ARTYKUŁ ORYGINALNY
DOGOTERAPIA JAKO METODA WSPOMAGANIA
PROCESU REHABILITACJI DZIECI
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Data publikacji: 19-07-2019
Autor do korespondencji
Sławomir Chrost
Sławomir Chrost, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, ul Krakowska 11, 25-029 Kielce, e-mail: schrost@ujk.edu.pl
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2018;12(3):64-72
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wstęp: Autor artykułu przedstawia, na podstawie badań, korzyści z zastosowania dogoterapii we
wspomaganiu rozwoju i rehabilitacji dzieci. Materiał i metody: W badaniach przeprowadzonych na terenie województwa świętokrzyskie- go zastosowano metodę indywidualnych przypadków, posłużono się techniką wywiadu, którego
udzieliło siedem osób (dwie terapeutki i pięcioro rodziców), które opisały przypadki siedmiorga
dzieci uczestniczących w procesie dogoterapii. Dzieci (Kamila, Karolina, Karol, Bartek, Mateusz,
Sylwia, Miłosz) były w przedziale wiekowym 6-11 lat i każde z nich przejawiało trudności w pra- widłowym rozwoju lub było dotknięte niepełnosprawnością. Wyniki: Badania ukazały, że głównymi korzyściami z zastosowania dogoterapii jest zdecydowana
poprawa w różnych sferach: sferze społecznej (kontaktów interpersonalnych), sferze samooceny
(rozwinięta śmiałość i odwaga), sferze senso-motorycznej (mówieniu, czytaniu, poruszaniu się,
kontrolowaniu emocji), sferze motywacji do działania czy rozwinięcia poczucia odpowiedzialności. Wnioski: Z zebranego materiału badawczego wynika, że obecność czworonoga na zajęciach pozwala dziecku odprężyć się, wyciszyć, obniża poziom lęku oraz kształtuje trwałą więź. Należy
pamiętać, że do zajęć dogoterapeutycznych nie mogą być skierowani pacjenci posiadający otwarte rany na ciele, alergię na sierść psa, przejawiający paniczny lęk wobec zwierząt, pacjenci agresywni, z ADHD, pacjenci ze schorzeniami psychicznymi. Z tych powodów wybór dogoterapii jako
metody wspomagającej rehabilitację powinien być wcześniej potwierdzony odpowiednimi informacjami na temat stanu zdrowia psychicznego pacjenta, poziomu jego agresji oraz występowania
innych cech niepożądanych.
REFERENCJE (18)
1.
Bartkiewicz, W., Zawadka, M. (2008). Pies terapeuta i przyjaciel rodziny. Rola psa w procesie rehabilitacji niepełnosprawnego dziecka. Warszawa: Przyjaciel.
3.
Drwięga, G., Pietruczuk, Z. (2014). Dogoterapia: prawdy i mity. Białystok: Prymat.
4.
Drwięga, G., Pietruczuk, Z. (2015). Dogoterapia jako forma wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3(16), s. 58-59.
5.
Filozof, J. (2004). Dogoterapia? Co to jest? Jarosław: Polskie Stowarzyszenie na rzecz osób z upośledzeniem umysłowym.
6.
Franczyk, A., Krajewska, K., Skorupa, J. (2012). Baw się poprzez animaloterapię. Przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt. Kraków: Impuls.
10.
Kulisiewicz, B. (2007). Witaj, piesku! Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków: Impuls.
11.
Kulisiewicz, B. (2009). Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania. Kraków: Impuls.
12.
Machoś-Nikodem, M. (2006). Rola kynoterapii (dogoterapii) w usprawnianiu komunikacji małego dziecka z deficytami rozwojowymi. W: M. Włodarczyk-Dudka (red.), Terapia psychopedagogiczna z udziałem psa. Wybrane zagadnienia (s. 78-88). Ostróda: Drwęca.
15.
Nawrocka, J. (2009). Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji dziecka z zaburzeniami rozwoju. W: W. Samborski, E. Gajewska (red.), Dziecko niepełnosprawne. Narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne (s. 120-135). Poznań: Wydawnictwo p to q.
16.
Otto J. (2010). Dogoterapia w terapii autyzmu. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem (s. 180-195). Kraków: Impuls.
17.
Pawlik- Popielarska B. (2005). Terapia z udziałem psa. Gdańsk: Via Medica.
18.
Pieczyńska, N., Nawrocka-Rohnka, J., Urban, M. (2012). Dogoterapia i dogoaktywności – podobieństwa i różnice, Poznań: Dabart.