Streszczenie: Celem podjętych badań było poznanie oceny przeprowadzonej przez nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie gotowości szkolnej dzieci w czasie pandemii, kiedy placówki przedszkolne pracowały w warunkach reżimu sanitarnego. Materiał i metody: Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety wśród 90 nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących w przedszkolach na terenie miasta Biała Podlaska i powiatu bialskiego. Wyniki: Analiza danych wykazała tzw. „słabe punkty” edukacji na odległość w wychowaniu przedszkolnym. Nauczyciele w przeprowadzonej ocenie wskazali na umiejętności, których część dzieci nie opanowała, szczególnie w sferze emocjonalnej i społecznej, zaś opanowane przez nie umiejętności w sferze poznawczej oceniono bardzo dobrze. Wnioski: Zauważono potrzebę poszukiwań nowych rozwiązań i narzędzi w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym w warunkach edukacji zdalnej, by ocena gotowości szkolnej opierała się nie tylko na obserwacji dzieci ale na ich różnego rodzaju aktywnościach, wytworach i swobodnych zabawach.
REFERENCJE(22)
1.
Ambroziak, E. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie rodziny,pobrane z:https://wuplodz.praca.gov.pl/d... %20pandemii%20Covid19%20na%20funkcjonowanie%20rodziny%20%28p.%20Ewa%20Ambroziak%29.pdf/1c3b682d-3d03-4667-b64a-6bd9cfe61fe2?t=1614858338028 (dostęp: 27.05.2022).
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M. (2020). Badanie edukacji zdalnej w czasie pandemii, pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/eduk... (dostęp: 05.04. 2022).
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.(2011).Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wynikii formułowaćwnioski. Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
Jaskulska S., Jankowiak B., Rybińska, A. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19 w opiniach nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego, pobrane z: https://sites.google.com/view/... (dostęp 05.06.2022).
Karbowniczek, J. (2006).Twórcza aktywność dziecka a metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, nr 1, s. 5-9.
Kruszewska, A., Nazaruk, S., Szewczyk, K. (2022). Polish teachers of early education in theface of distance learning during the COVID-19 pandemic - the difficulties experienced and suggestions for the future. Education 3-13 International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Vol. 50, issue 3, ss. 304-315.
Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji: praktyczna pomoc w przygotowaniu lekcji, przewodnik po e-nauczaniu, opis najpopularniejszych darmowych aplikacji, metodyka zdalnego nauczania, prawo autorskie e-learningu, gotowe materiały do wykorzystania. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
Nazaruk, S., Marchel, J. (2006).Gotowość szkolna dzieci. Wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej. Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW JPII.
Popiołek, M. (2014), E-kompetencje cyfrowego pokolenia w świetle badań własnych. Eksploracja zagadnienia na przykładzie wybranych e-umiejętności,Zarządzanie mediami, Tom 2(2)s.77-90, DOI:10.4467/23540214ZM.14.006.3568.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, z dnia 20 marca 2020, w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 493).
Zał. 1. do ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealne (Dz. U.2017, poz.356).
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.