This article refers to the form of Henryk Rowie and present his views on the personality of the educator.
Extensive fragments are relate to his life and his ways of teaching qualifications. Were are also selected to achieve this
outstanding teacher of the interwar period in the field of teacher education process of reforming public schools in Poland.
Against on this background the contribution of the Rowid in the development of Polish Pedeutology and taken his practical
actions at enabling teachers to improve their professional qualifications and the development of their personality. Because
the impact of the Rowid is also expressly stated in the study of personality issues teacher educators, the article also referenced in the literature of contemporary, recalling the considerations Z. Mysłakowskiego, M. Kreuza, S. Baleya.
REFERENCES(38)
1.
Bieńkowski W., (1992-1993), Saloni Aleksander (1899-1937), PBS, t. XXXIV, Wrocław, s. 386.
Juśko E., (2006), Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922, Lublin, s. 79, (tabela nr 2).
Majorek Cz., (10 (1970)), Urzędowa koncepcja ideału nauczyciela szkoły ludowej w Galicji doby autonomicznej, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, , s. 207-221.
Meissner A., (2012}, Młodzieńcze lata Henryka Rowida, w: W kręgu dawnych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, seria Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, t. I, (red.) Katarzyna Dormus i Ryszard Ślęczka, Kraków.
Michalski S., (1986), Pierwszy okres działalności, w: Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zarys dziejów 1905-1985, oprac. Franciszek Filipowicz, Bolesław Grześ, Stanisław Michalski, Marian Walczak, Warszawa, s. 209.
Okoń W., (1959), Problemy osobowości nauczyciela, w: Osobowość nauczyciela. Rozprawy J. Wł. Dawida, Z. Mysłakowskiego, St. Szumana, M. Kreutza, St. Beleya, oprac. i wstęp W. Okoń, Warszawa.
Rowid H.,(1922), O kształceniu nauczycieli szkół powszechnych. Uwagi o ministerialnym programie nauki w państwowych seminariach nauczycielskich, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3/4.
Rowid H.,(1938), Psychologia pedagogiczna – podręcznik dla młodzieży przygotowującej się do zawodu nauczycielskiego, wyd. III przerobione i uzupełnione, Kraków, cz. II.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.