PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Dostępność cyfrowa instytucji pomocy społecznej
 
Więcej
Ukryj
1
Katedra Informatyki Ekonomicznej i Medycznej, Uniwersytet Łódzki, Polska
 
2
ITI EMAG, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, Polska
 
 
Data nadesłania: 18-12-2023
 
 
Data ostatniej rewizji: 07-05-2024
 
 
Data akceptacji: 15-05-2024
 
 
Data publikacji: 11-07-2024
 
 
Autor do korespondencji
Paweł Artur Nowak   

Katedra Informatyki Ekonomicznej i Medycznej, Uniwersytet Łódzki, Rewolucji 1905 r. 37/39, 90-214, Łódź, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2024;18(1):299-314
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Celem artykułu jest pokazanie jak badane instytucje realizują wymagania ustawowe w obszarze dostępności cyfrowej, jakie mają do tego środki finansowe i zasoby kadrowe oraz czy nastąpiła jakościowa zmiana podejścia do zagadnienia dostępności cyfrowej pomiędzy 2015 (zakończenie „vacatio legis” dla przywołanego powyżej rozporządzenia), a momentem realizacji badania (2023 r.). Materiał i metody: Badanie ankietowe: 1. poświęcone badaniu stopnia realizacji wymagań ustawowych, 2. sprawdzono przygotowania podmiotów pomocy społecznej do świadczenia usług dostępnych cyfrowo. Badanie serwisóww www wykonano z pomocą automatycznego walidatora Wyniki: • niewielka część badanych podmiotów realizuje ustawowe obowiązki w zakresie dostępności, • jeszcze mniejsza część wpisała zagadnienia dostępności do wewnętrznych regulaminów, • nie przeprowadzono powszechnych szkoleń pracowników w obszarze zapewnienia dostępności, • badane serwisy www podmiotów pomocy społecznej są dobrze przygotowane od strony programistycznej. Sposób wypełniania ich treścią potwierdza brak kompetencji autorów/redaktorów serwisów w zakresie tworzenia treści cyfrowych zgodnie z zasadami dostępności Wnioski: Kluczowym problemem jest zapewnienie kompetencji w zakresie dostępności cyfrowej wszystkim pracownikom ops.
 
REFERENCJE (12)
1.
European Accessibility Resource Centre (2023). Accessible EU Report. Digital Accessibility. Bruksela.
 
2.
Janowski, J., (2009). Administracja elektroniczna. Warszawa: Wydawnictwo MUNICIPIUM.
 
3.
Nowak, P. A.; Zajdel, K.; Jęcek, M.; Salachna, T., (2023). Wpływ pandemii Covid-19 na zwiększenie dostępności cyfrowej jednostek samorządu terytorialnego. Przedruki 2023, 2023080146. https://doi.org/10.20944/prepr....
 
4.
Nowak, P.A. (2015). Serwisy www podmiotów pomocy społecznej jako narzędzia przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. W: J. Przywojska (red.), Samorządowa polityka społeczna. Wyzwania i działania (s. 65-75). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
5.
Riggins, F., Dewan, S., (2005). The digital divide: Current and future research directions. Journal of the Association for Information Systems, 6(12), 298–337. https://doi.org/10.17705/1jais....
 
6.
KPRM, (2022), Co to jest dostępność cyfrowa. Pobrane z: www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/co-to-jest-dostepnosc-cyfrowa.
 
7.
Kolbus, N., (2023). Dostępność cyfrowa – czy to ważne dla nas jako społeczeństwa? Pobrane z: www.publicystyka.ngo.pl.
 
8.
Mroczkowska, B., Cieślak, M., (2023). WCAG – kod do dostępności. Pobrane z: https://forum-dziekanatow.pl/i....
 
9.
Tylińska, E., Jahl, I., (2019), Poradnik dostępność i dostępność cyfrowa. Pobrane z: www.fand.com.pl.
 
10.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, Dz.U.2012 Poz. 526.
 
11.
Ustawa z 4.04.2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, Dz.U. 2019 Poz. 848.
 
12.
Ustawa z 19.07.2019 o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U.2019 Poz. 1696.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top