ARTYKUŁ ORYGINALNY
Korelaty wypalenia zawodowego – badania porównawcze między trzema grupami zawodów wysokiego ryzyka stresu
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Instytut Medycyny Wsi, Polska
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 06-06-2021
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 05-08-2021
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 05-08-2021
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 28-04-2022
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Autor do korespondencji
    					    				    				
    					Agata  Madej   
    					Instytut Medycyny Wsi, Instytut Medycyny Wsi, ul. Jaczewskiego 2, 20-090, Lublin, Polska
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
							 
		
	 
		
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2021;15(4):55-76
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie związku między cechami osobowości, poczuciem własnej skuteczności, poziomem stresu a wypaleniem zawodowym w grupie zawodów wysokiego ryzyka stresu. Materiał i metody: W badaniu udział wzięło 360 osób. Narzędzie badawcze stanowiła ankieta socjodemograficzna, Skala Odczuwanego Stresu, Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności, Inwentarz Osobowości, Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego. Wyniki: Wyniki analiz wskazują na powiązanie wyczerpania emocjonalnego z nasileniem stresu, poczucia własnej skuteczności z cechami osobowości w grupie pracowników ochrony. Stres współwystępuje z wyczerpaniem emocjonalnym. Im więcej stresu, tym wyższy poziom depersonalizacji oraz niższe poczucie dokonań osobistych. Wraz ze wzrostem poczucia własnej skuteczności, ekstrawersji, ugodowości oraz sumienności maleje poziom depersonalizacji. Wnioski: Istotnymi predyktorami dla wyczerpania emocjonalnego w grupie pracowników ochrony osób i mienia okazał się staż pracy oraz posiadanie hobby; w przypadku depersonalizacji – jakość współpracy z przełożonym.
		
	
		
REFERENCJE (35)
			
	1.
	
		Alfredsson L., Akerstedt T., Mattsson M., Wilborg B.: Self-reported health and well-being amongst night security guards: a comparison with the working population. Ergonomics 1991; 34(5): 525-530, 
https://doi.org/10.1080/001401...
 
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Baka Ł.: Zasoby w pracy a zadowolenie z pracy nauczycieli. Pośrednicząca rola zaangażowania. Kultura i Edukacja 2016; 1(111): 230-244, doi: 10.15804/kie.2016.01.13.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Baka Ł.: Relacje społeczne w pracy jako moderator zależności: wymagania w pracy – zdrowie psychiczne i fizyczne nauczycieli. Psychologia Społeczna 2013; 4(27): 422-434.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Bakker A. B., Boyd C. M., Dollard M., Gillespie N., Winefield A. H., Stough C.: The role of personality in the job demands-resources model. A study of Australian academic staff. Career Development International 2010; 15(7): 622–636.
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Bakker A. B., Van der Zee K. I., Lewig K. A., Dollard M. F.: The relationship between the big five personality factors and burnout: a study among volunteer behavior. Journal of Personality and Social Psychology 2006; 146(1): 31–50.
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Bańkowska A.: Syndrom wypalenia zawodowego – symptomy i czynniki ryzyka. Piel. Pol. 2016; 2(60): 256-260, doi: 10.20883/pielpol.2016.20.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Begani R.K., Beagni A.Z., So’on V., Pokasui K.: Impact of shift work amongst security guards in Madang. Contemp PNG Stud 2013;18:98-116.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Borowicz Z.: Ochrona osób i mienia. Wydawnictwo „DOM ORGANIZATORA”, Toruń 2018.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Brudnik M.: Perception of self-efficacy and professional burnout in general education teachers. Human Movement 2009;10(2):170-175, 
https://doi.org/10.2478/v10038...
 
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Caputo L., Hawkes A.P., Gosche E.E., Vellman P.W., Lange N.R., Salottolo K.M. i wsp.: The impact of changing work schedules on American firefighters’ sleep patterns and well-being. SIGNA VITAE 2015;10(1):25-37, 
https://doi.org/10.22514/SV101...
 
		
	 
	 
 			
	11.
	
		Demerouti E., Bakker A.B., Nachreiner F., Schaufeli W.B.: The Job-Resources model of burnout. J. Appl. Psychol. 2001;86:499–512, doi: 10.1037/0021-9010.86.3.499.
		
	 
	 
 			
	12.
	
		Demerouti E., Bakker A.B.: The Job-Resources model: Challenges for future research. J. Ind. Psychol. 2011;37:974–983, doi: 10.4102/sajip.v37i2.974.
		
	 
	 
 			
	13.
	
		Derbis R., Baka Ł.: Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne 2011; 17(2): 277-287.
		
	 
	 
 			
	14.
	
