PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Kultura aksjologicznego zrównoważenia jako produkt mechanizmu regionalnej dywersyfikacji
 
Więcej
Ukryj
1
Katedra Geografii Społeczno-Ekonomicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polska
 
 
Data nadesłania: 28-11-2024
 
 
Data akceptacji: 30-12-2024
 
 
Data publikacji: 24-02-2025
 
 
Autor do korespondencji
Magdalena Maria Zdun   

Katedra Geografii Społeczno-Ekonomicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, ul Rakowicka 27, 31-510, Kraków, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):1-13
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Celem artykułu jest identyfikacja mechanizmu regionalnej dywersyfikacji kulturowo-gospodarczej w Polsce wraz z przedstawieniem prognoz na przyszłość. Materiał i metody: Artykuł składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W pierwszej z wymienionych metodą analizy jest dyskusja teorii socjologiczne na temat rozwoju i innowacyjności. Część druga to diagnoza regionalnej dywersyfikacji kultur gospodarczych w oparciu o dane zastane na temat wskaźników innowacyjności, kapitału społecznego, systemu wartości. Wyniki: Wyniki pozwalają wyprowadzić kilka wniosków i uzasadnić wcześniej sformułowane prognozy. Po pierwsze, klasyczny wskaźnik rozwoju gospodarczego (PKB per capita) pozostaje w silnym pozytywnym związku z indeksami innowacyjności regionalnej. Indeksy innowacyjności traktować trzeba jako nową, adekwatną do czasów miarę rozwoju.Po drugie, rozwój gospodarczy posiada w penwym sensie aksjologiczny kontekst. Wnioski: Na podstawie analizy teoretycznej i empirycznej stwierdzić można, że kolejny etap rozwoju wyłoni się on z pogodzenia zantagonizowanych do tej pory środowisk aksjologicznych.
REFERENCJE (37)
1.
Attali, J. (2003). Żydzi, świat, pieniądze. Warszawa: Wydawnictwo Cykady.
 
2.
Bartkowski, J. (2008). Regionalne zróżnicowanie niektórych wymiarów kapitału społecznego w Polsce „Przegląd Socjologiczny” LVII(1): 63-80.
 
3.
Basáñez, M. E. (2016). .A World of Three Cultures: Honor, Achievement and Joy. Oxford: Oxford University Press.
 
4.
Bell, D. (1974). The Coming of Post-industrial Society. A Venture in Social Forecasting. London: Heinemann.
 
5.
CBOS. (2020). Motywy głosowania w wyborach prezydenckich, komunikat z badań Nr 97/2020, on-line: https://cbos.pl/SPISKOM.POL/20... (18.02.2023).
 
6.
Coleman, J.(1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. The American Journal of Sociology. Supplement: Organizations and Institutions. Sociological and Economic Approaches to the Analysis of Social Structure vol. 94: 95-120.
 
7.
Comte, A. (1961). Metoda pozytywna w szesnastu wykładach.Warszawa: PWN.
 
8.
Czapiński, J., Panek, T. (2015). Diagnoza społeczna. Warszawa: Rado Monitoringu Społecznego.
 
9.
Durkheim, É. (1999). O podziale pracy społecznej. Trans. Krzysztof Wakar. Warszawa: PWN.
 
10.
Eberl, Immo. (2011). Cystersi. Historia zakonu europejskiego. Trans. P. Włodyga. Kraków: Wydawnictwo Astaria.
 
11.
European Innovation Socreboard (EIS). 2022. European Commission. Publications Office of the European Union, prepared by Deloitte Consulting & Advisory BV/SRL, Maastricht University/UNU-MERIT, Valdani Vicari & Associati (VVA) on line: https://op.europa.eu/en/public... (18.02.2023).
 
12.
Eisenstadt, S. (2009). Utopia i nowoczesność. Porównawcza analiza cywilizacji, trans. A. Ostolski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.
 
13.
Fukuyama, F. (1997). Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Trans. Anna i Leszek Śliwa, Warszawa-Wrocław: PWN.
 
