Potrzeba obcowania z sacrum, chęć duchowego doskonalenia się, wiara, że są miejsca, gdzie modlitwa szybciej dociera do Boga – wszystko to przyczyniło się do powstania i ukorzenienia się zjawiska pielgrzymowania. Na Rusi,
wprowadzonej w krąg kultury wschodniego chrześcijaństwa, także podtrzymywane były tradycje pątnicze. W artykule
ukazano krótki zarys rozwoju peregrynacji w Rosji z uwzględnieniem pielgrzymek poza granice kraju i do własnych narodowych sanktuariów. Zwraca się uwagę na czasy współczesne, w których zmiana systemu politycznego, otwarcie granic
i wolność wyznania wpłynęły na odrodzenie zwyczaju nawiedzania miejsc świętych. W artykule przedstawiono również
cztery monastery, pozostające do dnia dzisiejszego głównymi centrami rosyjskiego prawosławia.
REFERENCJE(24)
1.
Bazylow L. (1982), Historia Rosji. PWN, t. I, Warszawa.
Jackowski A. (2003), Pielgrzymki oraz turystyka religijna – problemy terminologiczne. W: J. Bergier, J. Żbikowski (red.), Turystyka a religia. Wyd. PWSZ w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, s. 11- 26.
Kosiewicz J. (2003), Turystyka pątnicza – perspektywa teoretyczna i historyczna. W: J. Bergier, J. Żbikowski (red.), Turystyka a religia. Wyd. PWSZ w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, s. 27- 34.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.