		Hertz R., Charlton J.: Making Family under a Shiftwork Schedule: Air Force Security Guards and Their Wives. Soc. Probl. 1989; 36(5): 491-507, 
https://doi.org/10.2307/309681...
 
		
	 
	 
 			
	15.
	
		Jachnis A. Psychologia organizacji – kluczowe zagadnienia. Wydawnictwo Difin. Warszawa 2008.
		
	 
	 
 			
	16.
	
		Jędryszek-Geisler A., Izdebski P.: Osobowość nauczyciela a wypalenie zawodowe. Edukacja 2018; 1(144):106-117, doi: 10.24131/3724.180108.
		
	 
	 
 			
	17.
	
		Juczyński Z., Ogińska-Bulik N.: Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2012.
		
	 
	 
 			
	18.
	
		Juczyński Z.: Narzędzia Pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2012.
		
	 
	 
 			
	19.
	
		Juczyński Z.: Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar. ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS. FOLIA PSYCHOLOGICA 2000;4:11-24.
		
	 
	 
 			
	20.
	
		Lent J., Schwartz R. C.: The impact of work setting, demographic characteristics, and personality factors related to burnout among professional counselors. Journal of Mental Health Counseling 2012; 34(4): 355–372.
		
	 
	 
 			
	21.
	
		Lubrańska A.: Środowisko pracy a wypalenie zawodowe – analiza wzajemnych relacji na przykładzie badań reprezentantów różnych obszarów aktywności. ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS 2012; 16: 35-45.
		
	 
	 
 			
	22.
	
		Łukasiewicz J., Płatek A., Raczkowski A.: Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Przyczyny zainteresowania tematyką wypalenia. Sympozjum 2018;1:261-280, 
https://doi.org/ 10.4467/25443283SYM.18.013.9694.
 
		
	 
	 
 			
	23.
	
		Malczewska-Błaszczyk A.: Problem stresu i jego skrajnych konsekwencji u pracowników ochrony osób i mienia. Służby mundurowe: organizacja pracy, stres i wypalenie zawodowe. Państwo i Społeczeństwo 2015; 2: 37-59.
		
	 
	 
 			
	24.
	
		Mańkowska B.: Wypalenie zawodowe. Dylematy wokół istoty zjawiska oraz jego pomiaru. Pol. Forum Psychol. 2018; 23(2): 430-445, 
https://doi.org/ 10.14656/PFP20180212.
 
		
	 
	 
 			
	25.
	
		Maslach Ch., Jackson S.E., Leiter M.P.: Maslach Burnout Inventory. Third Edition. Mind Garden 2016.
		
	 
	 
 			
	26.
	
		Maslach Ch., Schaufeli W. B., Leiter M.: Job burnout. Annual Review of Psychology 2001; 52: 397–422.
		
	 
	 
 			
	27.
	
		Oleksy J. Narażenie zawodowe pracowników straży pożarnej – ryzyko zaburzeń psychofizycznych. Psychologia 2015; 4(54): 52-57.
		
	 
	 
 			
	28.
	
		Pajorski P.: Pracownik ochrony – etyka „parobka” czy rycerza-wojownika? Kultura Bezpieczeństwa. Nauka-Praktyka-Refleksje 2014;16:353-366.
		
	 
	 
 			
	29.
	
		Poraj G.: Osobowość jako predyktor zawodowego wypalania się nauczycieli. Med. Pr. 2009;60(4):273-282.
		
	 
	 
 			
	30.
	
		Potocka A., Waszkowska M.: Zastosowanie modelu „Wymagania Pracy-Zasoby” do badania związku między zasobami pracy, zasobami osobistymi pracowników i wymaganiami pracy. Med. Pr. 2013; 64(2): 217-225, doi: 10.13075/mp.5893/2013/0018.
		
	 
	 
 			
	31.
	
		Rosenbloom T., Malka Y., Israel S.: Job burnout of security guards of aviaton company. Pers Rev 2016; 45(3): 557-568, 
https://doi.org/10.1108/PR-07-...
 
		
	 
	 
 			
	32.
	
		Sygit-Kowalkowska E.: Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna. Hygeia Heath 2014; 49 (2): 202-208.
		
	 
	 
 			
	33.
	
		Tucholska S.: Christiny Maslach koncepcja wypalenia zawodowego: etapy rozwoju. Przegląd Psychologiczny 2001; 44(3): 301-317.
		
	 
	 
 			
	34.
	
		Woszczyk S., Domagalski J., Żelazko A., Nowak P. Stres i sposoby radzenia sobiez nim przez policjantów i strażaków. Bezpieczeństwo Pracy 2016; 10: 11-14.
		
	 
	 
 			
	35.
	
		Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M.: Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1998.