PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
NAUCZYCIEL DOSKONAŁY W OPINII MŁODZIEŻY
 
 
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
 
 
Data publikacji: 23-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Monika Skop   

Monika Skop, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Aleje Racławickie 14, 20-950 Lublin, e-mail: mskop@onet.eu, tel. 81 445 41 01
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2015;9(3):68-76
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Autorka w swym artykule poszukuje odpowiedzi na pytanie: „Jaka powinna być osobowość doskonałego nauczyciela?”. Akcentując, jak ważne znaczenie ma osobowość nauczyciela w jego pracy i efektywności tej pracy jak również to, że współczesny nauczyciel powinien dążyć do tego, aby stać się wychowawcą na miarę XXI w., posiadającym europejską tożsamość, profesjonalizm i umiejętnie wspomagającym rozwój swoich podopiecznych. W artykule zwrócono uwagę na fakt, iż idealny nauczyciel powinien się odznaczać dojrzałością swojej osobowości, wysokim poziomem moralnym oraz etycznym i kroczyć według zasad moralności chrześcijańskiej. Tylko nauczyciel, który stoi na wysokim poziomie moralnym będzie mógł skutecznie oddziaływać wychowawczo na uczniów. Przedstawiono także wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów z Trzcinicy, które były pomocne w udzieleniu odpowiedzi na postawione pytanie.
REFERENCJE (37)
1.
Banach C. (2001), Polska szkoła i system edukacji. Przemiany i perspektywy. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
 
2.
Banach C. (2002), Kultura pedagogiczna nauczyciela. W: Grzesiak J. (red.), Edukacja i kultura, Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM, Kalisz, s.133-144.
 
3.
Banach C. (2004), Nauczyciel wobec zadań reformy edukacji i własnego rozwoju zawodowego. W: Kosętka H., Pietrzyk B., Ślęczka R. (red.), Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s.40-53.
 
4.
Dawid W.(1962), O duszy nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
5.
Golan Z. (1992), Osobowość a zaangażowanie religijne. Akademia Teologi Katolickiej, Warszawa.
 
6.
Grzegorzewska M. (1963), Kształcenie nauczycieli-wychowawców. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 2, s. 3-15.
 
7.
Grzegorzewska M. (1964), Wybór pism. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
8.
Grzegorzewska M. (1989), Wybór pism, Warszawa.
 
9.
Grzegorzewska M. (2002), Listy do młodego nauczyciela, cykl I-III. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.
 
10.
Hall C.S., Lindzey G. (2002), Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
11.
Juszczyk S., Ogrodnik J., Przybyła E. (2011), Osobowość kompetencje powinności nauczyciela i wychowawcy. Wydawnictwo AWF, Katowice.
 
12.
Kijewska A. (2011), Filozof i jego muzy. Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty.
 
13.
Korczak J. (1930), Pisma. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
14.
Kupisiewicz C. (1997), Szkolnictwo w procesie przebudowy. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
 
15.
Kwiatkowska H. (1997), Edukacja nauczycieli. Wydawnictwo Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
 
16.
Lewowicki T. (1997), Przemiany oświaty. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
 
17.
Miksza M. (1994), Żyć, ale jak?. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
 
18.
Okoń W. (2004), Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo „Żak” Warszawa.
 
19.
Okoń W. (1962), Osobowość nauczyciela. Wydawnictwo Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
 
20.
Pervin L.A. (2002), Psychologia osobowości. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
 
21.
Pikus S. (1995), Etyka nauczycielska jako problem. W: Kaszyński K., Żuk-Łapińska L. (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra, s. 8-15.
 
22.
Pituła B. (2011), Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
 
23.
Polskie Towarzystwo Nauczycieli (1997), Kodeks Etyki Nauczycielskiej. Wydawnictwo Apostolicum, Ząbki.
 
24.
Przetacznikowa M., Włodarski Z.,(1983), Psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
 
25.
Rynio A. (2001), Wychowanie młodzieży w nauczaniu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Wydawnictwo KUL, Lublin.
 
26.
Skonieczka E. (2006), Autorytet nauczyciela : kryzys czy nowa jakość. Życie Szkoły, nr 8, s.42-46.
 
27.
Schulz R. (1992), Kształcenie dla innowacji pedagogicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
 
28.
Szempruch J. (2001), Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów.
 
29.
Szewczuk W. (1966), Psychologia. Zarys podręcznikowy. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
 
30.
Szewczuk W. (1985), Słownik psychologiczny. Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
 
31.
Szyszko-Bohusz A. (1982), Osobowość współczesnego nauczyciela (w świetle poglądów wychowawców i młodzieży). Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
 
32.
Śnieżyński M. (1989), Idealny i rzeczywisty obraz nauczyciela w opinii uczniów. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, s.165-177.
 
33.
Wiśniakowska L. (2004), Słownik wyrazów obcych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
34.
Zespół Biblistów Polskich (2008), Pierwszy list św. Piotra, rozdz. 3. W: Stachowiak L., Hergesel T., Romaniuk K., Rubinkiewicz R. (red.), Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań, wiersze 8-12.
 
35.
Ziemska M. (1979), Rodzina a osobowość. Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
 
36.
Kołodziejczyk W., Co to znaczy dobrze uczyć, kto to jest dobry nauczyciel?, www.edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2013/03/co-to-znaczy-dobrze-uczyc-kto-to-jest.html, (dostęp: 07.09.2014r.).
 
37.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku. Karta Nauczyciela.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top