ORIGINAL ARTICLE
The role of AI in supporting employee health, well-being and efficiency
More details
Hide details
1
Wydział Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Uniwersytet WSB Merito Warszawa, Polska
Submission date: 2025-06-27
Acceptance date: 2025-10-27
Publication date: 2025-12-08
Corresponding author
Małgorzata Helena Kochańska
Wydział Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Uniwersytet WSB Merito Warszawa, Łabiszyńska 25, 03-204, Warszawa, Polska
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):329-346
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: The aim of this article is to analyze the role of artificial intelligence (AI) in shaping
the modern work environment, with particular emphasis on its impact on the physical and
mental health of employees, their well-being, and professional effectiveness. The author
attempts to assess both the benefits and risks of implementing AI in the workplace. Material and methods: The materials and research methods used in the study are based
on an analysis of the literature on the subject, empirical data, and industry reports.
Scientific sources, legal acts (e.g., the AI Act), statistical data on employee health, and
research findings on the impact of AI on the work environment were used. Specific cases
of AI application in organizations were also analyzed. Results: The following results were obtained. AI supports employee health through
wearable technologies, biomedical monitoring, and burnout prediction.Task automation
increases work efficiency but can lead to digital fatigue, technostress, and dehumanization.
The increase in occupational diseases, especially mental ones, points to the need for better
technology management in the workplace. AI can support ergonomics, personalization
of the work environment, and improved communication. The following risks have been
identified: privacy violations, algorithmic discrimination, digital exclusion, and lack of
transparency in system decisions. Conclusions: Based on the analysis, the following conclusions were drawn: Artificial
intelligence has the potential to support employee health and well-being, but its
implementation must be ethical, transparent, and human-centered. The following are
key:developing human-centered AI, interdisciplinary cooperation between experts,
implementing legal regulations (e.g., the AI Act), counteracting technostress and digital
exclusion, protecting personal and biometric data.
REFERENCES (52)
1.
Bartczak, A. (2020). Wpływ pracy zdalnej na wystąpienie konfliktu rodzina-praca i praca-rodzina ze szczególnym uwzględnieniem okresu pandemii. W: R. Czyżyk (red.), Wschodnie Forum Nauki. Tom 2. Wydawnictwo Episteme.
4.
Chmielewski, M. (2020). Zagadnienia cyberbezpieczeństwa urządzeń wearable. Czyli czy dane biomedyczne mogą o nas wiele powiedzieć? Conference: The Hack Summit.
5.
Davenport, T. H., Ronanki, R. (2018). Artificial Intelligence for the Real World. Harvard Business Review (HBR). Pobrane z:
https://www.bizjournals.com/bo... (data dostępu: 08.05.2025).
8.
Graham, A. K., Greene, C. J., Kwasny, M. J., Kaiser, S. M., Lieponis, P., Powell, T., Mohr, D. C. (2020). Coached mobile app platform for the treatment of depression and anxiety among primary care patients: A randomized clinical trial. JAMA Psychiatry, 77(9), 906-914.
https://doi.org/10.1001/jamaps....
9.
Ilska, M., Kołodziej-Zaleska, A. (2018). Dobrostan hedonistyczny i eudajmonistyczny w kryzysach normatywnych i nienormatywnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Zarządzanie i Organizacja, 123, 155-183.
10.
International Organization for Standardization. (2021). ISO 45003:2021. Occupational health and safety management – Psychological health and safety at work – Guidelines for managing psychosocial risks. Pobrane z:
https://www.iso.org/standard/6... (data dostępu: 08.05.2025).
11.
Kasprowski, Ł. (2023). Wpływ narzędzi cyfrowych na zarządzanie dobrostanem użytkowników na przykładzie aplikacji Kwarantanna Domowa. Zarządzanie Mediami, 11(2), 137-156.
15.
Kochańska, M. (2024). Cyfrowy pracownik szansa czy zagrożenie dla pracodawcy. W: D. Błaszczak (red.), Społeczeństwo – Technologia – Gospodarka. Determinanty, implikacje i wyzwania przyszłości (s. 46-57). Wydawnictwo Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.
16.
Krajowy Instytut Mediów. (2025). Usługi medialne i infrastruktura do ich odbioru w roku 2024. Gospodarstwa domowe. Wyniki badania. Krajowy Instytut Mediów.
17.
Księżąk, P. (2021). My, Naród? Konstytucjonalizacja sztucznej inteligencji, czyli o potrzebie przemodelowania założeń ustrojowych. Przegląd Sejmowy, 4(165), 65-87.
https://doi.org/10.31268/PS.20....
18.
Kruczek, R., Sekułowicz, M. (2024). 5 kluczowych elementów udanej strategii wellbeing w firmie. Pobrane z:
https://wellbeingpolska.pl/5-k... (data dostępu: 08.05.2025).
19.
Lai, L., Świerczyński, M. (2020). Prawo sztucznej inteligencji. Wydawnictwo C. H. Beck.
21.
