Streszczenie: Myśl i praktyka pedagogiczna Edmunda Bojanowskiego doskonale wpisują się w proces współczesnego wychowania dzieci. Celem artykułu jest próba ukazania sposobu włączenia tegoż niezwykłego bogactwa dorobku w praktykę edukacyjną. Realizacja założonego celu oraz odpowiedź na sformułowane pytania problemowe ujęta jest w procesie wywodu, na który składa się wprowadzenie w zagadnienie poprzez analizę metody wychowawczej Bojanowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia i potencjału opowiadań.
Podjęte analizy, odsłaniają z jednej strony niebywałą aktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego, z drugiej - rozległe możliwości wykorzystania jej we współczesnej praktyce edukacyjnej. Materiał i metody: Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcji treści w celu uzyskania syntezy omawianych zagadnień. Wyniki: Wyniki analiz odsłaniają z jednej strony niebywałą aktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego, z drugiej - rozległe możliwości wykorzystania jej we współczesnej praktyce edukacyjnej. Wnioski: Rzeczywistość edukacyjna odsłania potrzebę wskazywania takich wychowawców i nauczycieli, którzy byliby prawdziwymi mistrzami i nośnikami autentycznych wartości - jednym z nich jest bł. Edmund Bojanowski.
REFERENCJE(18)
1.
Chmielewska, A. (2016). Wspieranie czy interwencja? Kierunki działań wobec rodzin dotkniętych kryzysem. W: M. Szyszka (red.), Dylematy życia rodzinnego. Diagnoza i wsparcie (181-192). Lublin: Wyd. KUL.
Gigilewicz, E., Opiela, M. L. (red.). (2016). Prace szkice i notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita. t. II, Lublin: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Opiela, M., Kaput, M., Piekarz, E., Kornobis, A, Zymróz, E., Chudzik, D. (2015). Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego, Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Pietruszka, L. (2016). The principle of subsidiarity in social work with the family – pedagogical implications. W: L. Pietruszka, (red.), Opieka – wychowanie – wsparcie. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej (105-122). Lublin: Wyd. KUL.
Rynio, A. (1999). Jana Pawła II wizja wychowania. W: A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane (263-282). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.
Smoll, M.A. (1991). Analiza psychologiczna poglądów pedagogicznych Edmunda Bojanowskiego. W: Sługa Boży Edmund Bojanowski i jego troska o człowieka. Materiały z II Sympozjum (24-39). Grabonóg: Wydawca Zgromadzenie Sióstr Służebniczek N.M.P.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.