PL EN
ARTYKUŁ ORYGINALNY
Opieka pielęgniarska nad pacjentem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – studium przypadku
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Vizja w Warszawie, Polska
 
2
Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, WSB-NLU w Nowym Sączu, Polska
 
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
 
 
Data nadesłania: 01-04-2025
 
 
Data akceptacji: 23-06-2025
 
 
Data publikacji: 14-07-2025
 
 
Autor do korespondencji
Julia Aleksandrowicz   

Uniwersytet Vizja w Warszawie
 
 
Rozprawy Społeczne/Social Dissertations 2025;19(1):181-189
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Celem pracy jest przedstawienie możliwości zaangażowania się pielęgniarki w opiekę nad dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Materiał i metody: Na potrzeby niniejszego opracowania przeanalizowano dokumentację medyczną oraz inne dokumenty (np. opinie psychologiczne) dotyczące dziecka ze zdiagnozowanymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dokonano przeglądu literatury przedmiotu, w szczególności opracowań dotyczących skali występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu w szkole oraz zasad postępowania wobec dziecka i jego bliskich. Wyniki: Na podstawie dokonanej analizy przypadku ustalono kluczowe problemy z jakimi mierzy się pacjent oraz jego bliscy. W oparciu o literaturę przedmiotu opracowano model opieki sprawowanej przez pielęgniarkę nad dzieckiem ze spektrum autyzmu. Wnioski: 1. Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wymaga szczególnej uwagi i holistycznego podejścia. 2. Podstawowym zadaniem pielęgniarki jest realizowanie zaleceń lekarza psychiatry i monitorowanie stanu dziecka. 3. Pielęgniarka musi ściśle współpracować z opiekunami pacjenta, tak żeby zapewnić realizację zaleceń terapeutycznych, ale i rozwiać ich ewentualne obawy związane z obecnym i przyszłym funkcjonowaniem ich dziecka. 4. Prawidłowe oddziaływania terapeutyczne w przypadku ASD to efekt synergii działań różnych profesjonalistów medycznych. Pielęgniarka powinna orientować się w bieżącym stanie pacjenta, wdrożonych działaniach terapeutycznych i w razie potrzeby wskazywać możliwości skorzystania z różnych świadczeń. 5. ASD nie jest zaburzeniem do końca zbadanym, stąd też pielęgniarka sprawująca opiekę nad pacjentem z takim rozpoznaniem powinna śledzić aktualne doniesienia odnośnie tego zaburzenia, by efektywniej wspierać swoich pacjentów i ich opiekunów.
REFERENCJE (18)
1.
Aleksiejuk, J., Danowska, D., Dunaj, M., Guzowski, A., Krajewska - Kułak, E. (2019). Różne spojrzenie na zaburzenie - w świecie autyzmu. W: E. Krajewska-Kułak, C.R. Łukaszuk, J. Lewko, W. Kułak (red.), Holistyczny wymiar współczesnej medycyny. Tom V (s. 237-247). Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
 
2.
Bobkowicz-Lewartowska, L. (2013). Zespół Aspergera i zespół nadpobudliwości psychoruchowej – współwystępowanie zaburzeń w kontekście trudności diagnostycznych. Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa, 4(21), 243-251.
 
3.
Drzazga-Lech, M., Kłeczek, M., Ir, M. (2021). Różne sposoby definiowania autyzmu. Przegląd stanowisk. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 79, 49-62. https://doi.org/10.18778/0208-....
 
4.
Główny Urząd Statystyczny. (2023). Polska w liczbach 2023. Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-te....
 
5.
Kossewska, J. (2020). Macierzyństwo w kontekście autyzmu. O stresogennych czynnikach na drodze życia matek dzieci z ASD. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 13, 43-67. https://doi.org/10.24917/20845....
 
6.
Kustra, E. (2025), Spektrum autyzmu według nowej klasyfikacji ICD-11. Pobrane z: http://mpppkrosno.pl/spektrum-....
 
7.
Naczelna Izba Lekarska. (2024). Zestawienie liczbowe lekarzy i lekarzy dentystów wg dziedziny i stopnia specjalizacji z uwzględnieniem podziału na lekarzy wykonujących i nie wykonujących zawodu. Pobrane z: https://nil.org.pl/uploaded_fi....
 
8.
Najwyższa Izba Kontroli. (2019). Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. Pobrane z: https://www.nik.gov.pl/plik/id....
 
9.
Pawlikowska, J., Maciejewska, O. (2018). Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Opieka i terapia. Zeszyty Pracy Socjalnej, 23(2), 133-148. https://doi.org/10.4467/244961....
 
10.
Pietrzak, M., Knoff, B., Kryczka, T. (red.). (2021). Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
 
11.
Pisula, E. (2022), Zaburzenia ze spektrum autyzmu. W: W. Otrębski, K. Mariańczyk, A. Amilkiewicz-Marek, et al., Podręcznik metodyczny. Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego w przypadku występowania następujących trudności: uszkodzenie słuchu; dysfunkcja wzroku; specyficzne zaburzenia uczenia się; zaburzenia rozwoju mowy i języka; zaburzenia rozwoju intelektualnego; zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD); zaburzenia zachowania i emocji (s. 89-98). Wydawnictwo KUL.
 
12.
Pisula, E., Chojnicka, I., Tomalski, P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu – jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych (s. 141-164). Krajowe Towarzystwo Autyzmu.
 
13.
Sanchack, K.E., Craig, T.A. (2016). Autism spectrum disorder: primary care principles. American Family Physician, 94(12), 972-979.
 
14.
Skawina, B. (2016). Autyzm i zespół Aspergera. Objawy, przyczyny, diagnoza, współczesne metody terapeutyczne. Nová sociálna edukácia človeka V. Medzinárodná interdisciplinárna vedecká konferencia. Prešov, 7.11.2016. Słowacja.
 
15.
Zarzycka, D., Emeryk, A. (red.). (2020). Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
 
16.
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej Dz.U. 2024 poz. 814.
 
17.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej Dz.U. 2023 poz. 1427.
 
18.
Zarządzenie nr 79/2022/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna.
 
eISSN:2657-9332
Journals System - logo
Scroll to top