ORIGINAL ARTICLE
SIGNIFICANCE OF THE DISABLED IN THE LIFE OF STUDENTS IN BELARUS
			
	
 
More details
Hide details
	
	
									
				1
				Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
		
		
		
		
		
			
			 
			Publication date: 2019-07-23
			 
		 			
		 
	
							
					    		
    			 
    			
    				    					Corresponding author
    					    				    				
    					Beata  Wołosiuk   
    					Beata Wołosiuk, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych, Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych, Zakład Neofilologii, ul. Sidorska 102, 21-500 Biała Podlaska, e-mail: beata@wolosiuk.com, tel.: 83 344 99 11
    				
 
    			
				 
    			 
    		 		
			
							 
		
	 
		
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2016;10(3):36-41
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The following article concerns the significance of the disabled in the life of young people. In
the introductory section, the problem of integration of the disabled has been discussed. The
attention is paid to the existing barriers that hinder disabled people from participation in social
life. It has been noticed that the disabled may play an important role in the life of young people.
The contact with a disabled person quite often affects the hierarchy of values of those who are
healthy. In order to review the hypothesis, the tests concerning the significance of the disabled
persons in the life of students were conducted. The opinions of the Polish youth on this topic are
known (Wołosiuk 2008); thus, it was interesting to see the position of students living in another
country. As a result, the students of the Belarus State University of Physical Education in Minsk
were asked to give their opinion on disability and their relationship with disabled persons.
		
	
		
REFERENCES (10)
			
	1.
	
		Dykcik W. (2003), Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej, W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 65- 79.
		
	 
	 
 			
	2.
	
		Jan Paweł II (1983), Przemówienie w Wiedniu 11.9.1983, W: D. Kornas-Biela, Posłannictwo osób niepełnosprawnych w nauczaniu Jana Pawła II. Materiały z Kongresu Osób Niepełnosprawnych Diecezji Legnickiej.
		
	 
	 
 			
	3.
	
		Maciarz A. (1999), Bariery społecznej integracji, W: A. Maciarz (red.), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 40-50.
		
	 
	 
 			
	4.
	
		Mihilewicz S. (2003), Postrzeganie integracji przez rodziców dzieci sprawnych i niepełnosprawnych, W: S. Mihilewicz, Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 340-399.
		
	 
	 
 			
	5.
	
		Nowak M. (2001), Podstawy pedagogiki otwartej. Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
		
	 
	 
 			
	6.
	
		Olszewska B. (2004), Integracja dzieci i młodzieży szansą na normalizację życia społecznego, W: G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 107-115.
		
	 
	 
 			
	7.
	
		Orłowska M. (2001), Postawy Polaków wobec osób niepełnosprawnych. Pedagogika Specjalna, nr 4, s. 208-212.
		
	 
	 
 			
	8.
	
		Sowa J. (2003), Integracja osób niepełnosprawnych, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 356-360.
		
	 
	 
 			
	9.
	
		Szczepanik R. (2007), Elementy pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
		
	 
	 
 			
	10.
	
		Wołosiuk B. (2008), Wpływ osób niepełnosprawnych na aksjologiczne preferencje studentów, W: Z. Palak (red.), Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 217-224.