14.
Grandona, M. (2003). Kulturowa typologia rozwoju gospodarczego. Trans. S. Dymczyk. In: L. E. Harrison, S.P. Huntington (eds.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, pp. 101-116.
 
15.
Hryniewicz, J. (2004). Polityczny i kulturowy kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Scholar.
 
16.
Huntington, S. (1976). The Change to Change: Modernization, Development and Politics. In: C. Black (ed.). The publication presents the results of scientific research carried out within the framework of project No. 038/GGG/2023/POT financed by a subsidy granted to the Cracow University of Economics. Comparative Modernization.New York: Free Press, pp. 25-61.
 
17.
Indeks Millennium. (2019). Potencjał Innowacyjności Regionów. Bank Millenium SA Warszawa, dostęp on line : https://www.bankmillennium.pl/... (18.02.2023).
 
18.
Inglehart, R. (2003). Kultura a demokracja. Trans. S. Dymczyk. In: L.E. Harrison, S.P. Huntington (ed.). Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 146-168.
 
19.
Jałowiecki, B., Szczepański M. S., Gorzelak G. (2007). Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznie. Tychy: Śląskie Wydawnictwa Naukowe.
 
20.
Kłoskowska, A. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: PWN.
 
21.
Kochanowicz, J. (2010) a. Duch kapitalizmu na polskiej peryferii: perspektywa historyczna, In: J.Kochanowicz, M. Marody (eds.). Kultura i gospodarka. Warszawa: Scholar, pp. 21-51.
 
22.
Kochanowicz, J., (2010) b, Wstęp. In: J. Kochanowicz, M. Marody (ed.), Kultura i gospodarka. Warszawa: Scholar, pp. 7-20.
 
23.
Kotarski, H. (2013). Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój województwa podkarpackiego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
 
24.
Landes David, S. (2005). Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, tarns. H. Jankowska. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
 
25.
Mumford, L. (1966). Technika a cywilizacja. Historia rozwoju maszyny i jej wpływ na cywilizację. Trans. Ewa Danecka, Warszawa: PWN.
 
26.
Pilch, I. (2012). Wartości podstawowe a preferencje ideologiczne i decyzje wyborcze w wyborach 2011. In: A. Turska-Kawa, Z. Widera, W. Wojtasik (eds.). Preferencje polityczne. Postawy – identyfikacje – zachowania. Katowice: Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Fundacja Uniwersytetu Śląskiego, pp.127-144.
 
27.
Riesman, D., Glazer N., Denney R..(1950). The Lonely Crowd. New Haven: Yale University Press.
 
28.
Schwartz, S.,H. (1992).Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries. Advances in Experimental Social Psychology, nr 25, pp. 1-65.
 
29.
Sombart, W. (2010). Żydzi i życie gospodarcze. Trans. M. Brokmanowa. Warszawa: IFiS PAN.
 
30.
Szczepański, M., Śliz A., Geisler R. (2011). Region i społeczności lokalne. Słowo wprowadzające. In: M. Szczepański, A. Anna, R. Geisler, B. Cymbrowski (eds.). Socjologia regionu i społeczności lokalnych. Antologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego: Opole, pp. 7-24.
 
31.
Sztompka, Piotr. (2010).Socjologia zmian społecznych. Kraków: Znak.
 
32.
Toennis, F. (1988). Wspólnota i stowarzyszenie. Trans. M. Łukasiewicz. Warszawa: PWN.
 
33.
Toffler, A. (1986). Trzecia fala. Trans.. E. Woydyłło, W. Osiatyński.Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
 
34.
Weber, M. (1994). Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Trans. J. Miziński. Lublin: Wydawnictwo Test.
 
35.
Weber, M. (2005). Pojęcie działania społecznego. Trans.. D. Lachowska. In: P. Sztompka, M. Kucia (eds.). Socjologia. Lektury. Kraków: Znak, s. 46-59.
 
36.
White, L. (1941). The Science of Culture. New York: Farrar, Straus.
 
37.
Zdun, M. (2018). (Super)Nowe Atlantydy. Regionalna dywersyfikacja kultur rozwoju gospodarczego. Kraków: Nomos.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top