznaniu.
 
4.
Gaweł-Luty, E. (2020). Nauczyciele akademiccy wobec problemu wypalenia zawodowego. Colloquium Pedagogika – Nauki o Polityce i Administracji, 1, 23-40. doi: 10.34813/02coll2020.
 
5.
Kamiński J. (2020a). Nauczanie studentów zawsze powinno być połączone z pracą naukową. Rozmowa z dr hab. Jackiem Kamińskim, profesorem Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej, Bialski Przegląd Akademicki, 38, 22-24. https://hdl.handle.net/20.500.....
 
6.
Kamiński J. (2020b). Nauczanie studentów zawsze powinno być połączone z pracą naukową. Rozmowa z dr hab. Jackiem Kamińskim, profesorem Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej, Bialski Przegląd Akademicki, 39, 19-21. https://hdl.handle.net/20.500.....
 
7.
Leiter, M. P., Maslach, C. (2024). Job burnout. W: L. E. Tetrick, G. G. Fisher, M. T. Ford, J. C. Quick (red.), Handbook of occupational health psychology (s. 291-307). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/000033....
 
8.
Maslach, C. (1976). Burned-out. Human Behavior: The Newsmagazine of the Social Science, 5(9), 16-22.
 
9.
Maslach C., Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour. 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.40....
 
10.
Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P. (1997). Maslach Burnout Inventory: Third edition. W: C. P. Zalaquett, R. J. Wood (red.), Evaluating stress: A book of resources (s. 191-218). Scarecrow Education.
 
11.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2025). Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy – wg stanu na dzień 1 stycznia 2025 r. Pobrane z: https://psz.praca.gov.pl/rynek....
 
12.
Springer, A., Oleksa-Marewska, K., Basińska-Zych, A., Werner, I., Białowąs, S. (2023). Occupational burnout and chronic fatigue in the work of academic teachers–moderating role of selected health behaviours. PLoS ONE, 18(1), 1-19. https://doi.org/10.1371/journa....
 
13.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2024.1571 t.j.).
 
14.
Walczyna, A., Arent, A. Droździel, P. (2017). Wypalenie zawodowe w ocenie nauczycieli akademickich Politechniki Lubelskiej. Edukacja-Technika-Informatyka, 1(19), 106-113. http://repozytorium.ur.edu.pl/....
 
15.
Werner I., Springer, A. (2021). Relationships between work-related hazards and occupational burnout among academics: are active coping strategies important? International Journal of Management in Education, 15(1), 23-40. https://dx.doi.org/10.1504/IJM....
 
16.
WHO. (2019). Burn-out an “occupational phenomenon”: International Classification of Diseases. Pobrane z: https://www.who.int/news/item/....
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top