ARTYKUŁ ORYGINALNY
Inkluzja w ujęciu Papieża Franciszka inspiracją dla edukacji włączającej
Więcej
Ukryj
1
Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
Data nadesłania: 11-01-2021
Data ostatniej rewizji: 12-01-2021
Data akceptacji: 12-01-2021
Data publikacji: 02-03-2021
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2020;14(4):18-33
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: W artykule ukazano rzeczywistość inkluzji w ujęciu Papieża Franciszka, charakterystyczne jej cechy oraz wynikające z tego inspiracje dla edukacji włączającej. Tematyka nie została dotąd opisana w polskiej pedagogice, dlatego celem artykułu jest zwrócenie uwagi na nowatorski, pedagogiczny potencjał jaki zawiera nauczanie Franciszka w zakresie wychowania włączającego. Opisana problematyka jest odpowiedzią na trzy pytania: Kto jest podmiotem inkluzji w ujęciu Franciszka? Jaki jest cel inkluzji, którą żyje i głosi Franciszek i kto jest do niej wezwany? W jaki sposób kształtować w wychowankach postawę otwartości, która warunkuje inkluzję? W Zakończeniu artykułu wskazano na nowatorskie aspekty wychowania włączającego, jakie prezentuje doświadczenie i myśl pedagogiczna Papieża Franciszka. Materiał i metody: Materiały źródłowe to dokumenty oraz przemówienia papieża Franciszka. Analiza dokumentów opublikowanych w języku włoskim i polskim. Wyniki: Ukazanie inspiracji Papieża Franciszka dla wychowania inkluzyjnego. Wnioski: Wyznaczenie kierunków do badań nad pedagogią Franciszka, które mogą wnieść nową jakość do polskiej pedagogiki inkluzyjnej.
REFERENCJE (49)
1.
Bergoglio, J. M., Papież Franciszek. (2013). Wymagania i pasja. O wychowaniu chrześcijańskim. Kraków: Wydawnictwo Esprit. Tłum. L. Wrona.
2.
Bergoglio, J.M., A. Skórka (2013a). W niebie i na ziemi, tłum. M. Szafrańska-Brandt. Kraków: Dom Wydawniczy Rafael.
3.
Bergoglio, J.M. (2014). In un inedito di Jorge Mario Bergoglio. Ricordi salesiani: quel collegio frequentato a tredici anni. L’Osservatore Romano, 30 gennaio 2014: 5.
4.
Bergoglio, J.M. (2001). Messaggio alle comunità educative, 28 marzo 2001.
5.
Francesco. (2020). Discorso ai partecipanti al convegno sul tema Edu¬cation: the Global Compact, organizzato dalla Pontificia Accademia delle scienze so¬ciali, Sala del Concistoro, 7 febbraio 2020.
http://www.vatican/content/...
6.
Francesco. (2020a). Gratuità, senso e bellezza sono il futuro dell’umanità. Videomessaggio in occasione dell’incontro virtuale organizzato dalla Fondazione Scholas Occurrentes. Venerdi, 5 giugno 2020. L'Osservatore Romano, Anno CLX, n. 129, 8.
7.
Francesco con Epicoco, L. M. (2020b). San Giovanni Paolo Magno. Milano: San Paolo.
9.
Franciszek (2020). Powróćmy do marzeń. Droga ku lepszej przyszłości. Rafael: Kraków.
11.
Franciszek (2019a). Przemówienie do Kurii Rzymskiej z okazji Bożego Narodzenia. Sala Klementyńska, 21 grudnia 2019. Watykan: Editrice Vaticana.
12.
Franciszek (2018). Przemówienie do Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Santiago de Chile. 17 stycznia 2018. Vaticano: Editrice Vaticana.
http://www.vatican.va/content/....
13.
Francesco. (2016). La Scuola. Interventi, discorsi, omelie. Bologna: EDB.
15.
Franciszek. (2016b). Adhortacja apostolska Amoris letitiae. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
16.
Franciszek. (2016c). List apostolski Misericordia et misera. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
17.
Francesco. (2015). Ai partecipanti al Congresso Mondiale promosso dalla Congregazione per l’Educazione Cattolica (degli Istituti di studi). Aula Paolo VI, 21 novembre 2015.
http://www.vatican.va/content/....
18.
Franciszek. (2015), List apostolski „Misericordiae vultus”. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
20.
Franciszek. (2014a). Aby Kościół był domem i szkołą harmonii. Przemówienie do uczestników zgromadzenia ogólnego Ruchu Focolari – Dzieła Maryi (26.09.2014). LʼOsservatore Romano, 10.
21.
