ARTYKUŁ ORYGINALNY
Rola SI w wspieraniu zdrowia, dobrostanui efektywności pracownika
Więcej
Ukryj
1
Wydział Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Uniwersytet WSB Merito Warszawa, Polska
Data nadesłania: 27-06-2025
Data akceptacji: 27-10-2025
Data publikacji: 08-12-2025
Autor do korespondencji
Małgorzata Helena Kochańska
Wydział Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Uniwersytet WSB Merito Warszawa, Łabiszyńska 25, 03-204, Warszawa, Polska
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):329-346
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza roli sztucznej inteligencji (SI) w kształtowaniu
współczesnego środowiska pracy, ze szczególnym uwzględnieniem jej wpływu na zdrowie
fizyczne i psychiczne pracowników, ich dobrostan oraz efektywność zawodową. Autorka
podejmuje próbę oceny zarówno korzyści, jak i zagrożeń wynikających z wdrażania SI
w miejscu pracy. Materiał i metody: Wykorzystane w pracy materiały i metody badawcze opierają się na
analizie literatury przedmiotu, danych empirycznych oraz raportów branżowych. Wykorzystano
źródła naukowe, akty prawne (np. AI Act), dane statystyczne dotyczące zdrowia
pracowników, a także wyniki badań dotyczących wpływu SI na środowisko pracy. Przeanalizowano
również konkretne przypadki zastosowania SI w organizacjach. Wyniki: W efekcie u zyskano następujące w yniki. SI wspiera zdrowie pracowników poprzez
technologie wearable, monitoring biomedyczny i predykcję wypalenia zawodowego.
Automatyzacja zadań zwiększa efektywność pracy, ale może prowadzić do cyfrowego zmęczenia, technostresu i dehumanizacji. Wzrost liczby chorób, szczególnie psychicznych, wskazuje na potrzebę lepszego
zarządzania technologią w miejscu pracy. SI może wspierać ergonomię, personalizację środowiska pracy i poprawę komunikacji.
Zidentyfikowano zagrożenia: naruszenia prywatności, dyskryminację algorytmiczną, wykluczenie cyfrowe, brak
przejrzystości decyzji systemowych. Wnioski: Wysunięto na podstawie przeprowadzonej analizy następujące wnioski: Sztuczna inteligencja ma potencjał wspierania
zdrowia i dobrostanu pracowników, ale jej wdrażanie musi być etyczne, transparentne i skoncentrowane na człowieku.
Kluczowe jest: rozwijanie human-centered AI, interdyscyplinarna współpraca ekspertów, wdrażanie regulacji prawnych
(np. AI Act), przeciwdziałanie technostresowi i cyfrowemu wykluczeniu, ochrona danych osobowych i biometrycznych.
REFERENCJE (52)
1.
Bartczak, A. (2020). Wpływ pracy zdalnej na wystąpienie konfliktu rodzina-praca i praca-rodzina ze szczególnym uwzględnieniem okresu pandemii. W: R. Czyżyk (red.), Wschodnie Forum Nauki. Tom 2. Wydawnictwo Episteme.
4.
Chmielewski, M. (2020). Zagadnienia cyberbezpieczeństwa urządzeń wearable. Czyli czy dane biomedyczne mogą o nas wiele powiedzieć? Conference: The Hack Summit.
5.
Davenport, T. H., Ronanki, R. (2018). Artificial Intelligence for the Real World. Harvard Business Review (HBR). Pobrane z:
https://www.bizjournals.com/bo... (data dostępu: 08.05.2025).
8.
Graham, A. K., Greene, C. J., Kwasny, M. J., Kaiser, S. M., Lieponis, P., Powell, T., Mohr, D. C. (2020). Coached mobile app platform for the treatment of depression and anxiety among primary care patients: A randomized clinical trial. JAMA Psychiatry, 77(9), 906-914.
https://doi.org/10.1001/jamaps....
9.
Ilska, M., Kołodziej-Zaleska, A. (2018). Dobrostan hedonistyczny i eudajmonistyczny w kryzysach normatywnych i nienormatywnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Zarządzanie i Organizacja, 123, 155-183.
10.
International Organization for Standardization. (2021). ISO 45003:2021. Occupational health and safety management – Psychological health and safety at work – Guidelines for managing psychosocial risks. Pobrane z:
https://www.iso.org/standard/6... (data dostępu: 08.05.2025).
11.
Kasprowski, Ł. (2023). Wpływ narzędzi cyfrowych na zarządzanie dobrostanem użytkowników na przykładzie aplikacji Kwarantanna Domowa. Zarządzanie Mediami, 11(2), 137-156.
15.
Kochańska, M. (2024). Cyfrowy pracownik szansa czy zagrożenie dla pracodawcy. W: D. Błaszczak (red.), Społeczeństwo – Technologia – Gospodarka. Determinanty, implikacje i wyzwania przyszłości (s. 46-57). Wydawnictwo Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
16.
Krajowy Instytut Mediów. (2025). Usługi medialne i infrastruktura do ich odbioru w roku 2024. Gospodarstwa domowe. Wyniki badania. Krajowy Instytut Mediów.
17.
Księżąk, P. (2021). My, Naród? Konstytucjonalizacja sztucznej inteligencji, czyli o potrzebie przemodelowania założeń ustrojowych. Przegląd Sejmowy, 4(165), 65-87.
https://doi.org/10.31268/PS.20....
