PL EN
ORIGINAL ARTICLE
Nursing care for a patient with autism spectrum disorders – a case study
 
More details
Hide details
1
Uniwersytet Vizja w Warszawie, Polska
 
2
Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, WSB-NLU w Nowym Sączu, Polska
 
These authors had equal contribution to this work
 
 
Submission date: 2025-04-01
 
 
Acceptance date: 2025-06-23
 
 
Publication date: 2025-07-14
 
 
Corresponding author
Julia Aleksandrowicz   

Uniwersytet Vizja w Warszawie
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):181-189
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Abstract: The aim of this study is to present the possibilities of nurses' involvement in the care of children with autism spectrum disorders. Material and methods: For the purposes of this study, medical records and other documents (e.g. psychological opinions) concerning a child diagnosed with autism spectrum disorders were analysed. A review of the literature on the subject was conducted, in particular studies on the prevalence of autism spectrum disorders in schools and guidelines for dealing with children and their families. Results: Based on the case analysis, the key problems faced by the patient and their loved ones were identified. Based on the literature on the subject, a model of nursing care for children with autism spectrum disorders was developed. Conclusions: 1. Children with autism spectrum disorders require special attention and a holistic approach. 2. The primary task of the nurse is to implement the psychiatrist's recommendations and monitor the child's condition. 3. The nurse must work closely with the patient's carers to ensure that therapeutic recommendations are implemented, but also to allay any concerns they may have about their child's current and future functioning. 4. Proper therapeutic interventions in ASD are the result of the synergy of various medical professionals. The nurse should be familiar with the patient's current condition, the therapeutic measures implemented and, if necessary, indicate the possibilities of using various services. 5. ASD is not a fully researched disorder, so nurses caring for patients with this diagnosis should keep up to date with the latest reports on the disorder in order to provide more effective support to their patients and their carers.
REFERENCES (18)
1.
Aleksiejuk, J., Danowska, D., Dunaj, M., Guzowski, A., Krajewska - Kułak, E. (2019). Różne spojrzenie na zaburzenie - w świecie autyzmu. W: E. Krajewska-Kułak, C.R. Łukaszuk, J. Lewko, W. Kułak (red.), Holistyczny wymiar współczesnej medycyny. Tom V (s. 237-247). Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
 
2.
Bobkowicz-Lewartowska, L. (2013). Zespół Aspergera i zespół nadpobudliwości psychoruchowej – współwystępowanie zaburzeń w kontekście trudności diagnostycznych. Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa, 4(21), 243-251.
 
3.
Drzazga-Lech, M., Kłeczek, M., Ir, M. (2021). Różne sposoby definiowania autyzmu. Przegląd stanowisk. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 79, 49-62. https://doi.org/10.18778/0208-....
 
4.
Główny Urząd Statystyczny. (2023). Polska w liczbach 2023. Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-te....
 
5.
Kossewska, J. (2020). Macierzyństwo w kontekście autyzmu. O stresogennych czynnikach na drodze życia matek dzieci z ASD. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 13, 43-67. https://doi.org/10.24917/20845....
 
6.
Kustra, E. (2025), Spektrum autyzmu według nowej klasyfikacji ICD-11. Pobrane z: http://mpppkrosno.pl/spektrum-....
 
7.
Naczelna Izba Lekarska. (2024). Zestawienie liczbowe lekarzy i lekarzy dentystów wg dziedziny i stopnia specjalizacji z uwzględnieniem podziału na lekarzy wykonujących i nie wykonujących zawodu. Pobrane z: https://nil.org.pl/uploaded_fi....
 
8.
Najwyższa Izba Kontroli. (2019). Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id....
 
9.
Pawlikowska, J., Maciejewska, O. (2018). Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Opieka i terapia. Zeszyty Pracy Socjalnej, 23(2), 133-148. https://doi.org/10.4467/244961....
 
10.
Pietrzak, M., Knoff, B., Kryczka, T. (red.). (2021). Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
 
11.
Pisula, E. (2022), Zaburzenia ze spektrum autyzmu. W: W. Otrębski, K. Mariańczyk, A. Amilkiewicz-Marek, et al., Podręcznik metodyczny. Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego w przypadku występowania następujących trudności: uszkodzenie słuchu; dysfunkcja wzroku; specyficzne zaburzenia uczenia się; zaburzenia rozwoju mowy i języka; zaburzenia rozwoju intelektualnego; zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD); zaburzenia zachowania i emocji (s. 89-98). Wydawnictwo KUL.
 
12.
Pisula, E., Chojnicka, I., Tomalski, P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu – jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych (s. 141-164). Krajowe Towarzystwo Autyzmu.
 
13.
Sanchack, K.E., Craig, T.A. (2016). Autism spectrum disorder: primary care principles. American Family Physician, 94(12), 972-979.
 
14.
Skawina, B. (2016). Autyzm i zespół Aspergera. Objawy, przyczyny, diagnoza, współczesne metody terapeutyczne. Nová sociálna edukácia človeka V. Medzinárodná interdisciplinárna vedecká konferencia. Prešov, 7.11.2016. Słowacja.
 
15.
Zarzycka, D., Emeryk, A. (red.). (2020). Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
 
16.
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej Dz.U. 2024 poz. 814.
 
17.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej Dz.U. 2023 poz. 1427.
 
18.
Zarządzenie nr 79/2022/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top