Wydział Nauk o Edukacji, Zakład Socjologii Edukacji i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
Data nadesłania: 09-09-2021
Data ostatniej rewizji: 30-11-2021
Data akceptacji: 13-12-2021
Data publikacji: 28-04-2022
Autor do korespondencji
Natalia Głódź
Wydział Nauk o Edukacji, Zakład Socjologii Edukacji i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet w Białymstoku, Świerkowa 20, 15-682, Białystok, Polska
Streszczenie: Artykuł prezentuje teoretyczno-badawcze spojrzenie na zjawisko agresji i konfliktu. Celem artykułu było przedstawienie rzetelnej wiedzy na temat zjawiska agresji i konfliktu przy uwzględnieniu specyfiki obszaru pracy socjalnej. Materiał i metody: Materiał teoretyczny w celu ukazania wielowymiarowości zjawisk został uzupełniony badaniami jakościowymi (agresja) i ilościowymi (konflikt). Badania dotyczące konfliktu przeprowadzone zostały w 2019 roku na grupie badawczej 70 pracowników socjalnych. W zakresie agresji, wykorzystane zostały badania przeprowadzone w 2018 roku na poczet pracy magisterskiej pt. „Agresja, jako kluczowy problem pracownika socjalnego w relacji z klientem. Wielokrotne studium przypadku”. Pozyskane analizy będą służyć dalszym, szerzej zakrojonym badaniom w tym zakresie tematycznym. Wyniki: Konflikt i agresja zgodnie z oczekiwaniami, okazał się być realnym problemem w relacji klient-pracownik socjalny. Ich destruktywne oddziaływanie bez wątpienia może zaburzyć proces poprawnej komunikacji i pomocy oraz zniszczyć sieci relacyjno-pomocowe. Wnioski: Ukazanie tych zjawisk w wymiarze badawczym, może być ważnym konstruktem do przyszłych odpowiednich działań zapobiegawczych.
REFERENCJE(31)
1.
Adamczewska, B. (2006). Geneza agresji. Edukacja i Dialog, nr.1, s.21-25.
Chodkowski, Z. (2017). Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania, Kultura – Przemiany – Edukacja. Pobrano z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/....
Głódź, N. (2018). Agresja jako kluczowy problem pracownika socjalnego w relacji z klientem. Wielokrotne studium przypadku. Białystok: UWB, (maszynopis pracy magisterskiej).
Lovašová S. (2014). Client Violence in Social Work Practice: Conflict Styles of Victims. Sociální práce / Sociálna práca. Czech and Slovak Social Work. Pobrane z: https://is.muni.cz/el/fss/jaro....
Lehr-Spławiński, P. (2017). Aparycja językowa w środowisku wzmożonych emocji, W: M.Czapiga, K.Konarska( red.), Strach, wstręt, wstyd i inne fobie. Wrocław: WUW.
Mucha, J. (2014). Socjoterapeutyczne aspekty zarządzania sytuacją konfliktową w wymiarze jednostkowym i społecznym. Kilka uwag wprowadzających. W: M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Pobrane z: https://repozytorium.amu.edu.p....
Mucha, J. (1978). Konflikt i społeczeństwo: z problematyki konfliktu społecznego we współczesnych teoriach zachodnich. Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa.
Panasiuk-Chodnicka, A., Panasiuk, B. (2009). Przemoc i agresja w relacjach interpersonalnych. Uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne. Pobrano z: https://paperity.org/p/1995603....
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.