Państwowa Szkoła Wyższa im Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Data publikacji: 24-07-2019
Autor do korespondencji
Edyta Bujak
Edyta Bujak, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: edytabujak@wp.pl
Niepełnosprawność dziecka jest ważnym determinantem życia jego matki. Rzeczywistość matek wychowujących dzieci nie w pełni sprawne niejednokrotnie jest bardzo ciężka – często są przemęczone fizycznie i psychicznie.
Artykuł stanowi prezentację dociekań, których celem było określenie stanu sił biopsychicznych matek tworzących macierzyństwo dla dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ocena stopnia ich zagrożenia zespołem „wypalenia sił”. Otrzymane
wyniki napawają optymizmem – ujawniają, że zagrożenie badanych kobiet tym stanem nie jest duże. Nie zawsze zatem
sytuacja tych matek jest tak dramatyczna jakby się mogło wydawać.
REFERENCJE(19)
1.
Dąbrowska M. (2005), Zjawisko wypalenia wśród matek dzieci niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Karków.
Dryżałowska G. (2008), Pokochaj mnie mamo! czyli dwadzieścia dziewięć kroków do akceptacji niepełnosprawności dziecka. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Fornalik I., Kopeć D. (2010), Głęboka niepełnosprawność intelektualna, W: A. Jakoniuk – Diallo, H. Kubiak (red.), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?. Wydawnictwo Difin SA, Warszawa, s. 60-79.
Kościelska M. (1998), One są wśród nas. Rodziny dzieci niepełnosprawnych. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa.
Kubiak H. (2010), Mózgowe porażenie dziecięce, W: A. Jakoniuk – Diallo, H. Kubiak (red.), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?. Wydawnictwo Difin SA, Warszawa, s. 117-136.
Lausch – Żuk J. (1999), Dzieci głębiej upośledzone umysłowo, W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 252-289.
Maciarz A. (2004b), Znaczenie więzi emocjonalno – społecznych w tworzeniu macierzyństwa dla niepełnosprawnego dziecka. Szkoła Specjalna, 2/2004, s. 83-87.
Twardowski A. (1999), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 18-57.
Tylewska-Nowak B. (2010), Umiarkowana i znaczna niepełnosprawność intelektualna, W: A. Jakoniuk – Diallo, H. Kubiak (red.), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością?. Wydawnictwo Difin SA, Warszawa, s. 42-57.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.