Streszczenie: Niniejszy artykuł dotyczy zastosowania koncepcji społeczeństwa 5.0
w akademickim doradztwie zawodowym. Materiał i metody: Przegląd i badania literaturowe oraz pilotaż ankietowy przeprowadzony
wśród studentów w okresie 04-12.2024 roku. Do analizy autorka zaimplementowała
narzędzia zarządzania strategicznego macierze: BCG portfela usług doradztwa 5.0
i grup strategicznych. Wyniki: W artykule zdefiniowano doradztwo zawodowe 5.0 w kontekście dobrostanu
studenta w nowym modelu gospodarki. Badania pokazały m.in. że studenci korzystają
z podstawowych usług doradztwa zawodowego na poziomie modelu 4.0. nie podchodząc
strategicznie do swoich pierwszych decyzji zawodowych, w większości jako „technologiczni
pragmatycy” wykorzystująca technologie w podstawnym zakresie a ich dobrostan
ogranicza się do zdobycia bezpiecznej pracy, prawidłowego opracowania dokumentów
aplikacyjnych. Wnioski: Holistyczne podejście 5.0 mające na celu utrzymanie równowagi psychofizycznej
i jakości życia pozwala zrozumieć i odpowiedzieć na dynamiczne zmiany na rynku
pracy (nowe modele pracy, zaawansowane narzędzia AI, współpracę z maszynami). Przejście
do poziomu wyższego wymaga budowania świadomości roli i znaczenia dobrostanu
w zawodowym życiu studentów.
REFERENCJE(47)
1.
Carayannis, E. D., Morawska-Jancelewicz, J. (2022). The Futures of Europe: Society 5.0 and Industry 5.0 as Driving Forces of Future Universities. Journal of the Knowledge Economy, 13, 3445-3471. https://doi.org/10.1007/s13132....
du Vall, M. (2019). Super inteligentne społeczeństwo skoncentrowane na ludzi, czyli o idei społeczeństwa 5.0 słów kilka. Państwo i Społeczeństwo, 2, 11-31. https://doi.org/10.34697/2451-....
Franzino M., Guaurino A., Laucher J. M. (b.d.). The $8.5 Trillion Talent Shortage. Pobrane z: https://www.kornferry.com/insi... (data dostępu: 11.08.2024).
Fundacja Digital Poland. (2019). Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0? Raport. Pobrane z: https://digitalpoland.org/publ... (data dostępu: 11.08.2024).
Georgieva, K. (2024). AI Will Transform the Global Economy. Let’s Make Sure It Benefits Humanity. Pobrane z: https://www.imf.org/en/Blogs/A... (data dostępu: 11.08.2024).
Hazan, A., Madgavkar, A., Chui, M., Smit, S., Maor, D. (2024). A new future of work: The race to deploy AI and raise skills in Europe and beyon. Pobrane z: https://www.mckinsey.com/mgi/o... (data dostępu: 11.08.2024).
Kamińska, S. (2024). MFW: sztuczna inteligencja wpłynie na prawie 40% miejsc pracy na świecie. Pobrane z: https://www.mycompanypolska.pl... (data dostępu: 11.08.2024).
Kundu, S., Banerjee, J. S., De, D., Sarigiannidis, P., Chakraborty, A., Mahmud, M., Bhattacharyya, S.. (2025). Society 5.0: Scope, Opportunities, and Challenges in Achieving Super Smart Society. W: S. Bhattacharyya, J. S. Banerjee, D. De, M. Mahmud (red.), Intelligent Human Centered Computing (s. 635-648). Springer. https://doi.org/10.1007/978-98....
Li, H. (2025). Students’ wellbeing in positive higher education: conceptual frameworks and influencing factors. Frontiers in Education, 10. https://doi.org/10.3389/feduc.....
Marozva, R. P., Pelser, A. M. (2025). Social employee well-being challenges of academics in the hybrid work environment. Frontiers in Psychology, 16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.....
Montero, A. (2024). Leveraging AI to Support Student mental health and well-being, Higher Education Today. Pobrane z: https://www.higheredtoday.org/.... (data dostępu: 11.08.2024).
Oakford, P., Bivens, J., McNicholas, C. (2024). An evaluation of existing proposals and a road map forward. Pobrane z: https://www.epi.org/publicatio... (data dostępu: 11.08.2024).
Pickhart, M., Al-Obaydi, L.H. (2025). Reporting the potential risk of using AI in higher Education: Subjective perspectives of educators. Computers in Human Behavior Reports, 18, 100693. https://doi.org/10.1016/j.chbr....
Rath, T., Harter, J. (2010). The five Essential Elements of Well-being, Workplace, Gallup. Pobrane z: https://www.gallup.com/workpla... (data dostępu: 11.08.2024).
Robertson, P. J. (2013). The well-being outcomes of career guidance. British Journal of Guidance & Counselling, 41(3), 254-266. https://doi.org/10.1080/030698....
Rosalska, M. (2010). Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne w doradztwie zawodowym w systemie edukacyjnym. W: J. Bielecki, A. Dziedzic, M. Łuczak (red.), Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne (s. 5-16). Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Rudnicka, A., Kaczorowska-Spychalska, D., Kulik, M., Reichel, J. (2020). Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii. I ogólnopolski Raport. Uniwersytet Łódzki.
Shahidi Hamedani, S., Aslam, S., Mundher Oraibi, B.A., Wah, Y. B. (2024). Transitioning towards Tomorrow’s Workforce: Education 5.0 in the Landscape of Society 5.0 A Systematic Literature Review. Education Sciences, 14(10), 1041. https://doi.org/10.3390/educsc....
Smuts, S., Smuts, H. (2022). Society 5.0 and the future of work skills for software engineers and developers. EPiC Series in Computing, 84, 169-182. https://doi.org/10.29007/9kzd.
The Economist. (2017). Worldwide Educcating for the Future, A benchmark for the skills of tomorrow. Pobrane z: https://global-uploads.webflow... (data dostępu: 11.08.2024).
Walterson, L., Loton, D. (2019). Meta-Framework and Review of the Field of Positive Education. International Journal of Applied Positive Psychology, 4, 1-46. https://doi.org/10.1007/s41042....
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.