Franciszek. (2014b). Trzeba odbudować porozumienie wychowawcze. Przemówienie do uczestników światowego spotkania „Scholas occurrentes” (04.09.2014). LʼOserwatore Romano, 10.
22.
Francesco (2014c). Discorso al mondo della scuola italiana, 10 maggio 2014. Editrice Vaticana.
23.
Franciszek. (2013). Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
24.
Franciszek. (2013a). Nikogo nie wolno odrzucać. Wizyta w faweli Varginha 25 VII 2013, L’Osservatore Romano – wersja polska 34, 8-9: 7.
25.
Franciszek. (2013b) Przemówienie do przedstawicieli środków społecznego przekazu Aula Paolo VI, 16 marzec 2013 r. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
26.
Borghesi, M. (2018). Jorghe Mario Bergoglio. Biografia intelektualna. Kraków: Bratni Zew.
27.
Chrzanowska, I. (2014). Nauczanie inkluzyjne w doświadczeniach polskich – podstawy prawne i społeczne uwarunkowania. Studia Edukacyjne, 30, 109-117.
28.
Domagała-Zyśk, E. (2018). Uczniowie z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych w polskich badaniach naukowych. Warszawa: MEN.
29.
Fiorin, I. Nowy nauczyciel, nowa szkoła. Paedagogia Christiana 1/43 (2019): 211-228.
30.
Kacper, W. (2012). Misericordia. Concetto fondamentale del vangelo – Chiave della vita cristiana. Roma: Queriniana.
31.
Kacper, W. (2015). Papa Francesco – la rivoluzione della tenerezza e dell’amore. Radici teologiche e prospettive pastorali. Roma: Queriniana.
32.
Kornas-Biela, D. (2017). Miłosierdzie jako wartość wychowawcza. Perspektywa pedagogiki chrześcijańskiej. Rozprawy Społeczne, t.11, 1: 9.
33.
Kozubek, Mariola T. (2018). Wspólnota dzieci i młodzieży Ruchu Focolari miejscem kształtowania umiejętności pokonywania trudności. Roczniki Pedagogiczne, T. 10, Nr 3: 59-75), doi 10.18290/rped.2018.10.3.
34.
Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzywna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 4, s. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
36.
Nosowski, Z. (2013). Zrozumieć Bergoglia. WIĘŹ 3[653]: 228-230.
37.
ONZ. (2015). Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030.
https://www.un.org.pl/agenda-2....
38.
Parzyszek, M. (2018). Czas i przestrzeń a wychowanie. Rozważania na kanwie nauczania Papieża Franciszka. Studia Ełckie 20/ 2:165-176.
39.
Rembierz, M. (2016). Pedagogia miłosierdzia jako wyjście na aksjologiczne pogranicza i egzystencjalne peryferia – wyzwania dla myśli religijnej i refleksji pedagogicznej. O uczeniu się i nauczaniu papieża Franciszka. W: Pawelski, L. i Urbanek, B. (red.) PAIDEIA – drogą do uniwersalizmu w wychowaniu: 233–274. Szczecinek: Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych.
40.
Rossa, C. (2020). Verso un patto educativo globale. Nuova Umanità 2 XLII 238: 5-18.
41.
Rowid, H. (1934). Jednostka a społeczeństwo w wychowaniu współczesnemu (na tle koncepcji osobowości w Chowannie Trentowskiego). Kraków. Cyt. za B. Śliwerski (2017). Pedagogika inkluzyjna. Blog z 17 lutego:
https://sliwerski-pedagog.blog... [dostęp 10.07.2020].
42.
Rubin, S., Ambrogetti F. (2013). Jezuita. Papież Franciszek. Wywiad rzeka z Jorge Bergoglio. Kraków: Dom Wydawniczy Rafael.
43.
Silva, R. (2016). A cura della casa comune. Un primo accenno sull’enciclica Laudato si’. Unità e carismi: 19-23.
44.
Sipowic, K., Pietras T. (2016). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Łódź: Wydawnictwo Continuo.
45.
Sztumski, G. (2006). Edukacja inkluzyjna – geneza, istota, perspektywy. Kwartalnik Pedagogiczny 1: 96-100.
46.
UNESCO. (1994). Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych i Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (2013).
https://www.rpo.gov.pl/pl/cont....
48.
Versaldi, G, Zani A.V. (2017). Educare all’umanesimo solidale. Per costruire una “civiltà dell’amore” a 50 anni dalla Populorum progressio. Orientamenti. Città del Varticano: Congregazione per L’Educazione Cattolica.
49.
Zani, V. (2018). L’educazione secondo Papa Francesco. Una visione globale. W: E. Diaco (red.), L’educazione secondo Papa Francesco: 25-44. Bolonia: Centro Editoriale Dehoniano.