REVIEW ARTICLE
COMMUNICATION THROUGH MOVEMENT – SHERBORNE DEVELOPMENTAL
MOVEMENT METHOD OF WORKING WITH PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM
DISABILITIES
More details
Hide details
1
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Publication date: 2019-07-19
Corresponding author
Iwona Strzałkowska-Nowak
Iwona Strzałkowska-Nowak, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, Instytut Pedagogiki i Psychologii, ul. Krakowska 11, 25-029 Kielce, e-mail: iwona1992strzalkowska@gmail.com, tel.: 41 349 67 25/80
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2018;12(4):65-74
KEYWORDS
ABSTRACT
Movement and communication can be classified as a group of basic needs of each person. The
article deals with the subject of communication through movement, used in the developing
Sherborne Developmental Movement Method. The content refers to the work conducted with
a specific group of learners with the autism spectrum. Theoretical approaches to communication
as well as ways of communicating with ASD are presented. In addition, the genesis of the Veronica
Sherborne Developmental Movement Method is also shown, as well as its practical use in the
work with people with Autism Spectrum to communicate with the environment through the
movement of one’s own body and the observation of other people’s body movements. The
Developmental Movement Method considers the use of motion to be a significant tool to support
psychomotor development. It results from the development of consciousness of one’s body, of
space, of movement, of space and of other persons, and of communication with others by means
of a close contact.
REFERENCES (20)
1.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington.
2.
Benesch, H. (2002). Atlas psychologii, tom II. Warszawa: Prószyński i S-ka.
3.
Bogdanowicz, M., Kasica, A. (2016). Ruch Rozwijający dla wszystkich. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
4.
Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1997). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
5.
Cotugno, A.J. (2011). Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rozwijanie kompetencji i umiejętności społecznych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o.
7.
Grandin, T., Panek, R. (2017). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press Sp. z o.o.
8.
Hill, C. (2013). Komunikacja poprzez ruch. Ruch Rozwijający Sherborne dążenie do poszerzania perspektyw. Warszawa: Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze Arteer Elżbieta Rybicka.
9.
Kaczmarek, B., Wojciechowska, A. (red.) (2015). Autyzm i AAC Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
11.
Klinta, C. (1998). Självtillit, kommunikation, rörelseglädje genom Sherborneövningar. Solna: EkelundsFörlag AB.
12.
Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2012). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
13.
Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa: Teresa i Józef Śniecińscy.
14.
Pisula, E. (2010). Autyzm przyczyny symptomy terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
15.
Platt, G. (2015). Pokonać dyspraksję. Prosty program ćwiczeń poprawiających umiejętności ruchowe w domu i w szkole. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.
16.
Sherborne, W. (2001). Developmental Movement for Children: Mainstream, special needs and pre-school. London: Worth Publishing
17.
Sherborne, W. (2002). Ruch rozwijający dla dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
18.
Tomczyk, M., Zarych, E. (red.) (2007). Słownik Szkolny Język Polski. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
19.
World Health Organization (1992). International classification of diseases: Diagnostic criteria for research (10th edition). Geneva, Switzerland.