KOMUNIKAT O WYNIKACH BADAŃ; KOMUNIKAT Z KONFERENCJI
OSOBOWOŚCIOWE, KULTUROWE I ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA
ZAWODU NAUCZYCIEL. KOMUNIKAT Z BADAŃ
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Data publikacji: 24-07-2019
Autor do korespondencji
Sergiusz Nikitin
Sergiusz Nikitin, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, ul. Żytnia 39, 08-110 Siedlce, tel. (25) 643-18-30, e-mail: serginik@o2.pl
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2014;8(4):50-53
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł podejmuje zagadnienie osobowościowych, kulturowych i środowiskowych uwarunkowań zawodu nauczyciel w świetle badań przeprowadzonych wśród sześćdziesięciu nauczycieli szkół podstawowych. Podjęta tematyka mieści
w sobie szereg problemów, które zasadniczo od momentu wyłonienia się profesji nauczycielskiej, wciąż rzucają nowe światło na ten jakże ważny, zarówno w przeszłości jak i współcześnie, zawód. Obecnie, zakłada się, że nauczyciel powinien być
przede wszystkim źródłem wiedzy oraz nośnikiem określonych norm i wartości. Na kreowanie takiego modelu, niewątpliwie
ma wpływ szereg określonych zespołów cech i czynników. Zasadniczym celem podjętych badań była zatem próba ustalenia
i określenia korelatów osobowościowych, kulturowych i środowiskowych, które w opinii nauczycieli, warunkują efektywność
i sukcesy odnoszone w obszarze pracy pedagogicznej.
REFERENCJE (4)
1.
Okoń W. (2004), Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
2.
Rudniański J., Konarzewski K. (1993), Sztuka nauczania, Warszawa.
3.
Sillamy N. (1994), Słownik psychologii, Książnica, Katowice.
4.
Wiatrowski W. (2007), Nowy etap w pedeutologii polskiej, „Kwartalnik Pedagogiczny ”, nr 3.