W artykule zostanie zaproponowana refleksja nad jedną z często pojawiających się trudności w
nauce języków obcych, jaką jest lęk przed pisaniem. Autorka przedstawi wybrany problem badawczy
w kontekście procesu nauczania-uczenia się języka francuskiego, jako drugiego języka
obcego przez osoby dorosłe. Do zebrania korpusu badawczego posłuży polskojęzyczna wersja
kwestionariusza na temat lęku przed pisaniem autorstwa Cheng’a (2004) – Second Language
Writing Anxiety Inventory (SLWAI) oraz analiza osobistych opinii uczestników badania na temat
podjętej problematyki.
REFERENCJE(15)
1.
Aslim-Yetis, V. (2017). Sources of Writing Anxiety: A study on French Language Teaching Students. International Education Studies, 10(6), 72-86.
Arnold, J. (2006). Comment les facteurs affectifs influencent-ils l’apprentissage d’une langue étrangère? Revue de didactologie des langues-cultures et de lexiculturologie, 144, 407-425.
Cheng, Y.S. (2004). A measure of second language writing anxiety: Scale development and preliminary validation. Journal of Second Language Writing, 13(4), 313-335. Lęk przed pisaniem.../Anxiety of writingl...
Cheng, Y.S., Horwitz E. K., Schallert, D. L. (1999). Language Anxiety: Differentiating Writing and Speaking Components. Language Learning, 49(3), 417-446.
Leki, I. (1999). Techniques for reducing second language writing anxiety. W: D.J. Young (red.), Affect in foreign language and second language learning: A practical guide to creating a low-anxiety classroom atmosphere (64-88). Boston: McGraw-Hill.
Madigan, R., Linton, P., Jonhson, S. (1996). The paradox of writing apprehension. W: L. W. Gregg, E. R.Sternberg (red.), Cognitive processes in writing (295-307). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Piechurska-Kuciel, E. (2011). Trudności w rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego.W: H. Komorowska (red.), Nauka języka obcego w perspektywie ucznia (239-258). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Young, D. J. (1991). Creating a Low-Anxiety Classroom Environment: What Does Language Anxiety Research Suggest? The Modern Language Journal, 75(4), 426-439.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.