Celem artykuł jest przybliżenie postaci Henryka Rowida i zaprezentowanie jego poglądów na osobowość
wychowawcy. Obszerne fragmenty dotyczą zatem jego życiorysu i drogi zdobywania kwalifikacji nauczycielskich. Zaznaczone zostały również osiągnięcia tego wybitnego pedagoga dwudziestolecia międzywojennego na polu reformowania
procesu kształcenia nauczycieli szkół powszechnych w Polsce. Na tym tle przedstawiono wkład Rowida w rozwój polskiej
pedeutologii oraz podejmowane przez niego działania praktyczne mające na celu umożliwienie nauczycielom podnoszenia
kwalifikacji zawodowych i rozwoju ich osobowości. Ponieważ wpływ Rowida zaznaczył się wyraźnie także w badaniach
nad problematyką osobowości nauczyciela pedagogów i psychologów młodszej generacji, w artykule odwołano się również
do literatury współczesnej, przywołując rozważania Z. Mysłakowskiego, M. Kreuza, S. Baleya.
REFERENCJE(38)
1.
Bieńkowski W., (1992-1993), Saloni Aleksander (1899-1937), PBS, t. XXXIV, Wrocław, s. 386.
Juśko E., (2006), Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922, Lublin, s. 79, (tabela nr 2).
Majorek Cz., (10 (1970)), Urzędowa koncepcja ideału nauczyciela szkoły ludowej w Galicji doby autonomicznej, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, , s. 207-221.
Meissner A., (2012}, Młodzieńcze lata Henryka Rowida, w: W kręgu dawnych i współczesnych teorii wychowania. Uczeń – szkoła – nauczyciel, seria Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, t. I, (red.) Katarzyna Dormus i Ryszard Ślęczka, Kraków.
Michalski S., (1986), Pierwszy okres działalności, w: Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zarys dziejów 1905-1985, oprac. Franciszek Filipowicz, Bolesław Grześ, Stanisław Michalski, Marian Walczak, Warszawa, s. 209.
Okoń W., (1959), Problemy osobowości nauczyciela, w: Osobowość nauczyciela. Rozprawy J. Wł. Dawida, Z. Mysłakowskiego, St. Szumana, M. Kreutza, St. Beleya, oprac. i wstęp W. Okoń, Warszawa.
Rowid H.,(1922), O kształceniu nauczycieli szkół powszechnych. Uwagi o ministerialnym programie nauki w państwowych seminariach nauczycielskich, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3/4.
Rowid H.,(1938), Psychologia pedagogiczna – podręcznik dla młodzieży przygotowującej się do zawodu nauczycielskiego, wyd. III przerobione i uzupełnione, Kraków, cz. II.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.