Milewski, D. (red.). (2023). Raport: Kondycja psychiczna polskich pracowników. Wellbee.
22.
Miner, A. S, Milstein, A., Schueller, S., Hegde, R., Mangurian, C., Linos, E. (2016). Smartphone-Based Conversational Agents and Responses to Questions about Mental Health, Interpersonal Violence, and Physical Health, JAMA Intern Med., 176(5), 619-625. 10.1001/jamainternmed.2016.0400.
23.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2025). Skrócony czas pracy – to się dzieje! Pracodawco, dołącz do pilotażu. Pobrane z:
https://www.gov.pl/web/rodzina... (data dostępu: 02.10.2025).
24.
Nikhita, C. S., Jadhav, P. R., Ajinkya, S. A. (2015). Prevalence of Mobile Phone Dependence in Secondary School Adolescents. J Clin Diagn Res., 9(11), VC06-9. 10.7860/JCDR/2015/14396.6803.
25.
Pawelth (2024). Czy urządzenia wearable są bezpieczne? Zagrożenia związane z technologią noszoną. Pobrane z:
https://excelraport.pl/index.p... (data dostępu: 05.09.2025).
26.
Piwowar, K., Jakubik, Z., Rzeźnik, K., Czernicka, J. (2023). Zastosowania Sztucznej Inteligencji w gospodarce. Przegląd wybranych inicjatyw i technologii z rekomendacjami dla przedsiębiorców. Raport tematyczny nr 3. Pobrane z:
https://www.parp.gov.pl/storag... (data dostępu: 08.05.2025).
28.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1836).
29.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektywy 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (ustawa o sztucznej inteligencji) (Dz. U UE 2024/1689 12.7.2024).
30.
Schwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa. Studio EMKA.
31.
Shambare, R., Rugimbana, R., Zhowa, T. (2012). Are mobile phones the 21st century addiction? African Journal of Business Management, 6(2), 573-577.
32.
Skoczylas, D. (2025). Sztuczna inteligencja a dobrostan człowieka i ochrona praw podstawowych – rozważania na gruncie aktu w sprawie sztucznej inteligencji. Studia Prawnoustrojowe, 67, 353-366.
https://doi.org/10.31648/sp.10....
33.
Stróżak, P. (2024). Przewidywanie i pamięć: Wpływ statystycznych predykcji na kodowanie informacji w pamięci epizodycznej. Projekt nr UMO-2023/50/E/HS6/00218. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.
34.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2024). Choroby zawodowe w Polsce w 2023 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
35.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2023). Choroby zawodowe w Polsce w 2023 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
36.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2022). Choroby zawodowe w Polsce w 2022 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
37.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2021). Choroby zawodowe w Polsce w 2021 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
38.
Świątkowska, B., Hanke, W. (2020). Choroby zawodowe w Polsce w 2020 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
39.
Świątkowska, B., Hanke, W., Szeszenia-Dąbrowska, N. (2019). Choroby zawodowe w Polsce w 2019 roku. Instytut Medycyny Pracy Centralny Rejestr Chorób Zawodowych.
40.
Tresnjak, M., Tihomir, O., Dukić, G., Cajner, H. (2025). Use of Artificial Intelligence (AI) in the Workplace Ergonomics of Industry 5.0. Tehnički glasnik, 19(2), 335-340.
https://doi.org/10.31803/tg-20....
41.
Tanhan, F., Özok, H. I., Tayiz, V. (2022). Fear of Missing Out (FoMO): A Current Review. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 14(1), 74-85. 10.18863/pgy.942431.
42.
Tomczyk-Anioł, A. (2024). Opaski smartwatchy to siedlisko bakterii. „Siedzą” na nich te niebezpieczne choroby. Pobrane z:
https://www.medonet.pl/zdrowie... (data dostępu: 08.05.2025).
43.
Torous, J., Weiss, R. L. (2017). Needed Innovationin Digital Healthand Smartphone Applications for Mental Health Transparency and Trust. JAMA Psychiatry, 74(5), 437-438. 10.1001/jamapsychiatry.2017.0262.
46.
Walusiak-Skorupa, J., Kaczmarek, P., Wiszniewska, M. (2023). Sztuczna inteligencja a zdrowie pracownika – nowe wyzwania. Medycyna Pracy, 74(3), 227-233.
https://doi.org/10.13075/mp.58....
47.
Wellbeing Polska. (2023). AI i Wellbeing: Wpływ Sztucznej Inteligencji na Zdrowie Pracownika. Wellbeing Polska.
49.
Whitmer, M. (2025). Rozważ te strategie AI, aby zmniejszyć wypalenie zawodowe pracowników handlu detalicznego. Pobrane z:
https://www.unite.ai/pl/rozwa%... (data dostępu: 08.05.2025).
52.
Wornalkiewicz, W. (2024). Wstęp do zagadnienia „Bezpieczeństwo teleinformatyczne i cyberbezpieczeństwo”. Svidler A.L.