The author of the article searches for the answer to the question “What should be the personality of an ideal teacher?”.
She highlights the importance of the teacher’s character into his work and into its effects. She also emphasizes the fact that
a modern teacher is obliged to become a form-tutor of the XXI st century, which means that he or she should posses an European
identity, professionalism and ability to support the developments of students. The article pays attention to the fact that a perfect
teacher should have a mature personality and high moral and ethical standards as well as he or she should follow all the Christian
rules. Only such teacher can influence in a pedagogical way his students. The article also consists the results of a research which
was conducted among students from Trzcinica, which became very helpful in finding answers to the given questions.
REFERENCES(37)
1.
Banach C. (2001), Polska szkoła i system edukacji. Przemiany i perspektywy. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Banach C. (2002), Kultura pedagogiczna nauczyciela. W: Grzesiak J. (red.), Edukacja i kultura, Wydawnictwo Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM, Kalisz, s.133-144.
Banach C. (2004), Nauczyciel wobec zadań reformy edukacji i własnego rozwoju zawodowego. W: Kosętka H., Pietrzyk B., Ślęczka R. (red.), Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s.40-53.
Pikus S. (1995), Etyka nauczycielska jako problem. W: Kaszyński K., Żuk-Łapińska L. (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra, s. 8-15.
Szyszko-Bohusz A. (1982), Osobowość współczesnego nauczyciela (w świetle poglądów wychowawców i młodzieży). Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Zespół Biblistów Polskich (2008), Pierwszy list św. Piotra, rozdz. 3. W: Stachowiak L., Hergesel T., Romaniuk K., Rubinkiewicz R. (red.), Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań, wiersze 8-12.
Kołodziejczyk W., Co to znaczy dobrze uczyć, kto to jest dobry nauczyciel?, www.edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/2013/03/co-to-znaczy-dobrze-uczyc-kto-to-jest.html, (dostęp: 07.09.2014r.).
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.