PL EN
ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
ASPEKTY KONSUMPCYJNE W ZACHOWANIACH UŻYTKOWNIKÓW UBIERALNEJ TECHNOLOGII
 
Więcej
Ukryj
1
Instytut Kulturoznawstwa, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
 
 
Data publikacji: 20-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Małgorzata Gruchoła   

Małgorzata Gruchoła, Instytut Kulturoznawstwa, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, e-mail: mgruch@kul.pl, tel. 81 445 41 01
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2017;11(1):16-24
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu była analiza różnych przejawów konsumpcji dostrzegalnych w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii. Po wstępnych rozważaniach terminologicznych dokonano opisu wearable technology w aspekcie założeń konsumpcji, konsumpcjonizmu oraz dekonsumpcji. Konsumpcja – w niniejszej publikacji – jest rozumiana jako naturalny proces gospodarowania, wynikający z konieczności zaspokojenia potrzeb, konsumpcjonizm oznacza postawę życiową polegającą na przedkładaniu dóbr materialnych nad inne dobra, natomiast dekonsumpcja jest definiowana jako racjonalna, świadoma, odpowiedzialna i etyczna konsumpcja. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy
 
REFERENCJE (30)
1.
Bylok F. (2013), Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie. Studium socjologiczne. „Śląsk” Sp. z o. o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice.
 
2.
Golka M. (2001), Wchodzenie w cywilizację konsumpcyjną, W: M. Golka (red.), Nowe style zachowań. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 177-191.
 
3.
Gruchoła M. (2016a), Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości? Rozprawy Społeczne, 10 (3), s. 5-13.
 
4.
Gruchoła M. (2016b), Wearable technology wyznacznikiem transgresji czy regresu intelektualno-kulturowego? Społeczeństwo i Rodzina, (w druku).
 
5.
Hasło: konsumpcja (2002), W: J. Pieszczachowicz (red.), Popularna encyklopedia powszechna, t. VI. Fogra, Warszawa-Kraków, s. 410.
 
6.
Hasło: konsumpcjonizm (2001), W: B. Dunaj (red.), Słownik współczesnego języka polskiego. t. I. Przegląd Reader’s Digest, Warszawa, s. 407.
 
7.
Hasło: wearable (2002), W: J. Fisiak (red.), Słownik angielsko-polski. Graf Punkt, Warszawa, s. 498.
 
8.
Jasiulewicz A. (2015), Konsumpcjonizm i dekonsumpcja jako współczesne trendy rynkowe. Zachowania polskich konsumentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 37 (3), s. 417-425.
 
9.
Kokot W., Kolenda P. (2015), Czym jest Internet Rzeczy, W: P. Kolenda (red.), Internet Rzeczy w Polsce, IAB Polska, Warszawa, s. 8-11.
 
10.
Kolenda P. (2015), Wstęp, W: P. Kolenda (red.), Internet Rzeczy w Polsce. IAB Polska, Warszawa, s. 3.
 
11.
Leszczak O. (2012), Paradoksy konsumpcjonizmu. Typologia i lingwosemiotyka, W: R. Stefański (red.), The Peculiarity of Man. Życie w konsumpcji - konsumpcja w życiu - konsumpcja życia: współczesny człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 9-35.
 
12.
Wilczak A. (2016), Dekonsumpcja jako przejaw odpowiedzialnej postawy istyl życia konsumenta w świetle analizy jakościowej. Handel Wewnętrzny, 362 (3), s. 388-402.
 
13.
Wearable Technologes is ..., www.wearable-technologies.com/, (data dostępu: 28.12.2015).
 
14.
Wearables.pl - urządzenia do noszenia, http://wearables.pl/, (dostęp: 29.12.2015).
 
15.
Witt A., Wearables - jak to jest po polsku?, http://wittamina.pl/wearables-..., (data dostępu: 29.12.2015).
 
16.
Topolska E., Ubieralna rewolucja trwa- raport Raconteur: wearable technologies, http://www.mobiletrends.pl/ubi..., (data dostępu: 17.01.2016).
 
17.
Czech T., Złoty smartwatch, czyli Apple wprowadza zegarek w XXI wiek, http://www.spidersweb.pl/2015/..., (data dostępu: 04.02.2016).
 
18.
About CuteCircuit, http://cutecircuit.com/, (dostęp: 05.02.2016).
 
19.
De’ Medici L., The History of wearable technology - past, present and future, https://wtvox.com/featurednews..., (data dostępu: 16.04.2016).
 
20.
Wearable devices (wearable computers, wearable technology), http://kulturainnowacje.pl/tec..., (data dostępu: 18.06.2016).
 
21.
Wearable Technology, http://cutecircuit.com/, (data dostępu: 05.07.2016).
 
22.
Garczyński P, Wearable technology będzie sprzedane do 2017r. w 64 milionach egzemplarzy?, http://windows7forum.pl/wearab..., (data dostępu: 07.07.2016).
 
23.
Smith A., Tommy Hilfiger wants to sell you a solar-powered jacket, http://money.cnn.com/2014/12/0..., (data dostępu: 08.07.2016).
 
24.
The world’s first commercially available Smart Glasses, https://www.vuzix.com/Products..., (data dostępu: 08.07.2016).
 
25.
Free A., Przyszłość wearable technology, http://www.spidersweb.pl/2014/..., (data dostępu: 18.07.2016).
 
26.
Wawrzyn M., Wearable computing to brak prywatności. Czy czeka nas totalna inwigilacja?, http://nt.interia.pl/gadzety/n..., (data dostępu: 05.11.2016).
 
27.
Mikowska M., Raport Polska jest mobi 2015, http://www.tnsglobal.pl/coslyc..., (data dostępu: 06.11.2016).
 
28.
Maj M., Brudny sekrecik wearable devices - po 6 miesiącach do szuflady!, http://di.com.pl/brudny-sekrec..., (data dostępu: 10.11.2016).
 
29.
Kamiński R., Wearables - przelotny trend czy technologia, która zmieni świat?, https://www.wprost.pl/533330/W..., (data dostępu: 12.11.2016).
 
30.
Marczak G., Podyskutujmy: 10 przemyśleń odnośnie technologii ubieralnych, http://antyweb.pl/podyskutujmy..., (data dostępu: 13.11.2016).
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top