ARTYKUŁ PRZEGLĄDOWY
NOWE TRENDY W KONSUMPCJI WE WSPÓŁCZESNYM SPOŁECZEŃSTWIE.
REFLEKSJA SOCJOLOGICZNA
Więcej
Ukryj
1
Zakład Socjologii, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Data publikacji: 19-07-2019
Autor do korespondencji
Olga Filipiak
Olga Filipiak, Zakład Socjologii, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: o.filipiak@wp.pl, tel.: 83 344 99 05
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2018;12(4):22-27
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest scharakteryzowanie najpowszechniejszych tendencji występujących w konsumpcji we współczesnym społeczeństwie, co wpisuje się w obszar badawczy socjologii konsumpcji. Rozważania podjęte w artykule koncentrują się wokół problemu zmian, jakie zachodzą
w sferze konsumpcji oraz ich konsekwencji odnoszących się do ładu społeczno-gospodarczego.
Wykorzystano metodę przeglądu publikacji naukowych krajowych i zagranicznych związanych z
tematyką badawczą, poprzez wyjaśnienie m.in. takich pojęć jak: konsumpcjonizm, prosumpcja,
ekologizacja konsumpcji, democentryzacja konsumpcji, wirtualizacja konsumpcji, konsumpcja
etyczna. Pozwoliło to wskazanie kierunku przemian zachodzących we współczesnej konsumpcji
pod wpływem m.in. takich procesów i zjawisk społecznych jak: globalizacja, postęp technologiczny, czy zmiany cywilizacyjne. Skala i oddziaływanie tych trendów zależą od otoczenia ekonomicznego, społecznego, technologicznego i kulturowego społeczeństwa.
REFERENCJE (16)
2.
Bywalec, Cz. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.
3.
Duda, A. (2016). Konsumpcja. Teorie i badania. Lublin: Wydawnictwo KUL.
4.
Hostyński, L. (2006). Wartości w świecie konsumpcji. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
5.
Lewicka-Strzałecka, A. (2003). Konsumeryzm kontra konsumeryzm. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 6, 132-138.
6.
Olejniczuk-Merta, A. (2011). Konsumpcja we współczesnej gospodarce. W: A. Kusińska (red.), Konsumpcja a rozwój społeczno-gospodarczy regionów w Polsce (s. 13-30). Warszawa: PWE.
7.
Rachocka, J. (2003). Dekonsumpcja, democentryzm, ekologizacja życia – nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych. Pobrane z:
http://docplayer.pl/7508412-De....
8.
Rudnicki, L. (2012). Zachowania konsumentów na rynku. Warszawa: PWE.
9.
Ritzer, G. (2004). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A.
10.
Sowa, I. (2015). Nowe trendy w zachowaniach młodych konsumentów. W: E. Kieżel, S. Smyczek (red.), Zachowania konsumentów. Procesy unowocześniania konsumpcji (s. 119-152). Warszawa: Wydawnictwo Kluwer SA.
11.
Smyczek, S. (2015). Przejawy unowocześniania konsumpcji na rynkach finansowych. W: E. Kieżel, S.Smyczek (red.), Zachowania konsumentów. Procesy unowocześniania konsumpcji (s. 97-118). Warszawa: Wydawnictwo Kluwer S.A.
12.
Tapscott, D., Williams, A.D. (2008). Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne.
13.
Toffler, A. (1998). Szok przyszłości. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
14.
van Raaij, F. (2001). Konsumpcja postmodernistyczna. W: M. Lambkin, G. Foxall, F. van Raaij, B.Heilbrunn (red.), Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie (s. 324-344). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15.
Wątroba, W. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne w dobie globalizacji. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
16.
Zalega, T. (2012). Konsumpcja. Determinanty-teorie-modele. Warszawa: Wydawnictwo PWE.