PL EN
RODZINA – WSPÓLNOTA SAKRALNA, CZY ZDESAKRALIZOWANA? – IMPLIKACJE PEDAGOGICZNE
 
 
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
 
 
Data publikacji: 25-07-2019
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2012;6(1):102-118
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wobec współczesnych opinii o rodzinie, która się rzekomo zdesakralizowała, czy zsekularyzowała, artykuł pytając o istotę desakralizacji życia odnosi te pojęcia do istoty życia chrześcijańskiego i życia rodzinnego w perspektywie chrześcijańskiej. Sięgając do nauczania Jezusa Chrystusa o małżeństwie i dziewictwie, autor wskazuje na historię kształtowania koncepcji małżeństwa i rodziny w historii chrześcijaństwa, nade wszystko w Kościele katolickim, ale także w Kościele protestanckim i prawosławnym. Istota małżeństwa i rodziny w ujęciu Kościoła katolickiego wnosi potrzebę rozpatrywania jej w perspektywie tajemnicy związku Chrystusa z Kościołem (według nauczania św. Pawła), jak również w perspektywie sakramentu czyniącego z małżonków „my-małżeńskie” (Jan Paweł II). W takim też sensie o ile być może socjologowie mogą pisać o desakralizacji czy laicyzacji, jako fenomenach związanych z postawami ludzi wobec sacrum, nie istnieje możliwość mówienia o sekularyzacji życia rodzinnego czy małżeńskiego na gruncie chrześcijańskim, gdyż mamy do czynienia z relacją do Konkretnej Osoby – Jezusa Chrystusa, Którego się przyjmuje lub odrzuca, ale to jest kwestia wiary lub niewiary a nie laicyzowania. Taki fakt wymusza potrzebę wyprowadzenia także odpowiednich wniosków pedagogicznych, które ten stan rzeczy mogą umocnić tak w odniesieniu do poszczególnych jednostek, jak też całych grup społecznych i pomóc dzisiaj rodzinom w przeżywaniu doświadczeń religijnych, dotyczących wyboru wartości i życia według nich. Należy wspierać rodzinę chrześcijańską w przeżywaniu prawdziwej swej godności i tajemnicy realizowanej i przeżywanej w niej więzi, aby przebić się przez tworzoną wokół mgłę laickiej propagandy. Chrześcijańska rodzina współczesna jest po prostu zakrzyczana ateistyczną propagandą małych grup i ich agresją czasami zastraszona. Odwaga bycia-rodziną, programy prorodzinne, edukacja prorodzinna, rodzinne święta i świętowanie, ruchy zrzeszające rodziny chrześcijańskie, to szczególna droga umacniania rodziny chrześcijańskiej w jej wartościach i w odkrywaniu jej istoty. Jest to szczególne zadanie pedagogiki rodziny w ujęciu chrześcijańskim.
REFERENCJE (17)
1.
Bell R.R. (1971), Marriage and family interaction, Dorsey, New York, Dorsey (rozdział II).
 
2.
Goode W.J. (1964), World resolution and family patterns, New York, Free Press.
 
3.
Guardini R. (1991), Istota chrześcijaństwa (1929), W: R. Guardini, Bóg daleki – Bóg bliski, wyboru tekstów dokonała Ingeborg Klimmer, Poznań, „W drodze“, s. 177-181.
 
4.
Hrycuniak S., abp. (1994), Prawosławne pojmowanie małżeństwa, Białystok , Bractwo Prawosławne św. św. Cyryla i Metodego.
 
5.
Jan Paweł II (1997), Ku małżeństwu i rodzinie, oprac. A. Sujka, Kraków, Wydawnictwo M.
 
6.
Jan Paweł II (1981), Mężczyzną i niewiastą stworzył ich..., T. 1: Chrystus odwołuje się do początku (red. T. Styczeń), Lublin.
 
7.
Katański A. (1877), Dogmaticzeskoje uczenije o siemi cerkownych tainstwach w tworenijach drewniejszych otcow i pisatielej Cerkwi do Origiena wkluczytielno, S. Petersburg.
 
8.
Mariański J. (2006), Sekularyzacja i desakralizacja w nowoczesnym świecie, Lublin, KUL.
 
9.
Milanesi G. (1981), Oggi credono così. Indagine multidisciplinare sulla domanda religiosa dei giovani italiani, Torino, LDC.
 
10.
Morgan E.S. (1944), The puritan family, Boston, Mass.
 
11.
Mroczkowski I. (1994), Osoba i cielesność. Moralne aspekty teologii ciała, Płock.
 
12.
Otto R. (1917), Das Heilige. Über das Irrationelle in der Idee des Göttlichen und sein Verhältnis zum Rationalen , Breslau.
 
13.
Św. Ignacy (1959), Ad Polycarpum, V, 3 (Ed. Funk, I, 290), W: M. Righetti U. J. D., Manuale di storia liturgica, vol. 4, I sacramenti – i sacramentali, Milano.
 
14.
Tertulian (PL), Ad uxorem, 2,9, w: PL (Patrologia Latina) 1,1302.
 
15.
Tertulian (EH), Ad Uxorem. Adversus Hermogenen Adverstis ludaeos De Virginibus Velandis Adversus, II, 8: 6-9, W: Ecclesiastical History, 206.
 
16.
Touraine A. (1969), La societé post-industrielle, Paris, Denoël.
 
17.
Zimmermann C.C. (1949), The family of tomorrow, New York, Harper@Boro.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top