PL EN
ZJAWISKO ZESPOŁU „WYPALANIA SIĘ SIŁ” U MATEK DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
 
 
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
 
 
Data publikacji: 24-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Edyta Bujak   

Edyta Bujak, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: edytabujak@wp.pl
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2013;7(2):112-125
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Niepełnosprawność dziecka jest ważnym determinantem życia jego matki. Rzeczywistość matek wychowujących dzieci nie w pełni sprawne niejednokrotnie jest bardzo ciężka – często są przemęczone fizycznie i psychicznie. Artykuł stanowi prezentację dociekań, których celem było określenie stanu sił biopsychicznych matek tworzących macierzyństwo dla dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ocena stopnia ich zagrożenia zespołem „wypalenia sił”. Otrzymane wyniki napawają optymizmem – ujawniają, że zagrożenie badanych kobiet tym stanem nie jest duże. Nie zawsze zatem sytuacja tych matek jest tak dramatyczna jakby się mogło wydawać.
REFERENCJE (19)
1.
Dąbrowska M. (2005), Zjawisko wypalenia wśród matek dzieci niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Karków.
 
2.
Dryżałowska G. (2008), Pokochaj mnie mamo! czyli dwadzieścia dziewięć kroków do akceptacji niepełnosprawności dziecka. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
 
3.
Fornalik I., Kopeć D. (2010), Głęboka niepełnosprawność intelektualna, W: A. Jakoniuk – Diallo, H. Kubiak (red.), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?. Wydawnictwo Difin SA, Warszawa, s. 60-79.
 
4.
Goldenberg H., Goldenberg I. (2006), Terapia rodzin. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
 
5.
Jakoniuk – Diallo A., Kubiak H. (red.) (2010), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?. Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.
 
6.
Karwowska M. (2007), Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
 
7.
Kościelska M. (1998), One są wśród nas. Rodziny dzieci niepełnosprawnych. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa.
 
8.
Kubiak H. (2010), Mózgowe porażenie dziecięce, W: A. Jakoniuk – Diallo, H. Kubiak (red.), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?. Wydawnictwo Difin SA, Warszawa, s. 117-136.
 
9.
Lausch – Żuk J. (1999), Dzieci głębiej upośledzone umysłowo, W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 252-289.
 
10.
Maciarz A. (2004a), Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
 
11.
Maciarz A. (2004b), Znaczenie więzi emocjonalno – społecznych w tworzeniu macierzyństwa dla niepełnosprawnego dziecka. Szkoła Specjalna, 2/2004, s. 83-87.
 
12.
Maciarz A. (2009), Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
 
13.
Pisula E. (2003), Autyzm i przywiązanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
14.
Pisula E. (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
 
15.
Pisula E. (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
 
16.
Smrokowska A. (1995), Matka dziecka niepełnosprawnego. Tematy, 7-8/95, s. 44-50.
 
17.
Szymanowska J. (2008), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Pomoc i wsparcie społeczne. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok.
 
18.
Twardowski A. (1999), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 18-57.
 
19.
Tylewska-Nowak B. (2010), Umiarkowana i znaczna niepełnosprawność intelektualna, W: A. Jakoniuk – Diallo, H. Kubiak (red.), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?. Wydawnictwo Difin SA, Warszawa, s. 42-57.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top