18.
Kruczek, R., Sekułowicz, M. (2024). 5 kluczowych elementów udanej strategii wellbeing w firmie. Pobrane z:
https://wellbeingpolska.pl/5-k... (data dostępu: 08.05.2025).
19.
Lai, L., Świerczyński, M. (2020). Prawo sztucznej inteligencji. Wydawnictwo C. H. Beck.
21.
Milewski, D. (red.). (2023). Raport: Kondycja psychiczna polskich pracowników. Wellbee.
22.
Miner, A. S, Milstein, A., Schueller, S., Hegde, R., Mangurian, C., Linos, E. (2016). Smartphone-Based Conversational Agents and Responses to Questions about Mental Health, Interpersonal Violence, and Physical Health, JAMA Intern Med., 176(5), 619-625. 10.1001/jamainternmed.2016.0400.
23.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2025). Skrócony czas pracy – to się dzieje! Pracodawco, dołącz do pilotażu. Pobrane z:
https://www.gov.pl/web/rodzina... (data dostępu: 02.10.2025).
24.
Nikhita, C. S., Jadhav, P. R., Ajinkya, S. A. (2015). Prevalence of Mobile Phone Dependence in Secondary School Adolescents. J Clin Diagn Res., 9(11), VC06-9. 10.7860/JCDR/2015/14396.6803.
25.
Pawelth (2024). Czy urządzenia wearable są bezpieczne? Zagrożenia związane z technologią noszoną. Pobrane z:
https://excelraport.pl/index.p... (data dostępu: 05.09.2025).
26.
Piwowar, K., Jakubik, Z., Rzeźnik, K., Czernicka, J. (2023). Zastosowania Sztucznej Inteligencji w gospodarce. Przegląd wybranych inicjatyw i technologii z rekomendacjami dla przedsiębiorców. Raport tematyczny nr 3. Pobrane z:
https://www.parp.gov.pl/storag... (data dostępu: 08.05.2025).
28.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1836).
29.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektywy 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (ustawa o sztucznej inteligencji) (Dz. U UE 2024/1689 12.7.2024).
30.
Schwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa. Studio EMKA.
31.
Shambare, R., Rugimbana, R., Zhowa, T. (2012). Are mobile phones the 21st century addiction? African Journal of Business Management, 6(2), 573-577.
32.
Skoczylas, D. (2025). Sztuczna inteligencja a dobrostan człowieka i ochrona praw podstawowych – rozważania na gruncie aktu w sprawie sztucznej inteligencji. Studia Prawnoustrojowe, 67, 353-366.
https://doi.org/10.31648/sp.10....
33.
Stróżak, P. (2024). Przewidywanie i pamięć: Wpływ statystycznych predykcji na kodowanie informacji w pamięci epizodycznej. Projekt nr UMO-2023/50/E/HS6/00218. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.
34.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2024). Choroby zawodowe w Polsce w 2023 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
35.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2023). Choroby zawodowe w Polsce w 2023 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
36.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2022). Choroby zawodowe w Polsce w 2022 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
37.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2021). Choroby zawodowe w Polsce w 2021 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
38.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2020). Choroby zawodowe w Polsce w 2020 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
39.
Świątkowska, B., Hanke, W., Szeszenia-Dąbrowska, N. (2019). Choroby zawodowe w Polsce w 2019 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
40.
Tresnjak, M., Tihomir, O., Dukić, G., Cajner, H. (2025). Use of Artificial Intelligence (AI) in the Workplace Ergonomics of Industry 5.0. Tehnički glasnik, 19(2), 335-340.
https://doi.org/10.31803/tg-20....
41.
Tanhan, F., Özok, H. I., Tayiz, V. (2022). Fear of Missing Out (FoMO): A Current Review. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 14(1), 74-85. 10.18863/pgy.942431.
42.
Tomczyk-Anioł, A. (2024). Opaski smartwatchy to siedlisko bakterii. „Siedzą” na nich te niebezpieczne choroby. Pobrane z:
https://www.medonet.pl/zdrowie... (data dostępu: 08.05.2025).
43.
Torous, J., Weiss, R. L. (2017). Needed Innovationin Digital Healthand Smartphone Applications for Mental Health Transparency and Trust. JAMA Psychiatry, 74(5), 437-438. 10.1001/jamapsychiatry.2017.0262.
46.
Walusiak-Skorupa, J., Kaczmarek, P., Wiszniewska, M. (2023). Sztuczna inteligencja a zdrowie pracownika – nowe wyzwania. Medycyna Pracy, 74(3), 227-233.
https://doi.org/10.13075/mp.58....
47.
Wellbeing Polska. (2023). AI i Wellbeing: Wpływ Sztucznej Inteligencji na Zdrowie Pracownika. Wellbeing Polska.
49.
Whitmer, M. (2025). Rozważ te strategie AI, aby zmniejszyć wypalenie zawodowe pracowników handlu detalicznego. Pobrane z:
https://www.unite.ai/pl/rozwa%... (data dostępu: 08.05.2025).
52.
Wornalkiewicz, W. (2024). Wstęp do zagadnienia „Bezpieczeństwo teleinformatyczne i cyberbezpieczeństwo”. Svidler A.L.