PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Konflikt i agresja w zawodzie pracownika socjalnego
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk o Edukacji, Zakład Socjologii Edukacji i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
 
 
Data nadesłania: 09-09-2021
 
 
Data ostatniej rewizji: 30-11-2021
 
 
Data akceptacji: 13-12-2021
 
 
Data publikacji: 28-04-2022
 
 
Autor do korespondencji
Natalia Głódź   

Wydział Nauk o Edukacji, Zakład Socjologii Edukacji i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet w Białymstoku, Świerkowa 20, 15-682, Białystok, Polska
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2021;15(4):96-109
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Artykuł prezentuje teoretyczno-badawcze spojrzenie na zjawisko agresji i konfliktu. Celem artykułu było przedstawienie rzetelnej wiedzy na temat zjawiska agresji i konfliktu przy uwzględnieniu specyfiki obszaru pracy socjalnej. Materiał i metody: Materiał teoretyczny w celu ukazania wielowymiarowości zjawisk został uzupełniony badaniami jakościowymi (agresja) i ilościowymi (konflikt). Badania dotyczące konfliktu przeprowadzone zostały w 2019 roku na grupie badawczej 70 pracowników socjalnych. W zakresie agresji, wykorzystane zostały badania przeprowadzone w 2018 roku na poczet pracy magisterskiej pt. „Agresja, jako kluczowy problem pracownika socjalnego w relacji z klientem. Wielokrotne studium przypadku”. Pozyskane analizy będą służyć dalszym, szerzej zakrojonym badaniom w tym zakresie tematycznym. Wyniki: Konflikt i agresja zgodnie z oczekiwaniami, okazał się być realnym problemem w relacji klient-pracownik socjalny. Ich destruktywne oddziaływanie bez wątpienia może zaburzyć proces poprawnej komunikacji i pomocy oraz zniszczyć sieci relacyjno-pomocowe. Wnioski: Ukazanie tych zjawisk w wymiarze badawczym, może być ważnym konstruktem do przyszłych odpowiednich działań zapobiegawczych.
 
REFERENCJE (31)
1.
Adamczewska, B. (2006). Geneza agresji. Edukacja i Dialog, nr.1, s.21-25.
 
2.
Aronson, E. (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.
 
3.
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: PWN.
 
4.
Baron, R.A., Richardson, D.R. (1994). Human Aggression. New York:Plenum Press.
 
5.
Bodanko, A., Kowolik, P. (2007). Konflikty w świetle teorii psychologicznych. Pobrano z: http://bazhum.muzhp.pl/media//....
 
6.
Chodkowski, Z. (2017). Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania, Kultura – Przemiany – Edukacja. Pobrano z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/....
 
7.
Dunajska, A., Boryczko, M., Grodzicka, A., Krause, M. (2016). Bezpieczeństwo pracy pracownika socjalnego. Niech ktoś nas wysłucha. Warszawa: Difin.
 
8.
Gut, J., Haman, W. (1993). Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Warszawa: Kontrakt.
 
9.
Frączek, A., Kofta. (1975). Frustracja i stres psychologiczny. W: T. Tomaszewski, Psychologia. Warszawa: PWN.
 
10.
Głódź, N. (2018). Agresja jako kluczowy problem pracownika socjalnego w relacji z klientem. Wielokrotne studium przypadku. Białystok: UWB, (maszynopis pracy magisterskiej).
 
11.
Gottman J.M. (1994). Why marriages succeed or fail and how you can make yours last. Simon & Schuster: New York.
 
12.
Gottman J.M., Silver N. (2014). Siedem zasad udanego małżeństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
13.
Lovašová S. (2014). Client Violence in Social Work Practice: Conflict Styles of Victims. Sociální práce / Sociálna práca. Czech and Slovak Social Work. Pobrane z: https://is.muni.cz/el/fss/jaro....
 
14.
Lorenz K. (1966). On aggression Harcourt Brace Jovanovich. Pobrane z: https://openlibrary.org/books/....
 
15.
Merton R.K. (2002).Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: PWN.
 
16.
Przybysz-Zaremba, M. (2015). Egzemplifikacje wybranych teorii zachowań agresywnych człowieka-perspektywa trójwymiarowa. Pobrane z: https://czasopisma.uksw.edu.pl....
 
17.
Olbrych B. (2009). Organizacja wywiadu z kwestionariuszem ankietowym do badania jakości usług. Poprane z:https://dspace.uni.lodz.pl/bit....
 
18.
Skeris P. (1980). Dahrendorfa teoria konfliktu w społeczeństwie. Rocznik Nauk Społecznych, t.8. Pobrane z: http://dlibra.umcs.lublin.pl.
 
19.
Reykowski, J. (2011). Sprzeczność interesów jako źródło konfliktów. Pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/....
 
20.
Reykowski, J. (2013). Różnice mentalności jako źródła ideologicznych konfliktów. Pobrane z: http://journals.pan.pl/Content....
 
21.
Wilmot, W.W, Hocker, J. L. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: PWN.
 
22.
Witkowski, T. (2004). Psychomanipulacje. Wrocław: Moderator.
 
23.
Wojciszke, B. (2000). Relacje interpersonalne. W: J. Strelau, Psychologia: Podręcznik akademicki, t.3, s.147–186. Gdańsk: GWP.
 
24.
Zimbardo, P.G. (1994). Nieśmiałość. Co to jest? Jak z nią sobie radzić ? Warszawa: PWN.
 
25.
Krahé, B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
 
26.
Lehr-Spławiński, P. (2017). Aparycja językowa w środowisku wzmożonych emocji, W: M.Czapiga, K.Konarska( red.), Strach, wstręt, wstyd i inne fobie. Wrocław: WUW.
 
27.
Lindsay, P.H., Norman, D.A. (1991). Procesy przetwarzania informacji u człowieka, wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.
 
28.
Mucha, J. (2014). Socjoterapeutyczne aspekty zarządzania sytuacją konfliktową w wymiarze jednostkowym i społecznym. Kilka uwag wprowadzających. W: M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Pobrane z: https://repozytorium.amu.edu.p....
 
29.
Mucha, J. (1978). Konflikt i społeczeństwo: z problematyki konfliktu społecznego we współczesnych teoriach zachodnich. Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa.
 
30.
Nocuń, A. Szmagalski, J. (1996). Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Warszawa: Interart.
 
31.
Panasiuk-Chodnicka, A., Panasiuk, B. (2009). Przemoc i agresja w relacjach interpersonalnych. Uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne. Pobrano z: https://paperity.org/p/1995603....
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top