REVIEW ARTICLE
ESPERANTO IN THE DEVELOPMENT OF CULTURAL TOURISM
 
More details
Hide details
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
CORRESPONDING AUTHOR
Dorota Mączka   

Dorota Mączka, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 105, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: dorcza@yahoo.pl, tel.: 83 344 99 02
Publication date: 2019-07-23
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2016;10(4):25–30
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Esperanto is a neutral international language which does not belong to any nation or country. Thus, it plays the role of a language that links cultures around the world making communication among people possible without discrimination since none of the speakers has a cultural advantage in the language knowledge. Esperanto tourism belongs to cultural tourism and indirectly to education, understood as a journey focused on broadening participants’ knowledge in a particular field or topic. The lovers of the language can travel to the global and local congresses, meetings for different interest groups and individually to befriended persons. Knowing the language, one can take advantage of various forms of tourism - mainly cultural one, but also hiking, mountain climbing, cycling and canoeing. First of all, this is a language of communication. The purpose of this article is a brief presentation of the idea of Esperanto and its use in cultural tourism. Contrary to appearances, Esperanto is used by many people in the world (as estimated, from tens of thousands to several millions). It facilitates interpersonal communication and group and individual tourism, both domestic and foreign. Apart from a few articles promoting the language, Esperanto publications on tourism are very rare. This article was written basing on the few existing ones and websites in Esperanto. The author of this article is an Esperantist (language level - B2).
 
REFERENCES (13)
1.
Beyga A. (2014), Esperanto na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego Polski. http://nowinylokalne.pl/espera... (data dostępu: 29.01.2016).
 
2.
Gawarecki W. (1997), Turystyka. PWE, Warszawa.
 
3.
Koutny I. (2015), Interlingvistikaj Studoj de UAM. http://www.staff.amu.edu.pl/~i... (data dostępu: 26.01.2016).
 
4.
Rohrscheidt Mikos (2008), Turystyka Kulturowa. Wokół definicji. Turystyka Kulturowa, Nr 1, http://www.turystykakulturowa.... (data dostępu: 27.01.2015).
 
5.
Tempczyk K. (2005), Czy święci mówią w Esperanto. Malbork.
 
6.
Wyszowska I. (2010), Turystyka esperancka jedną z propozycji współczesnego podróżowania, W: M. Kazimierczak (red.), Współczesne podróże kulturowe. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Poznań.
 
7.
Wyszowska I., Jędrysiak T. (2014), Dziedzictwo kulturowe Ludwika Zamenhofa – idea przeszłości czy przyszłości? Turystyka kulturowa, Nr 6, s. 70-89, http://www.turystykakulturowa..... (data dostępu: 26.01.2015).
 
8.
www.arkones.org/pl (data dostępu: 28.01.2016).
 
9.
www.espero.bialystok.pl (data dostępu: 27.01.2016).
 
10.
www.eventoj.hu/2015/2016.htm (data dostępu: 27.01.2016).
 
11.
www.gvidilo.net/index.php (data dostępu: 21.01.2016).
 
12.
www.pasportaservo.org/pri-ni/ (data dostępu: 26.01.2016).
 
13.
www.polskieszlaki.pl/szlak-esp... (data dostępu: 27.01.016).
 
eISSN:2657-9332
ISSN:2081-6081