Abstract: The purpose of the article is to analyse the tools intended by the legislator to support the adaptation of migrants in Polish schools and how they function in practice. Material and methods: The author discusses the other instruments, looking at the formulation of the provisions in the Education Law and relevant executive acts. She also compares them with the statements of practitioners collected during the interviews held in 2013-21. Results: The process that has taken place in Polish education system in the context of the presence of migrant children and the increasing number of them in educational institutions was captured. The current postulates addressed to lawmakers by principals, teachers, parents and students in the field of system changes were learned. Conclusions: Despite the noticeable progress in adapting Polish schools to the needs of children with a migrant background, still the implemented solutions prove to be too general or fail to adequately address the actual needs.
REFERENCES(35)
1.
Anderson A., Hamilton R., Moore D. W., Loewen S., Frater-Mathieson K. (2003). Education of Refugee Children: Theoretical Perspectives and Best Practice. W: R. Hamilton, D. Moore (red.), Educational Interventions for Refugee Children, (s. 1-11). New York: Routledge.
Butarewicz-Głowacka A. (2015). Nie(równość) szans edukacyjnych uczniów cudzoziemskich w polskiej szkole – komunikat z badań. Parezja: 2(4), s. 101-117.
Chrzanowska A. (2009). Asystent kulturowy – innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców. Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
CKE (2020). Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Czerwonna S. (2011). Mniejszości narodowe i etniczne w strategii kulturowo-politycznej państwa polskiego: czy jest to model idealny?. Nowa Polityka Wschodnia: 1(1), s. 249-267.
Gulińska A., Kawka A. (2014). Elastyczne metody wprowadzania do szkół dzieci z doświadczeniem migracyjnym – przykłady, praktyki. Warszawa: Fundacja Inna Przestrzeń, Stowarzyszenie Homo Faber.
Klaus W. (2006). Prawo cudzoziemców do edukacji w Polsce. W: W. Klaus (red.), Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce. Komentarz dla praktyków, Warszawa: Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Markowska-Manista U., Pasamonik B. (red. nauk). (2017a). Kryzys migracyjny. T. 1. Perspektywa społeczno-kulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Markowska-Manista U., Pasamonik B. (red. nauk) (2017b). Kryzys migracyjny. T. 2. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K. (2019). Różnorodność i inkluzja w edukacji – wybrane aspekty wspierania uczniów z doświadczeniem migracji. W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red. nauk.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, s. 278-287.
Najwyższa Izba Kontroli (2019). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Informacja o wynikach kontroli. KNO.430.014.2019. Nr ewid. 42/2020/P/19/028/KNO. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli.
Pędziwiatr K., Stonawski M., Brzozowski J. (2019). Imigranci w Krakowie w świetle danych rejestrowych. Kraków: Centrum Zaawansowanych Badań Ludnościowych i Religijnych. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Pogorzała E. (2012a). Migracje jako wyzwanie dla polityki oświatowej państwa polskiego. Aspekty politologiczno – prawne. W: P. Kaczmarczyk, M. Lesińska (red.) Krajobrazy migracyjne Polski. Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami UW, s. 237-261.
Pogorzała E. (2012b). Konferencja poświęcona roli asystentów kulturowych oraz edukacji międzykulturowej dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach, Lublin, 18 maja 2012 r.. Pobrane z: https://ec.europa.eu/migrant-i... (dostęp: 15.01.2021).
Pogorzała E. (2016). Polski system oświaty wobec wyzwań migracyjnych. W: A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak (red.),: Polityczne i społeczne aspekty wielokulturowości Migracje i mniejszości. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s.165-174.
Polityki Migracyjne (2014). Lokalne/międzysektorowe polityki na rzecz migrantów. Podsumowanie projektu. Pobrane z: http://www.politykimigracyjne.... (dostęp: 15.04.2021)
Sośniak M., Łakoma K., Kosiedowski Ł., Heleniak G., Mierzejewski P. (2013). Realizacja prawa małoletnich cudzoziemców do edukacji. Raport RPO. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., Dz. U. z 1997 r. nr 38, poz. 169.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 5 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz. U. z 2020 r. poz. 1960.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz. U. z 2020 r. poz. 1389.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz. U. z 2020 r. poz. 493.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dz. U. z 2017 r. poz. 1655.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.