PL EN
Samoocena i poziom depresji studentów kierunków pedagogicznych
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
 
 
Data publikacji: 24-07-2019
 
 
Autor do korespondencji
Agnieszka Wilczewska   

Agnieszka Wilczewska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Pl. M. Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin, e-mail: agnieszkawilczewska@tlen.pl
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2013;7(1):109-124
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Placówki opiekuńczo-wychowawcze i szkolne coraz częściej zwracają uwagę na funkcjonowanie osób z różnymi rodzajami samooceny. Naukowcy proponują oddziaływania wielopłaszczyznowe. Jednocześnie media kreują wizerunek osób odnoszących sukcesy, pięknych, bogatych. Dysonans między wizerunkiem medialnym, a rzeczywistym może doprowadzić do załamania nastroju. Zauważono, że częste doznawanie stanów depresyjnych przyczynia się do osobistych i szkolnych niepowodzeń. Artykuł ma charakter badawczy i składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej, empirycznej. Przeanalizowano kluczowe pojęcia samoocenę oraz depresję. Następnie opisani organizację i przebieg badań, scharakteryzowano grupy badawcze oraz przedstawiono narzędzia badawcze: Skala Samooceny W. Fittsa oraz Skala Depresji-CESD. W części empirycznej na podstawie analiz danych z badań starano się odpowiedzieć na pytanie, stanowiące główny problem badawczy: Jaką samoocenę i poziom depresji, mają studenci kierunków pedagogicznych, w porównaniu do studentów kierunków niepedagogicznych? W tym celu porównano badane grupy pod względem uzyskanych wyników w poszczególnych podskalach określających samoocenę oraz poziom depresji oceniany w czterech kategoriach.
REFERENCJE (20)
1.
Baumann K. (2005), Świadomość samego siebie, Edukacja i Dialog nr 10, s. 27-31.
 
2.
Bąk R. (2006), Wybrane aspekty samooceny i uczestnictwa w kulturze fizycznej a konsumpcja narkotyków, Lider nr 3, s. 7-9.
 
3.
Bilińska- Suchanek E. (2005), Gdy słowo boli. Brak poczucia własnej wartości a agresja w okresie dorastania, Edukacja nr 2, s. 5-13.
 
4.
Carr A. (2004), Depresje i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
5.
Chave- Jones M. (1993), Jak sobie radzić z depresją: przyczyny, osoby podatne, objawy, co można zrobić, jak można pomóc innym?, Iskry, Warszawa.
 
6.
Chodkiewicz J., (2005), Zasoby osobiste w rozwoju człowieka, Remedium nr 1, nr 4 s.14-15.
 
7.
Gindrich P.A., Kirenko J. (2002), Uwarunkowania depresji studiujących nauczycieli szkół podstawowych, Lubelski Rocznik Pedagogiczny T. XXII, s.129-137.
 
8.
Gindrych P.A. (2004), Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
 
9.
Fitts W.H. (1965), Tennessee Self-Concept ScaleManual, Counselor Recordings and Tests, Nashville Tennessee.
 
10.
Hammen C.L. (2004), Depresja. Model kliniczny i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
 
11.
Hart A.D. (1994), Jak pokonać depresją. Pytania i odpowiedzi na temat depresji, Wydawnictwo W drodze, Poznań.
 
12.
Hauck P. (1992), Depresja. Dlaczego powstaje i jak ją przezwyciężać, Oficyna Wydawnicza „Polzek”, Warszawa.
 
13.
Kępiński A. (2001), Melancholia, Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa.
 
14.
Krzyżanowski J. (2002), Depresje. Z gabinetu prywatnego, Medyk, Warszawa.
 
15.
Kulas H. (1986), Samoocena młodzieży, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Warszawa.
 
16.
Lindenfield G. (1995), Poczucie własnej własności, Ravi, Łódź.
 
17.
Niebrzydowski L. (1989), Psychologia wychowawcza. Świadomość, aktywność, stosunki interpersonalne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
 
18.
Jarosz M. (red.) 1988, Podstawy Psychiatrii, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.
 
19.
Pużyński S. (1979), Depresje, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.
 
20.
Pużyński S. (2002), Depresja i zaburzenia afektywne, Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top